Twitter gaat dit seizoen 10 wedstrijden NFL uitzenden

Twitter gaat dit seizoen 10 wedstrijden NFL uitzenden

Vorig artikel Volgend artikel

Twitter gaat in totaal 10 wedstrijden van de NFL, de grootste professionele American football competitie van de Verenigde Staten, uitzenden. Dat hebben bronnen weten te melden tegenover Bloomberg News. Twitter plaatst al sinds vorig jaar dagelijks content over de NFL, een volgende stap is nu dus dat ze ook wedstrijden live uit gaan zenden.

Twitter was overigens niet de enige partij die geïnteresseerd was in de online uitzendrechten van de populaire competitie. Ook Verizon, Amazon en Yahoo! zouden een bod hebben gedaan. Facebook was al eerder afgehaakt.

Meer online

Met het verkopen van de online uitzendrechten hoopt de organisatie van de NFL meer kijkers te bereiken. Steeds meer mensen kijken wedstrijden namelijk online in plaats van via televisie.

Daarnaast past deze nieuwe stap ook heel goed binnen de koers van Twitter. Dat het maar lastig heeft om meer nieuwe gebruikers aan te trekken. Dat willen ze ondermeer gaan bereiken door middel van meer eigen content. Daarom is het bedrijf vorig jaar al gestart met het dagelijks plaatsen van video's en andere content. En is dit nu ook een belangrijke stap!

"Dit is een onderdeel van een veel bredere strategie om de volgende generatie van real-time content te voorzien," aldus Twitter CFO Anthony Noto. Die overigens tot 2010 CFO was van de NFL. Sinds 2014 is hij in dienst van Twitter en vorig jaar tekende het bedrijf een overeenkomst voor de distributie van alle hoogtepunten en andere clips van de NFL.

450 miljoen dollar

Eerder dit jaar maakte de organisatie van de NFL al bekend dat de tv-rechten voor de wedstrijden worden verdeeld tussen de CBS en NBC. Volgens The Wall Street Journal leveren de verkoop van tv-rechten de NFL zo'n 450 miljoen dollar op.

Financiële details over de transactie van Twitter werden niet bekend gemaakt, maar volgens een aantal bronnen heeft Twitter voor het totale pakket een bedrag van minder dan 10 miljoen dollar betaald. En dat dus voor 10 wedstrijden Thursday night Football tijdens het nieuwe seizoen.

Dat komt dus uit op zo'n $1 miljoen per wedstrijd.Dat ligt in ieder geval ver onder de marktwaarde van zo'n wedstrijd. Yahoo betaalde vorig jaar $17 miljoen voor het streamen van een enkele wedstrijd.

"We zijn niet met de hoogste bieder in zee gegaan," aldus Brian Rolap, VP Media bij de NFL. "Het platform is gebouwd rondom live events. We willen zien hoe ze gebruik gaan maken van dit unieke platform."

Via

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies