Social Media27.09.2014

Ello, een nieuw snel groeiend en invite-only social network


Maak kennis met een social media netwerk wat snel aan populariteit lijkt te winnen, hello Ello! Ello is ontwikkeld door de designer Paul Budnitz. En dat is te zien want het nieuwe sociale netwerk heeft een hoog visueel gehalte. Daarnaast is bekend dat Ello een social media netwerk is zonder advertenties.

Ello kiest voor een andere strategie dan bijvoorbeeld Facebook en Twitter en is gebaseerd op het idee dat gebruikers het zat zijn om gebombardeerd te worden met advertenties en dat alle informatie rondom hun profielen wordt verhandeld. Hiervoor heeft Ello een manifest opgesteld waarin staat dat het sociale netwerk nooit advertenties zal gaan inzetten of data zal verkopen. Ello zal zijn inkomsten gaan halen uit enkele betaalde opties die optioneel gekocht kunnen worden. Gebruik van een account is gratis, maar mocht je gebruik willen maken van bepaalde zaken, dan zal hier een fee tegenover staan.

Tot nu toe blijkt deze invalshoek te werken. Paul Budnitz beweerd dat Ello per uur zo’n 27.000 nieuwe accountverzoeken ontvangt.

Gebruikers kunnen hun account voorzien van een grote header foto, vergelijkbaar met een omslagfoto op Facebook profielen. Deze header foto is niet geheel zichtbaar wanneer een profiel wordt bezocht, maar tijdens het naar boven scrollen komt de header langzaam tevoorschijn.

Hieronder een voorbeeld van een openbaar Ello profiel.

Ello profile
Ello profile

Ello werkt op dit moment nog met een beta versie. De komende tijd zullen steeds meer functies worden toegevoegd. Als sociaal netwerk is het echter volledig functioneel. Gebruikers kunnen op elkaar reageren, @mentions toevoegen en bekijken hoeveel views hun eigen posts trekken. Daarnaast kunnen er afbeeldingen ge-upload worden en zijn er Emojis aanwezig.

In de toekomst wil Ello een blokkeerfunctie en audio integratie met SoundCloud toevoegen. Daarnaast zal op termijn de mogelijkheid tot het hebben van prive accounts, reposts en een Iphone en Android app worden uitgerold.

Er kan binnen Ello gezocht worden via een ‘friends feed’ of een ‘noise feed’. De friends feed bevat volledige berichten met grote afbeeldingen en de noise feed geeft een samenvatting op Tumblr-achtige wijze. Onderstaand een indruk van de Noise feed.

Ello noise feed
Ello noise feed

De gedachte achter Ello is niet nieuw. Eerder probeerde social media netwerken als Diaspora en App.net hetzelfde, maar deze netwerken zijn nooit uitgegroeid. Ello zal de vraag beantwoorden of gebruikers de advertenties zat zijn op netwerken als Facebook en Twitter.

Nieuwsgierig geworden? Via deze link kun je Ello uitproberen. 

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Social Network

Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed

Twitch gaat de social media kant op. Het kopieert een functie van TikTok waarmee je waarschijnlijk aanzienlijk meer streams ontdekt.

Social Media18.04.2024

Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Elon Musk wil nog meer geld vragen voor het gebruik van X. Maar het is niet wat je denkt. Het is een keer per jaar, een dollar, en mogelijk alleen voor nieuwe gebruikers.

Social Media17.04.2024

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken

Wil je geld verdienen met TikTok, maar wil je niet zelf video's maken? Dat hoeft ook niet. Mogelijk komt binnenkort de TikTok Coin-app naar Nederland, waarmee je 0,36 euro kunt verdienen voor 1 uur kijken.

Social Media17.04.2024

TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken

Deze week viral: een paleisje, Boer Harm en de Zweedse prins

Soms zijn we als mensheid enorm dom, maar gelukkig ook regelmatig enorm creatief. En vooral dat laatste zien we graag voorbij komen, bijvoorbeeld in de Deze Week Viral.

Social Media13.04.2024

Deze week viral: een paleisje, Boer Harm en de Zweedse prins

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

Trots op je badge op X, dan is er voor jou niks aan de hand. Premium-gebruikers die dat liever privé houden hebben echter pech.

Social Media12.04.2024

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren

Instagram wil je beschermen tegen ongewilde dickpics. Je ontvangt ze misschien nog wel: ze worden geblurd.

Social Media11.04.2024

Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren

​TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes

Instagram heeft zijn eigen Twitter-alternatief gelanceerd en TikTok denkt: dat kan ik ook. Het komt met TikTok Notes, wat echter geen alternatief is voor Twitter, maar voor Instagram. TikTok Notes klinkt als een app waar...

Social Media09.04.2024

​TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

Deze week staat qua viral content vooral in het teken van de aardbeving in New York en Greta Thunberg. Maar er zat ook nog vanalles tussenin. Politie-agent wordt boos op buschauffeur In Seattle gaat het deze week over e...

Social Media06.04.2024

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren