Dit is het redactie account van Tech in Asia. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.
Video is hot in de bloeiende Chinese internetsector. Van techgiganten zoals Alibaba en Tencent tot recordbrekende apps zoals Douyin en Kuaishou, de spelers in deze sector zetten alles op alles om tractie te genereren bij potentiële gebruikers.
Vreemde eend
Videosite Bilibili is een vreemde eend in de bijt. Het platform is een online omgeving waarin gebruikers gezamenlijk video’s bekijken en van commentaar voorzien.
Begonnen als een enigszins obscure online plek voor animaties, strips en games, is Bilibili geëvolueerd naar een beursgenoteerd mediaconglomeraat. De site wordt gezien als de bakermat van China’s internetcultuur en vierde onlangs het tienjarige jubileum.
De echte “gamechanger” is de interactie met de video’s. Comments worden op de video geprojecteerd terwijl deze wordt afgespeeld. Dit gebeurt soms in realtime, maar opmerkingen die eerder zijn achtergelaten worden ook getoond, vooral op cruciale momenten in een video.
Sociale kijkervaring
Dit creëert een sociale kijkervaring vergelijkbaar met een film kijken in een rumoerige bioscoop. Tijdens cruciale momenten in een video loopt het scherm over van de vele opmerkingen die mensen achterlaten, en hebben achtergelaten.
Maar de ambitie van Bilibili reikt verder. Vorig jaar introduceerde men het plan “Made by Bilibili” waarbij er à la Netflix wordt geïnvesteerd in hoogwaardige producties om zodoende originele content te kunnen aanbieden.
In de afgelopen drie jaar was Bilibili betrokken bij de helft van alle Chinese stripuitgaven. Daarnaast kondigde het bedrijf de lancering aan van de Three-Body Problem, gebaseerd op de science-fiction-trilogie van de populaire Chinese schrijver Liu Cixin.
Bilibili’s 100 miljoen maandelijkse actieve gebruikers besteden inmiddels gemiddeld 81 minuten per dag aan de site waarbij 510 miljoen video’s worden afgespeeld.
Verder lezen over China
Online26.04.2024
Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels
Automotive06.03.2024
Zo’n 1.000 Xpeng-eigenaren gaan een bètatest doen
Zou jij gaan rondrijden in een auto met test software?Automotive27.02.2024
BYD Yangwang U9: Chinese supercar gaat in 2,3 seconden 309 km/u
Nieuws19.01.2024
Dieren klonen, een twijfelachtige geschiedenis: hoe is het nu?
Mobile18.12.2023
Steeds meer Chinese instanties verbieden de iPhone
Overheden ontraden het gebruik van alle buitenlandse toestellen en -technologieOnline02.11.2023
AliExpress komt met binnen 5 dagen in huis garantie
en kondigt het 11.11 Global Shopping Festival aanMobile16.10.2023
Honor Vs2 is weer een iets dikkere foldable
Net als zijn voorgangers komt hij voorlopig niet naar ons deel van de wereldAutomotive03.10.2023
Chinese automerken rukken op, maar heel hard gaat het nog niet
Verkoop marktaandeel blijft dit jaar nog steken onder 4 procentVerder lezen over Online Video
Social Media17.04.2024
TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken
Video08.04.2024
10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen
Social Media04.04.2024
Snapchat wil je tijd besparen bij video’s maken
Online28.03.2024
LinkedIn kopieert functie die TikTok heeft bedacht
Online25.03.2024
5 manieren waarop AI je videomeetings gaat beïnvloeden
Technology24.03.2024
OpenAI introduceert AI in Hollywood: vrees acteurs dichterbij
And so it beginsVideo13.03.2024
YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties
Social Media06.03.2024
Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok
Verder lezen over User Generated Content
Online07.09.2020
Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!
Social Media16.08.2019
Focus op kwalitatieve content: LinkedIn benoemt redactioneel team Benelux
Online10.04.2014
Millennials vertrouwen op User Generated Content [Infographic]
Online23.04.2012
Latijns-Amerika creëert veel user generated content
Media04.11.2010
Innovatief uitgeven getuigt van lef
Online20.07.2010
Tiësto kiest voor een ‘user-generated’ videoclip
Media04.11.2009
User Generated Data: The Real World casting shadows
Social Media27.02.2009