Tech in Asia10.08.2020

Burberry lanceert een interactieve winkelervaring met behulp van Tencent


Het exclusieve modelabel Burberry ontwikkelt in samenwerking met de Chinese internetgigant Tencent een interactieve winkelervaring waarbij de fysieke winkel wordt gecombineerd met sociale media. Het idee is om een unieke, meeslepende winkelervaring te creëren.

Burberry

De eerste poging werd afgelopen vrijdag gelanceerd in Shenzhen. Burberry concentreert zich momenteel op de Aziatische winkels, aangezien deze het meeste herstel laten zien na de coronapandemie. De verkoop van luxegoederen kelderde met ongeveer 45% tijdens de piekmaanden, maar Burberry rapporteerde vorige maand een omzetgroei in zowel China en en Zuid-Korea. Volgens de BBC zijn Chinese klanten goed voor ongeveer 40% van de omzet van Burberry.

De eerste sociale winkel wordt gepositioneerd als een interactieve ruimte, waar shoppers kunnen communiceren met de producten van het merk, zowel persoonlijk als op sociale media.

WeChat

Tencent zet een speciaal WeChat-miniprogramma in om de sociale interacties te faciliteren. De labels zullen QR-codes bevatten waarmee klanten productinformatie kunnen ophalen. De route die de klant aflegt door de winkel wordt geregisseerd door een digitaal puntensysteem genaamd “Social Currency”. Ook worden er visuele “brand stories” aangeboden aan het winkelende publiek, soms gebruik makend van Augmented Reality.

“Voor ons is dit project een leerproces in exploratie en innovatie”, zegt Josie Zhang, president van Burberry China, over het 63ste filiaal in China. “We hopen het social retail concept met de tijd uit te rollen naar andere regio’s.”

De retailer blinkt uit in het gebruik van sociale media om in contact te komen met consumenten, wat de loyaliteit onder jonge klanten stimuleert”, zegt Emily Salter, een retailanalist bij het onderzoeksbureau GlobalData. “Hoewel de toekomst van ervaringsgerichte retail onduidelijk is door de impact van Covid-19, zullen dergelijke interactieve concepts waarschijnlijk toenemend belangrijk worden gevonden door shoppers”.

[Fotocredits © eldarnurkovic – Adobe Stock]

Redactie Tech in Asia

Dit is het redactie account van Tech in Asia. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.

Verder lezen over Online Shop

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

iDEAL kennen veel mensen als de handige betaaloptie bij webwinkels waarmee je meteen kunt betalen met je bankrekening. We kennen het al decennia en zijn er al helemaal aan gewend, maar in het buitenland zijn ze soms jalo...

Online09.04.2024

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

Webwinkels zijn er maar druk mee: al die retouren. Bij sommige winkels schijnen retourgestuurde kledingstukken gewoon in de shredder te gaan. Maar ook zonder dat ze geshredderd worden is het niet bepaald duurzaam, al die...

Online27.03.2024

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

Amazon heeft geen geweldige ervaringen met AI, of met productpagina’s, maar het gaat de twee desondanks verenigen. Verkopers kunnen straks hun productpagina’s laten maken door kunstmatige intelligentie.

Online14.03.2024

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Hieronder deel ik een bewezen strategie voor het besparen van vele honderden euro's per jaar op boodschappen. Het vergt slechts een iets verder vooruit kijken dan de dagelijkse of wekelijkse boodschappen. Per persoon kan...

Nieuws04.03.2024

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

We praten er misschien niet dagelijks over, we gebruiken het met zijn allen wel op zeer regelmatige basis. Soms omdat je iets wil kopen waar je eigenlijk even geen budget voor vrij hebt, soms omdat een andere betaalmanie...

Online25.01.2024

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen