Dit is het redactie account van Tech in Asia. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.
Na jaren van expansie lijkt de hausse in de markt voor nieuwe energievoertuigen (NEV) voorlopig voorbij. Volgens een rapport van de Chinese investeringsbank China International Capital Corp (CICC) blijven de jaarlijkse leveringen dit jaar gelijk aan die van vorig jaar. Geen groei dus.
De stagnatie is significant omdat China altijd vol heeft ingezet op NEV’s. Dat had resultaat. Al in 2015 werd Amerika ingehaald als de grootste markt voor NEV’s. In dat jaar verdrievoudigden de verkopen naar 330.000 eenheden.
Toch werden de overheidssubsidies versoberd, waarna de verkopen afnamen.
In september was er sprake van een verkoopdaling van maar liefst 34,2% op jaarbasis. Zelfs insiders reageerden geschokt. CICC stelde zijn prognose bij en verwacht dat het aantal verkochte NEV’s dit jaar 1,2 miljoen zal bedragen, in plaats van de eerder vermoede 1,3 miljoen voertuigen.
Onwil van consumenten
Naast de versoberde overheidssubsidies valt de malaise toe te schrijven aan de algemene onwil van consumenten om NEV’s te kopen. Zij zijn afgeschrikt door de vele voertuigbranden die hebben plaatsgevonden afgelopen zomer.
Ook de actieradius blijft een pijnpunt. Autofabrikanten werken hard om de accucapaciteit te vergroten, maar de consument lijkt nog niet overtuigd.
De Chinese regering komt nu ook de traditionele autofabrikanten tegemoet met nieuwe stimulusmaatregelen. Dit maakt benzine- en dieselauto’s steeds interessanter voor Chinese consumenten en dat zit de doorbraak van NEV’s in de weg.
Er is ook goed nieuws. Autoriteiten in Guangzhou en Shenzhen hebben de beperkingen op de uitgave van nieuwe kentekenplaten versoepeld, waardoor er in totaal 180.000 extra voertuigen mogen worden toegelaten tot het wagenpark van de twee steden.
Niet alle analisten zijn negatief. Huajin Securities verwacht dat markt in het vierde kwartaal weer zal gaan groeien. Het jaarlijkse verkoopvolume ramen zij op 1,4 miljoen voertuigen.
Verder lezen over China
Online26.04.2024
Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels
Automotive06.03.2024
Zo’n 1.000 Xpeng-eigenaren gaan een bètatest doen
Zou jij gaan rondrijden in een auto met test software?Automotive27.02.2024
BYD Yangwang U9: Chinese supercar gaat in 2,3 seconden 309 km/u
Nieuws19.01.2024
Dieren klonen, een twijfelachtige geschiedenis: hoe is het nu?
Mobile18.12.2023
Steeds meer Chinese instanties verbieden de iPhone
Overheden ontraden het gebruik van alle buitenlandse toestellen en -technologieOnline02.11.2023
AliExpress komt met binnen 5 dagen in huis garantie
en kondigt het 11.11 Global Shopping Festival aanMobile16.10.2023
Honor Vs2 is weer een iets dikkere foldable
Net als zijn voorgangers komt hij voorlopig niet naar ons deel van de wereldAutomotive03.10.2023
Chinese automerken rukken op, maar heel hard gaat het nog niet
Verkoop marktaandeel blijft dit jaar nog steken onder 4 procentVerder lezen over Elektrisch rijden
Automotive30.04.2024
Nieuwe elektrische auto Zeekr Mix doet denken aan een VW-busje
Technology29.04.2024
Ruim eenderde mensen wil pas elektrisch rijden met eigen laadpaal
Automotive24.04.2024
Tesla komt met nieuwe Model 3 Performance: dit is er nieuw
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive16.04.2024
Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
Automotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Automotive14.03.2024