De redactie van Tech in Asia volgt alle technologische ontwikkelingen en innovaties uit Azië. Van startups en techgiganten tot aan de snelgroeiende Automotive industrie. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.
Apps van Chinese makelij zijn al enige tijd buitengewoon populair in India. Maar liefst 44 van de top 100 Android-apps in India waren vorig jaar van Chinese makelij. Maar er lijkt een verschuiving gaande. Volgens marketeers van AppsFlyer maken Indiase apps een comeback.
41% van de 2000 meest populaire Android en iOS apps in Q2 en Q3 werden dit jaar ontwikkeld door Indiase bedrijven, tegen 38% vorig jaar. Gegevens van App Annie, een ander onderzoeksbureau, bevestigen de claim. De winst gaan ten koste van Chinese apps. Hun aandeel daalde van 43% naar 38% in 2018.
79% marktaandeel
Tezamen domineren Chinese en Indiase apps de appmarkt met 79% marktaandeel gecombineerd. De verschuiving is het gevolg van toegenomen bedrijvigheid van Indiase developers. Die lijken wakker geschud. De afgelopen anderhalf jaar werden talloze Indiase betaalservices, games en nieuwsapps gelanceerd, zegt AppsFlyer, die 6,5 miljard app downloads in het tweede en derde kwartaal van dit jaar analyseerde.
India is een aantrekkelijke markt voor ontwikkelaars. Niet alleen wonen er 450 miljoen smartphonegebruikers, maar relatief lakse wetgeving maakt dat er veel mogelijk is voor ontwikkelaars groot en klein.
Xiaomi & ByteDance
Veel Chinese bedrijven, waaronder Xiaomi en ByteDance, beschouwen India als één van hun grootste markten. De TikTok-app wordt bijvoorbeeld door meer dan 200 miljoen Indiërs gebruikt. Xiaomi, toonaangevend op de Indiase smartphonemarkt, bouwt razendsnel een portfolio aan services voor Indiase gebruikers. Eerder deze maand lanceerde het een app waarmee Indiërs geld kunnen lenen.
Tractie verkrijgen bij starters die voor het eerst internetten is een uitdaging, mede doordat dergelijke individuen weinig of geen vrij besteedbaar inkomen hebben. Ontwikkelaar van reisapps moesten gemiddeld 170 Indiase roepies ($ 2,4) besteden voor elke installatie. Makers van apps op het gebied van eten en drinken gaven 138 Indiase roepies ($ 1,9) uit per installatie, terwijl games 13,5 Indiase roepies per installatie kosten voor de uitgever.
Verder lezen over Apps
Mobile23.10.2024
De app Foursquare gaat verdwijnen: Swarm blijft
Online14.10.2024
ING introduceert Budgetteren: een maandbudget voor boodschappen, sporten, enzo
Gaming08.10.2024
Je kunt nu Rollercoaster Tycoon spelen op Netflix
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Online25.09.2024
Je kunt nu met Duolingo-personages bellen om een taal te leren
Online22.08.2024
WeTransfer-links blijven eindelijk langer geldig dan drie dagen
Gadgets19.07.2024
De dramatische Sonos-app lijkt weer de goede kant op te gaan
Verder lezen over China
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Automotive12.08.2024
Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken
Online30.07.2024
Worden je Temu-bestellingen straks duurder?
Cybercrime25.07.2024
Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox
banden met Europese voetbalsponsors, mensenhandel en illegale gokindustrieCybercrime01.07.2024
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware
Online01.07.2024
Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China
Gadgets06.06.2024
Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt
Tech in Asia22.05.2024