​Didi wil $2 miljard ophalen nu de Chinese “ride-hailing” markt is opgebloeid

​Didi wil $2 miljard ophalen nu de Chinese “ride-hailing” markt is opgebloeid

Vorig artikel Volgend artikel

Chinese “ride-hailer” Didi Chuxing is op zoek naar nieuw kapitaal nu de sector weer schwung heeft na de gestegen aandeelkoersen van Uber en Lyft.

$2 miljard

Volgens insiders wil het grootste mobiliteitsplatform van China $2 miljard ophalen. Het bedrijf wil dezelfde aandelenprijs hanteren als in juli 2018, toen Booking Holdings (Priceline) in het bedrijf investeerde.

Na de investeringsrond zal het bedrijf zo’n $62 miljard waard zijn, denken analisten.

Didi, opgericht in 2012, is alomtegenwoordig in veel Chinese steden. Net als Uber en Lyft is het ook verlieslijdend.

Didi werd gewaardeerd op $56 miljard nadat het in 2017 geld had opgehaald bij beleggers. Met de nieuwe waardering van $62 miljard schaart Didi zich bij de top drie private techbedrijven ter wereld, na Ant Financial Services Group en Bytedance Ltd.

De waardevermeerdering is bescheiden, voornamelijk als gevolg van de ingetogen stemming omtrent tech in China. Uber, voor 15,4% eigenaar van Didi, suggereerde eerder dat het Chinese bedrijf eind vorig jaar $51,6 miljard waard was.

Winst?

Ondanks het feit dat Didi de grootste speler in de Chinese markt is, worstelt het bedrijf nog steeds met de winstgevendheid, onder andere doordat kleinere partijen marktaandeel afsnoepen. Didi investeert nu in andere vormen van transport zoals leasing en onderhoud, bovendien worden er honderden medewerkers aangenomen om de klantenservice te verbeteren.

Didi lift mogelijk mee op het succes van Lyft en Uber. Beide flopten na hun IPO, maar hebben inmiddels het verlies weer goedgemaakt. Beide aandelen noteren een hogere koers dan ten tijde van de IPO.

Redactie Azië

De redactie van Dutchcowboys, maar dan vanuit Azië. Schrijft voornamelijk over Tech in Asia. Per mail te bereiken via newsroom_asia [at] dutchcowboys....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies