Dit is het redactie account van Tech in Asia. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.
China’s grootste taxibedrijf Didi Chuxing heeft tientallen zelfrijdende voertuigen ingezet in de straten van Shanghai. Het is voor Didi de grootste test ooit met geautomatiseerde taxi’s. Didi is in een felle concurrentiestrijd verwikkeld met rivaal Baidu om de eerste aanbieder van betaalde zelfrijdende taxi’s te worden.
Autonoom rijden niveau 4
De autonoom rijdende taxi’s van Didi zitten op niveau 4 en zijn beschikbaar in het Jiading District net even buiten het centrum van Shanghai. Tijdens de testperiode zit er overigens wel een chauffeur achter het stuur, puur om in te grijpen tijdens een noodgeval. De ritten zijn gratis.
Door gebruik te maken van de data van meer dan 550 miljoen gebruikers, wil Didi de concurrentie de loef afsteken en de markt voor autonome taxiritten domineren.
Naast de proef in Shanghai ontwikkelt Didi geautomatiseerde rijtechnologie in Beijing, Suzhou City in de provincie Jiangsu en in de Amerikaanse staat Californië.
Ride-sharing
In 2018 lanceerde Didi een partnerschap op het gebied van ride-sharing waaraan ook Toyota en Volkswagen meedoen. Didi hoopt dat deze “D Alliance” de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen accelereert.
Het toonaangevende Chinese bedrijf Baidu is een geduchte concurrent van Didi. Met hun Apollo-platform houden zij zich ook al jaren bezig met autonome rijtechnologie. Baidu kreeg steun van de Chinese regering en lanceerde vorig jaar robotaxis in de Chinese stad Changsha.
Baidu
Didi hoopt dat het Baidu kan inhalen door optimaal gebruik te maken van de big data die het nu vergaart met de tests in onder andere Shanghai.
Baidu registreerde in 2018 al meer dan 140.000 autonoom gereden kilometers.
Andere grote Chinese bedrijven mengen zich inmiddels ook in de strijd, waaronder Tencent, NIO, BAIC Group en Pony.ai. Huawei zal de chipsets leveren voor de zelfrijdende L4-voertuigen van Audi.
Verder lezen over China
Automotive06.03.2024
Zo’n 1.000 Xpeng-eigenaren gaan een bètatest doen
Zou jij gaan rondrijden in een auto met test software?Automotive27.02.2024
BYD Yangwang U9: Chinese supercar gaat in 2,3 seconden 309 km/u
Nieuws19.01.2024
Dieren klonen, een twijfelachtige geschiedenis: hoe is het nu?
Mobile18.12.2023
Steeds meer Chinese instanties verbieden de iPhone
Overheden ontraden het gebruik van alle buitenlandse toestellen en -technologieOnline02.11.2023
AliExpress komt met binnen 5 dagen in huis garantie
en kondigt het 11.11 Global Shopping Festival aanMobile16.10.2023
Honor Vs2 is weer een iets dikkere foldable
Net als zijn voorgangers komt hij voorlopig niet naar ons deel van de wereldAutomotive03.10.2023
Chinese automerken rukken op, maar heel hard gaat het nog niet
Verkoop marktaandeel blijft dit jaar nog steken onder 4 procentAutomotive29.09.2023
Huawei en Chery komen met een ‘Tesla killer EV’, de Luxeed S7
Verder lezen over Zelfrijdende auto
Automotive29.03.2024
Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften
Automotive27.02.2024
Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto
Automotive09.01.2024
Waymo start autonoom rijden tests op snelwegen
Voorlopig alleen voor eigen medewerkers in en rond PhoenixAutomotive27.12.2023
Zelfrijdende auto’s op Britse wegen in 2026
Gefaseerde uitrol en er moeten ook nog wel wat juridische hordes genomen wordenAutomotive16.11.2023
Zelfrijdende auto’s lijken nog ver weg: GM stopt er even mee
Automotive28.09.2023
Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn
Automotive25.09.2023
Zelfrijdende vrachtwagens zonder chauffeur stapje dichterbij in California
Automotive15.06.2023