Social Media24.02.2017

Social media: interactie met merk vooral door millennials


Hoewel inmiddels iedere demografische categorie actief is op social media, is er nog wel veel verschil te zien in het gebruik ervan. Zo blijkt uit onderzoek van Sprout Social.

Volgens de onderzoekers kan algemeen gesteld worden dat het vooral millennials zijn die interactie aangaan, terwijl de andere leeftijdsgroepen zich meer als een observator opstellen.

Er wordt aan toegevoegd dat adverteerders hier in hun campagnes dan ook rekening moeten houden met de verschillende karakteristieken en hun communicatie dus aan de verschillende doelgroepen aan dienen te passen.

Benaderen

Wie ervan uitgaat dat het publiek op sociale media grote gelijkenissen vertoont, begaat een zware vergissing,” zo benadrukt Scott Brandt, marketing-directeur bij Sprout Social. “Er moet onder meer bij millennials heel andere verwachtingen worden vastgesteld dan bij babyboomers.

Sociale media bieden adverteerders belangrijke mogelijkheden, want men kan op één platform alle verschillende demografische categorieën bereiken. Het zou echter een grote misvatting zijn om al die consumenten op dezelfde manier te benaderen.”

Contact zoeken

Onder meer werd vastgesteld dat millennials zich sneller tot sociale media zullen richten om rechtstreeks met een merk contact te zoeken. Andere demografieën zullen eerder naar alternatieve communicatiemiddelen – zoals een telefoonnummer of e-mailadres – op zoek gaan.

Anderzijds bleek dat millennials en Generation X ongeveer twee keer ze snel geneigd zijn, dan bijvoorbeeld babyboomers, om een merk op social media te gaan volgen of een reactie achter te laten.

Maar dat werkt ook de andere kant op. Diezelfde Generation X zal ook veel sneller dan andere doelgroepen het contact met een merk verbreken als deze iets plaatst dat als ongepast wordt gezien.

Lucratief

Deze groep blijken op social media wel de meest lucratieve consumenten te zijn. Er werd immers vastgesteld dat in 70 procent aangeeft waarschijnlijk een aankoop te zullen verrichten bij een merk dat op sociale netwerken wordt gevolgd.

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

Verder lezen over Jongeren

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Het gegeven dat diefstal fout is en dat de dief daarvoor bij uitstek verantwoordelijk is, zorgt dat er soms voor dat jij alles maar gerust laat slingeren, jij jouw ramen niet langer sluit en jij jouw voor- en achterdeur...

Online22.02.2024

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?
​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Veel jongvolwassenen betalen niet meer met een fysieke betaalpas

Met contant geld ergens betalen is al flink afgenomen. Want met je pinpas is toch veel makkelijker. Maar ook dat gebruik begint nu in rap tempo af te nemen. Zeker onder jongeren. Uit nieuw onderzoek blijkt dat jongvolwas...

Mobile17.11.2023

Veel jongvolwassenen betalen niet meer met een fysieke betaalpas

gebruiken we de betaalpas over vijf jaar nog?
Jongeren zien regelmatig misinformatie over het klimaat op TikTok

Het klimaat blijft een flink discussie punt. Het is iets dat uiteraard ook weer op de agenda staat richting de nieuwe verkiezingen. Want nog altijd werken we in Nederland toe naar de doelstelling om in 2050 klimaatneutra...

Search30.10.2023

Jongeren zien regelmatig misinformatie over het klimaat op TikTok

TikTok onderneemt actie
​Solliciteren doe je tegenwoordig gewoon via TikTok

Vroeger als je in een vacature las dat je een video van jezelf moest maken, dan zou je er bijna de baan van je dromen voor opgeven: het was allemaal wat ongemakkelijk. Tegenwoordig leven we in een wereld die aan elkaar h...

Social Media25.09.2023

​Solliciteren doe je tegenwoordig gewoon via TikTok

Minderjarigen kunnen nu ook een Uber bestellen

Uber kun je alleen gebruiken als je 18 jaar of ouder bent. Tenminste, dat was altijd de regel. Nu introduceert het bedrijf ook profielen voor mensen van 13 tot 17 jaar. Zo kunnen jongeren bijvoorbeeld veilig thuiskomen n...

Online18.05.2023

Minderjarigen kunnen nu ook een Uber bestellen

Niet overal even welkom
Dit is de ideale headset voor jonge leerlingen & onderwijsinstellingen

Logitech heeft voor de Benelux de Logitech Learn uitgebracht: dat zijn bedrade headsets die op maat zijn gemaakt voor jonge leerlingen. Vooral om hen te helpen gefocust te blijven, langdurig te studeren en optimaal klaar...

Gadgets05.04.2023

Dit is de ideale headset voor jonge leerlingen & onderwijsinstellingen

Snapchat komt met nieuwe ‘content controls’ voor ouders

Snapchat geeft ouders meer mogelijkheden om te zorgen dat hun tieners geen zaken op Snapchat zien die niet voor tieners bestemd zijn. Tieners krijgen wel een melding wanneer hun ouders gebruik willen maken van deze conte...

Social Media15.03.2023

Snapchat komt met nieuwe ‘content controls’ voor ouders