Hoe ga jij verder met Social Media in 2019?

Hoe ga jij verder met Social Media in 2019?

Vorig artikel Volgend artikel

Hoe verging het jou met social media in 2018. Geweldig dat Facebook en vooral het algoritme. Als je je favoriete foto van een ondergaande zon op Vanice Beach plaatst krijg je al de vraag of je deze wilt promoten. Facebook is stuk en heeft z’n eigen businessmodel om zeep geholpen. Eens geliefd maar die liefde lijkt bij veel mensen over te gaan. Plaats vooral geen berichten over Google want die worden op voorhand al geband door de vrienden in Palo Alto.

Instagram, we love it, maar hoeveel gekochte volgers en likes heb jij? Twitter dat gebruikt toch niemand meer of juist wel en is het nog steeds het snelste nieuwsmedium ter wereld. Instagram Stories, heerlijk medium om een stuk storytelling te doen op een eenvoudige manier. Live Video via YouTube, Live Video via Facebook, Live Video via Snapchat en Live Video via Instagram maar welke kies jij. Oh ja LinkedIn dat is toch alleen BtoB en bestemd voor HRM-managers en tja dat Google plus is helemaal dood, nou ja behalve dan voor uitgevers. Waarom het er is weet niemand maar het blijft wel. Rondom het gaat goed met social media maar als er één moment is om het in 2019 beter te gaan doen dan is het nu.

Je zult aan de bak moeten en je echt een aantal dingen gaan moeten afvragen. Dat is tenminste wel het advies. Het is nu het moment om eens goed te kijken hoe je op dit moment sociale media gebruikt. Waar ben je bijvoorbeeld actief en wat betekent dat actief zijn eigenlijk? Hoeveel tijd besteed je aan elk social media-netwerk afzonderlijk en welk netwerk genereert relevant verkeer (of een conversie) naar jouw website/blog/webshop. Of werk je aan je eigen merkwaarde. Zijn al die sociale medianetwerken nog wel relevant en welke kosten gewoon te veel tijd.

Social media is een complexe wereld van algoritmes, een scala van uiterlijke vormen met video, beelden, teksten en hashtags. Met followers, fake followers, plaatsingstijden, comments en meer. Voor sommige een doel, voor een ander iets extra’s en voor weer anderen een plaats om met hun fans te praten. De gouden regels zijn er niet echt, het is te divers en daarom is het goed te kijken wat je echt wilt bereiken met al die verschillende mogelijkheden. Social media is een groot feest met ongekende mogelijkheden en dat maakt het juist zo complex.

instagram-algoritme-uitgelegd

Social bio’s en profielen

Maar hoe begin je met het 'social proof' maken van de social kanalen? Het is goed om eens door je profielen heen te lopen. Zijn ze consistent? Noem je je zelf social media-influencer? Ben je dat echt of vind je dat zelf? Of staat het er om op te vallen? Het is maar een voorbeeld, maar zorg ervoor dat de info relevant is en overeenkomt met jou of met jouw merk. Check de links, foto’s en zorg ervoor dat je profiel en sleutelwoorden overeenkomen.

Social media doelstellingen

Het is essentieel bij een social mediastrategie om een aantal doelen voor jezelf te stellen. Dit zal mede bepalen welke sociale netwerken je op welke wijze moet gaan inzetten. En nog beter welke kanalen je gewoon moet weggooien (opheffen, delete, weg ermee). Duik hiervoor in de statistieken en cijfers. Vanaf dit punt leer je vanzelf wat heeft gewerkt en wat niet en kun je wellicht de doelstellingen opnieuw definiëren. Het is misschien ook het moment om na te denken over een plaatsingsstrategie. Hoe vaak en op welk moment zet je wel sociale netwerk in. Belangrijk is dat je de effectiviteit van alles blijft controleren en stel je doelstellingen verder bij als dat nodig is.

facebook-sop-groei-1

Social Media en de inzet van video

Social media biedt ongekende mogelijkheden. Maar als we het over een ding zeker zijn, dan is het wel de inzet van video. In 2019 kun je geen social mediastrategie meer bedenken als je er geen video in opneemt. Video is een must en tegelijkertijd ook een van de moeilijkste onderwerpen. En dan hebben we het nog niet over Live video. Ieder platform buiten YouTube biedt je mogelijkheden om video’s op te nemen en uit te zenden, te testen en om van je opnames te leren en te blijven. Denk niet dat je gelijk de beste beelden weet op te nemen. Eigenlijk moet je nooit tevreden zijn en je echt gaan verdiepen in de mogelijkheden. Kies ook hier een format dat bij jou of bij het merk past.

Social Media: het gaat om de inhoud

Wat je ook gaat plaatsen, hoe je het gaat doen en welke social media-kanalen je ook gaat inzetten. Het gaat om de inhoud. Je zult als je echt voor succes gaat, ervoor moeten zorgen dat je consistent bent en blijft. Je moet houden aan schema’s en vorm. Je moet leren wat wel werkt en wat niet en hoe de reacties zijn van iedereen die je volgt. Het is een job en een verdomd moeilijke. Eigenlijk mag je nooit tevreden zijn. Blijven kijken en leren van alles wat je ziet is echt heel belangrijk. En nog belangrijker is om je af te vragen of het werkt voor je. Schroom daarom niet om afscheid te nemen van een kanaal als het echt niets toevoegt. Focus en consistentie die maken echt het verschil. Succes en maak er vooral een succes van.

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies