Foodpanda betreedt de onaangeboorde markt voor voedselbezorging in Japan

Foodpanda betreedt de onaangeboorde markt voor voedselbezorging in Japan

Vorig artikel Volgend artikel

Het Duitse Delivery Hero is begonnen in Japan, gemotiveerd door de naar eigen zeggen ‘nog grotendeels onontgonnen’ markt voor voedselbezorging in het land.

Een en ander gaat via de Aziatische dependance Foodpanda. Op donderdag werd er in zes steden geleverd: Kobe, Yokohama, Nagoya, Sapporo, Fukuoka en Hiroshima. Hoewel Tokio geen deel uitmaakt van de lancering, zegt het bedrijf dat het plannen heeft om uit te breiden naar de hoofdstad.

Foodpanda is actief in de regio Azië-Pacific met bezorgers in Singapore, Hong Kong, Thailand, Maleisië, Pakistan, Taiwan, de Filippijnen, Bangladesh, Laos, Cambodja en Myanmar.

Japan wordt de 12e markt waarin het actief is.

Het bedrijf is van plan dit jaar €20 miljoen ($ 24 miljoen) te investeren om Japan te veroveren en verwacht uiteindelijk in meer dan 10 steden actief te zijn. Naast de grootste steden van het land wordt er ook gekeken naar middelgrote steden.

Om koplopers Uber Eats en Demae-can in te halen, legt Foodpanda de nadruk op kortere levertijden. Jakob Angele, CEO van Foodpanda in Azië-Pacific, vertelde Nikkei Asian Review dat het bedrijf zal vertrouwen op big data om bezorgroutes te optimaliseren.Het doel is om binnen 25 minuten te leveren.

Foodpanda zal ook boodschappen en goederen bezorgen.

Plannen om net als rivaal Grab te evolueren naar een ‘superapp’ zijn er niet. Angele vindt dat nieuwe bedrijfsonderdelen geen waarde toevoegen, tenzij ze nauw verwant zijn aan de kernactiviteit.

Om de groei in Azië een boost te geven, bouwde Foodpanda vorig jaar een tech-hub in Singapore, de tweede na Berlijn. Delivery Hero kocht Foodpanda in 2016 van de vorige eigenaren, waaronder de Duitse investeringsmaatschappij Rocket Internet.

In 2019 nam het de Zuid-Koreaanse tegenhanger Woowa Brothers over voor $ 4 miljard. Voedselbezorging zit wereldwijd in de lift door de covid pandemie. Mensen blijven immers liever thuis om het risico op besmetting te beperken.

Redactie Azië

Jakob Achthoven is woonachtig in Chiang Mai, Thailand, nadat hij daar in 2014 als een “digitale nomade” neerstreek. Vanaf zijn Thaise locatie houdt hij...