Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Instagram influencers die deze week sterkte wensten aan inwoners van de Bahama’s door de hashtags #PrayforBahamas en #HurricaneDorian worden nu links en rechts beschuldigd van zelfpromotie door andere gebruikers. De hashtags zijn in het leven geroepen om mensen bewust te maken van de ramp. Vooral de keuze van de foto’s in de posts wordt gezien als onsmakelijk.
Orkaan Dorian
De afgelopen dagen worden de Bahama’s geteisterd door orkaan Dorian die inmiddels al duizenden huizen heeft verwoest en al zeker zeven levens heeft gekost. De grootte van de schade is nog niet duidelijk. Het lijkt erop dat meerdere Instagrammers de gelegenheid gebruiken om foto’s van zichzelf in bikini of zwembroek te delen. Op de posts komt een hoop kritiek van andere gebruikers, op deze manier zit er namelijk een tint van zelfpromotie aan vast. Eén van de meest bekritiseerde posts is van Tatiele Polyana, een Braziliaanse influencer. Polyana postte maandag een kiekje van haarzelf in een kleine bikini genomen op de Bahama’s.
Golf van kritiek
Ondanks dat de tekst over de ramp gaat en ze duidelijk haar medeleven toont, krijgt ze toch een golf van kritiek over zich heen. Veel vinden de foto een vreemde keuze en beschuldigen haar in de comments van schaamteloze zelfpromotie. Bovenstaande post van Polyana is inmiddels verwijderd. Het zijn daarnaast niet alleen de grotere Instagrammers die #PrayforBahamas gebruiken, ook accounts met minder volgens weten de hashtag te gebruiken op vreemde manieren. Hier en daar komt de tag voorbij in een reeks van 30 hashtags in een post die verder niets te maken heeft met de Bahama’s, alleen maar om gezien te worden.
Dit is niet de eerste keer dat dit gebeurt en het zal ook niet de laatste keer zijn. De influencers ontkennen dat zelfpromotie het uitgangspunt was, maar van de comments is toch niet te winnen.
Verder lezen over Influencers
Events03.10.2024
Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Entertainment20.08.2024
A Faking It Special over Andrew Tate: Icon Or Toxic?
Social Media10.05.2024
Is deinfluencing de nieuwe trend in de influencercultuur?
Marketing30.04.2024
Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?
Social Media06.03.2024
Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok
Social Media16.01.2024
5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen
Social Media01.01.2024
Influencers worden te duur, maar er is een oplossing
Verder lezen over Instagram
Social Media02.10.2024
Instagrams ‘best practices’ geeft je tips voor je post
Social Media29.09.2024
Deze Week Viral: triest Bridgerton-event en tenenkrommende Gen Z-taal
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media22.09.2024
Deze week viral: pandahonden en een gepatenteerd nijlpaard
Social Media18.09.2024
Instagram is niet meer hetzelfde voor tieners
Social Media17.09.2024
Wie is Ravi en waarom heeft het hele internet het over hem?
Social Media16.09.2024
Instagram-reacties zijn straks ook op Threads te zien
Social Media04.09.2024