Social Media17.04.2015

De inzet van Twitter webcare in NL #infographic


Webcare is in Nederland bijna gemeengoed geworden. Duizenden organisaties tweeten er lustig op los en zoeken de interactie met het online publiek op. Maar hoe actief zijn Nederlandse organisaties met webcare via Twitter? Hoe vaak en hoe snel wordt er gemiddeld gereageerd? Deze infographic toont de status van Twitter webcare in NL, waarbij gekeken is naar meer dan 1.700 accounts die gebruik maken van een betaalde webcare-tool.

webcare_meeste_reacties
webcare_meeste_reacties

De top 10 Nederlandse webcare accounts verstuurde in de afgelopen 30 dagen (16 maart tot 17 april) gemiddeld 340 reacties pér dag! Het account van @NS_Online neemt de meeste reacties voor haar rekening; gemiddeld meer dan 600 reacties per dag.

Webcare accounts zijn langer online

De gemiddelde Twitteraar houdt geen rekening met openingstijden van webcare accounts, ze verwachten vaak dírect, of in ieder geval snél antwoord. Kijkende naar de Top-100 organisaties met de meeste Twitter interactie reageren zij gemiddeld binnen 8 uur. De groep daaronder (100-200) reageert gemiddeld binnen 13 uur en de overige organisaties reageren gemiddeld binnen 22 uur. Webcare wordt binnen (grotere) organisaties steeds vaker strategisch ingezet en ook de openingstijden van webcare worden steeds ruimer. Dat biedt organisaties de mogelijkheid om méér berichten sneller te beantwoorden.

webcare_snel_antwoorden
webcare_snel_antwoorden

Organisaties reageren steeds vaker proactief

Organisaties reageren niet alleen op directe mentions maar ook op overige berichten. Zo is 77% van de antwoorden reactief en wordt er in een vijfde van de gevallen gereageerd op een bericht welke geen mentions aan het account bevatten.

Proactieve versus reactieve reacties
Proactieve versus reactieve reacties

Organisaties maken steeds vaker gebruik van een betaalde webcare oplossing

Om inzicht te krijgen in het toolgebruik door Nederlandse organisaties is de lijst met tools van Socialmediatoolvergelijken.nl bekeken. Vervolgens is via Twitter onderzocht welke tool wordt gebruikt om te reageren. In de onderzochte periode is de verdeling van gebruikte tools als volgt:

Toolgebruik door Nederlandse webcare accounts
Toolgebruik door Nederlandse webcare accounts

Opzet van het onderzoek

OBI4wan, webcaretool van Nederlandse bodem, onderzocht tweets en reacties van 1.740 webcare accounts. Deze accounts maken allen gebruik van een webcare oplossing die zich voornamelijk richt op de zakelijke markt. Voor een juiste selectie van tools is gekeken naar de lijst op Socialmediatoolvergelijken.nl. Verder zijn alleen accounts onderzocht die minimaal 2 reacties hebben geplaatst in de periode van 16 maart 2015 tot 17 april 2015 (30 dagen).

Infographic

De in dit blog gebruikte afbeeldingen zijn verzameld in de infographic ‘De inzet van Twitter webcare in NL’. Deze is via de link te downloaden als JPG.

Foto credits header: Fotolia.com.

Verder lezen over Twitter

Social medium X gaat echt niet terug naar Twitter

X is definitief X. Het heeft heel lang gebruikgemaakt van de domeinnaam van Twitter, maar dat is nu voorbij.

Social Media17.05.2024

Social medium X gaat echt niet terug naar Twitter

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Winst voor X: het mag een video van een steekpartij tonen

Soms denk je: hoeveel erger kan het nog worden? Vrij veel erger. X mag ondanks een bevel om het tegen te houden bijvoorbeeld gewoon de beelden blijven tonen van een steekpartij.

Social Media13.05.2024

Winst voor X: het mag een video van een steekpartij tonen

Even Tot Hier gaat viral met eigen Joost Klein-song

De mannen van Even Tot Hier hadden het echt 'even tot hier' over alle perikelen rondom het Songfestival. Ze maakten er een protestsong van.

Social Media13.05.2024

Even Tot Hier gaat viral met eigen Joost Klein-song

Het is Koningsdag! Dit zijn de leukste tweets en inhakers

Het is Koningsdag: de dag waarop je spullen kunt verkopen of blij kunt worden van een mooie aankoop voor weinig. Dit zijn de leukste tweets.

Nieuws27.04.2024

Het is Koningsdag! Dit zijn de leukste tweets en inhakers

Deze week viral: ninjakat, crookie en meer

Heb je wel eens van de cronut gehoord? Of de Crompouce? Natuurlijk. Maar nu is er wat nieuws: de crookie. Lees meer in deze week viral.

Social Media21.04.2024

Deze week viral: ninjakat, crookie en meer

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Elon Musk wil nog meer geld vragen voor het gebruik van X. Maar het is niet wat je denkt. Het is een keer per jaar, een dollar, en mogelijk alleen voor nieuwe gebruikers.

Social Media17.04.2024

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

Trots op je badge op X, dan is er voor jou niks aan de hand. Premium-gebruikers die dat liever privé houden hebben echter pech.

Social Media12.04.2024

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt