Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Instagram influencers die deze week sterkte wensten aan inwoners van de Bahama’s door de hashtags #PrayforBahamas en #HurricaneDorian worden nu links en rechts beschuldigd van zelfpromotie door andere gebruikers. De hashtags zijn in het leven geroepen om mensen bewust te maken van de ramp. Vooral de keuze van de foto’s in de posts wordt gezien als onsmakelijk.
Orkaan Dorian
De afgelopen dagen worden de Bahama’s geteisterd door orkaan Dorian die inmiddels al duizenden huizen heeft verwoest en al zeker zeven levens heeft gekost. De grootte van de schade is nog niet duidelijk. Het lijkt erop dat meerdere Instagrammers de gelegenheid gebruiken om foto’s van zichzelf in bikini of zwembroek te delen. Op de posts komt een hoop kritiek van andere gebruikers, op deze manier zit er namelijk een tint van zelfpromotie aan vast. Eén van de meest bekritiseerde posts is van Tatiele Polyana, een Braziliaanse influencer. Polyana postte maandag een kiekje van haarzelf in een kleine bikini genomen op de Bahama’s.
Golf van kritiek
Ondanks dat de tekst over de ramp gaat en ze duidelijk haar medeleven toont, krijgt ze toch een golf van kritiek over zich heen. Veel vinden de foto een vreemde keuze en beschuldigen haar in de comments van schaamteloze zelfpromotie. Bovenstaande post van Polyana is inmiddels verwijderd. Het zijn daarnaast niet alleen de grotere Instagrammers die #PrayforBahamas gebruiken, ook accounts met minder volgens weten de hashtag te gebruiken op vreemde manieren. Hier en daar komt de tag voorbij in een reeks van 30 hashtags in een post die verder niets te maken heeft met de Bahama’s, alleen maar om gezien te worden.
Dit is niet de eerste keer dat dit gebeurt en het zal ook niet de laatste keer zijn. De influencers ontkennen dat zelfpromotie het uitgangspunt was, maar van de comments is toch niet te winnen.
Verder lezen over Influencers
Social Media06.03.2024
Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok
Social Media16.01.2024
5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen
Social Media01.01.2024
Influencers worden te duur, maar er is een oplossing
Gaming25.10.2023
KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie
Gadgets25.10.2023
Een pop-up barber op tramstation Leidseplein
Social Media03.10.2023
Werken met influencers? “Je moet weten waar de influencer enthousiast over is”
In gesprek met #sponSocial Media17.08.2023
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten
Social Media18.04.2023
Instagram Reels biedt nieuwe data-inzichten en montage-tools
Verder lezen over Instagram
Social Media11.04.2024
Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren
Social Media09.04.2024
TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes
Nieuws01.04.2024
1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen
Social Media31.03.2024
Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup
Social Media27.03.2024
Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden
Social Media23.03.2024
Deze week viral: Drentse Beyoncé en Star Wars op Empire State
Social Media20.03.2024
Threads toont eindelijk de trending topics
Social Media18.03.2024