Dit is het redactie account van Tech in Asia. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.
Apps van Chinese makelij zijn al enige tijd buitengewoon populair in India. Maar liefst 44 van de top 100 Android-apps in India waren vorig jaar van Chinese makelij. Maar er lijkt een verschuiving gaande. Volgens marketeers van AppsFlyer maken Indiase apps een comeback.
41% van de 2000 meest populaire Android en iOS apps in Q2 en Q3 werden dit jaar ontwikkeld door Indiase bedrijven, tegen 38% vorig jaar. Gegevens van App Annie, een ander onderzoeksbureau, bevestigen de claim. De winst gaan ten koste van Chinese apps. Hun aandeel daalde van 43% naar 38% in 2018.
79% marktaandeel
Tezamen domineren Chinese en Indiase apps de appmarkt met 79% marktaandeel gecombineerd. De verschuiving is het gevolg van toegenomen bedrijvigheid van Indiase developers. Die lijken wakker geschud. De afgelopen anderhalf jaar werden talloze Indiase betaalservices, games en nieuwsapps gelanceerd, zegt AppsFlyer, die 6,5 miljard app downloads in het tweede en derde kwartaal van dit jaar analyseerde.
India is een aantrekkelijke markt voor ontwikkelaars. Niet alleen wonen er 450 miljoen smartphonegebruikers, maar relatief lakse wetgeving maakt dat er veel mogelijk is voor ontwikkelaars groot en klein.
Xiaomi & ByteDance
Veel Chinese bedrijven, waaronder Xiaomi en ByteDance, beschouwen India als één van hun grootste markten. De TikTok-app wordt bijvoorbeeld door meer dan 200 miljoen Indiërs gebruikt. Xiaomi, toonaangevend op de Indiase smartphonemarkt, bouwt razendsnel een portfolio aan services voor Indiase gebruikers. Eerder deze maand lanceerde het een app waarmee Indiërs geld kunnen lenen.
Tractie verkrijgen bij starters die voor het eerst internetten is een uitdaging, mede doordat dergelijke individuen weinig of geen vrij besteedbaar inkomen hebben. Ontwikkelaar van reisapps moesten gemiddeld 170 Indiase roepies ($ 2,4) besteden voor elke installatie. Makers van apps op het gebied van eten en drinken gaven 138 Indiase roepies ($ 1,9) uit per installatie, terwijl games 13,5 Indiase roepies per installatie kosten voor de uitgever.
Verder lezen over Apps
Online24.04.2024
Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen
Online30.03.2024
10 manieren waarop Google Maps je helpt op vakantie
Online27.03.2024
Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen
Online25.03.2024
Spotify wil je iets leren met videocursussen over muziek en zaken
Nieuws04.03.2024
Het einde van een tijdperk: het luchtalarm verdwijnt
Online06.02.2024
Tinder gaat je waarschuwen als je ongepaste dingen zegt
Online10.01.2024
2024: Zijn RSS-feeds terug van weggeweest?
Mobile12.12.2023
Fortnite-maker wint: Play Store is te machtig
Verder lezen over China
Online26.04.2024
Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels
Automotive06.03.2024
Zo’n 1.000 Xpeng-eigenaren gaan een bètatest doen
Zou jij gaan rondrijden in een auto met test software?Automotive27.02.2024
BYD Yangwang U9: Chinese supercar gaat in 2,3 seconden 309 km/u
Nieuws19.01.2024
Dieren klonen, een twijfelachtige geschiedenis: hoe is het nu?
Mobile18.12.2023
Steeds meer Chinese instanties verbieden de iPhone
Overheden ontraden het gebruik van alle buitenlandse toestellen en -technologieOnline02.11.2023
AliExpress komt met binnen 5 dagen in huis garantie
en kondigt het 11.11 Global Shopping Festival aanMobile16.10.2023
Honor Vs2 is weer een iets dikkere foldable
Net als zijn voorgangers komt hij voorlopig niet naar ons deel van de wereldAutomotive03.10.2023