Dit is het redactie account van Tech in Asia. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.
De meeste deelfietsen in China bevinden zich tegenwoordig op de vuilnishoop. De boom is voorbij, maar HelloBike, een soort laatste overlevende, zet door en komt met elektrische fietsen.
Gesterkt door financiering van ’s werelds meest waardevolle fintechbedrijf (Ant Financial) biedt HelloBike haar 230 miljoen gebruikers een scala aan mobiliteitsdiensten aan, zoals gedeelde e-bikes en gehuurde elektrische scooters.
Hellobike
Hellobike werd in 2016 gelanceerd door huurfietsen te plaatsen in kleinere Chinese steden. Het bedrijf vermeed zo de geldverslindende concurrentie met Ofo en Mobike. HelloBike kwam als overwinnaar uit de slijtageslag, ook omdat het bedrijf overging op elektrische fietsen en Ofo en Mobike dat niet deden. De prijzenoorlog die normale deelfietsen trof bleef uit voor e-bikes.
Elektrische tweewielers zijn erg gewild in China, een land met bijna 1,4 miljard inwoners. Volgens HelloBike worden er in China bijna 300 miljoen fietsritten per dag voltooid op traditionele fietsen. Samen met elektrische fietsritten en reizen middels pedaalvrije scooters kom je uit op het dubbele, zo’n 700 miljoen ritten per dag.
HelloBike biedt de gebruiker een aantal oplossingen. Met HelloBike hoeven gebruikers zich geen zorgen te maken dat hun fiets wordt gestolen. Ten tweede – en dit is specifiek voor elektrische voertuigen – het vinden van een laadplek is met HelloBike niet aan de orde.
Hellobike heeft namelijk oplaadstations geplaatst waar gebruikers hun batterij kunnen uitwisselen voor een vers exemplaar zonder in te pluggen en te wachten. Betalen gaat met Alipay.
80% marktaandeel
HelloBike heeft met dit model reeds 80% marktaandeel veroverd. De concurrentie is echter nog niet verslagen. Didi Chuxing, leider op het gebied van ride-sharing, heeft inmiddels een concurrerend product in de markt gezet.
Verder lezen over China
Automotive06.03.2024
Zo’n 1.000 Xpeng-eigenaren gaan een bètatest doen
Zou jij gaan rondrijden in een auto met test software?Automotive27.02.2024
BYD Yangwang U9: Chinese supercar gaat in 2,3 seconden 309 km/u
Nieuws19.01.2024
Dieren klonen, een twijfelachtige geschiedenis: hoe is het nu?
Mobile18.12.2023
Steeds meer Chinese instanties verbieden de iPhone
Overheden ontraden het gebruik van alle buitenlandse toestellen en -technologieOnline02.11.2023
AliExpress komt met binnen 5 dagen in huis garantie
en kondigt het 11.11 Global Shopping Festival aanMobile16.10.2023
Honor Vs2 is weer een iets dikkere foldable
Net als zijn voorgangers komt hij voorlopig niet naar ons deel van de wereldAutomotive03.10.2023
Chinese automerken rukken op, maar heel hard gaat het nog niet
Verkoop marktaandeel blijft dit jaar nog steken onder 4 procentAutomotive29.09.2023
Huawei en Chery komen met een ‘Tesla killer EV’, de Luxeed S7
Verder lezen over e-bike
Gadgets12.04.2024
VanMoof is terug: maar nog niet met een echt nieuwe fiets
Gadgets25.01.2024
Fatbike kopen? Je kunt hem gewoon verzekeren
Gadgets16.01.2024
Domino’s DxB: een e-bike met ingebouwde pizza-oven
Het is wel nog een demo-modelGadgets09.11.2023
De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go
Gadgets03.11.2023
Wel of niet kopen? Zo zit het nu met fatbikes in Nederland
Lifestyle23.10.2023
De kracht van een elektrische bakfiets!
Nieuws31.08.2023
VanMoof heeft een koper: e-stepfabrikant Lavoie neemt het over
Nieuws25.08.2023