​Ikea investeert $1.4 miljard in Chinese expansie

​Ikea investeert $1.4 miljard in Chinese expansie

Vorig artikel Volgend artikel

Ikea investeert het komende jaar $ 1,4 miljard in China nu de omzetgroei in het land begint te haperen.

Het geld wordt besteed aan het opzetten van nieuwe filialen en het renoveren van bestaande winkels. Ikea heeft er vertrouwen in dat het Chinese consumentenvertrouwen op peil blijft.

Anna Pawlak-Kuliga, de topmanager van Ikea China, meldde de Financial Times dat het geld zal worden aangewend om "de expansie te acceleren, zowel offline als online”.

27 winkels in China

Ikea kwam twee decennia geleden naar China en heeft sindsdien 27 winkels geopend, maar de omzetgroei in het land is de afgelopen jaren sterk vertraagd onder invloed van moordende concurrentie, ook online.

Het Zweedse bedrijf probeert nu de kleinere Chinese steden te penetreren in de hoop de nieuwe middenklasse te bereiken die daar aan het ontstaan is. Er wordt ook gewerkt aan een kleiner formaat Ikea winkel.

Duizenden mensen stonden in de rij voor de opening van de het laatste Ikea filiaal in Zhengzhou, hoofdstad van de provincie Henan in centraal China. De retailer is van plan om op korte termijn winkels te openen in twee andere provinciale hoofdsteden, Changsha in Hunan en Guiyang in Guizhou.

De Chinese meubelmarkt groeit als kool en vormt om die reden een strategisch speerpunt van de Zweden.

Ikea realiseerde vorig jaar een omzet van Rmb 15.5 miljard in China, een stijging van 6 procent ten opzichte van 2017. Maar dat was aanzienlijk minder dan de groei van 19 procent in 2016.

E-commerce

De grotere winkels zijn minder aantrekkelijk geworden voor veel Chinese consumenten, die gewend zijn geraakt aan het gemak van e-commerce, terwijl concurrenten zoals het Japanse Muji populair zijn geworden bij de meer kapitaalkrachtige Chinezen.

In een reactie hierop heeft Ikea een deel van de productontwikkeling verschoven naar Shanghai, om zodoende producten te ontwerpen die zijn afgestemd op de Chinese consument.

Volgend jaar werd de eerste kleine winkel geopend in Shanghai, gericht op klanten die te weinig tijd hebben om een enorme winkel te doorkruisen. Het personeelsbestand in China zal het komende jaar met 3.000 personen stijgen tot 17.000 werknemers.

Redactie Azië

De redactie van Dutchcowboys, maar dan vanuit Azië. Schrijft voornamelijk over Tech in Asia. Per mail te bereiken via newsroom_asia [at] dutchcowboys....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies