Social Media21.06.2018

​De hoogtepunten van het Congres Facebook & Instagram marketing


#CFIM18

De zesde editie van het Facebook en Instagram Marketing Congres stond niet zoals verwacht in het teken van de nieuwe privacywetgeving (GDPR), maar sneed juist onderwerpen aan als chatbots, strategieontwikkeling, verkoop via social media en organisch bereik. Een enkeling is nog op zoek naar ‘hoe je meer likes/volgers kunt behalen’, maar dit leeft al lang niet meer in marketingland. Wat leeft er wel op het gebied van social media onder marketeers?

Succesvol op Facebook

De Noorse spreker Thomas Moen (Jab Jab Company) bijt het spits af deze dag met een interessante presentatie hoe je succesvol bent op Facebook en Instagram. Met succesvol bedoelt hij geen mooie plaatjes van ‘Look what we eat for lunch’ ofwel unicorns en regenbogen. Maar content wat daadwerkelijk sales op zal leveren.

fb-congress-1
fb-congress-1

Ook meldt Thomas Moen dat de online advertentieprijzen afgelopen periode met bijna 30% zijn gestegen en naar verwachting komend jaar met 50% (!) zal stijgen.

En dat terwijl Google en Facebook de online advertentiemarkt domineren. Thomas adviseerde de ‘hoop op geluk’-marketing om te draaien naar een daadwerkelijke commerciële salesfunnel.

De meeste interessante learnings om dit te bewerkstelligen zijn volgens de Noor:

1) Conversaties zijn leads

Conversaties zijn waardevoller dan dat je een e-mailadres ontfutseld via een like & win-actie waar je vervolgens je marketingactiviteiten als mailings op loslaat. Focus op de conversaties die je hebt met je publiek.

2) De community is het merk

Wat hij hiermee bedoelt is het volgende; in een competitieve markt is het belangrijk dat je een community om je heen verzameld die zich gedragen als ambassadeurs. Echte fans. Wanneer je een kamer uit zou lopen, zij nog steeds positief over je praten.

3) De klant is de held, en jij als merk bent hun gids

Praat niet over jezelf hoe geweldig je als merk bent en wat je producten wel niet allemaal kunnen. Maar laat je klanten dit werk doen. Pamper je klanten en promoot de succesverhalen van je klanten. Het draait niet om het merk, maar om de klanten.

Met bovengenoemde actiepunten, geeft hij aan Facebook Messenger te gebruiken, omdat messaging apps hedendaags meer worden gebruikt dan de social media platformen zelf. Ook Facebook zelf is het meest aan het ontwikkelen op het gebied van Messaging. Tip! Wees hier ook actief als marketeer en om het gemakkelijker te maken, maak gebruik van chatbots.

Instagram: It’s a Business!

Ook de volgende spreker, Sedge Beswick, beaamt dit in haar verhaal over Instagram: It’s a Business!

Een echte eye-opener was toch wel het verhaal van Maurice Stam (Online Business Media). Hij beweert dat elk merk sexy kan zijn. In zijn presentatie legt hij uit hoe je met een strategisch plan en storytelling succes boekt op Facebook en Instagram. En storytelling zit vooral in de ervaring bieden aan je klanten in plaats van vertellen aan je klanten wie je bent. Hij geeft het voorbeeld aan de hand van de Golden Circle: ‘Een verzekering is een verzekering, maar wat maakt FBTO nou juist uniek? Vertel vanuit je Why’

Maurice komt met een interessante werkwijze die vooral praktisch en direct inzetbaar is, namelijk: het Hero-Hub-Hygiene model.

Hero staat voor unieke grootschalige content/campagnes om aandacht te genereren en doelgroepen op te bouwen.

Hub content publiceer je elke maand. Terugkerende content die zorgt voor betrokkenheid en dat (potentiële) klanten blijven terugkeren. Voornamelijk waardevol, informatief doch ‘likeble’.

De altijd beschikbare Hygiene content zorgt voor de aansluiting bij de vraag en interesses van de doelgroep.

Onderstaande afbeelding toont een voorbeeld van een contentplanning waar het Hero-Hub-Hygiene model is uitgelegd.

fb-congress-2
fb-congress-2

Voor degene die geen grote zak met geld hebben te besteden, heeft Rene Schipper (Fidene) waardevolle tips om je organisch bereik te verhogen. Zo vertelde hij dat je eenvoudig via de statistieken kan inzien wanneer de meeste mensen online zijn. En dat je dan het bericht op je tijdlijn moet plaatsen. Met de optie Restricted Audience kun je je content aan specifieke doelgroepen tonen. Maar hier dan ook gebruik van in combinatie met de beste publicatietijd.

Verder tipte hij de congresbezoekers nog om extra aandacht te besteden aan: gebruik te maken van GIFjes, perfecte afbeeldingen te plaatsen, Stories te gebruiken en video’s die zonder geluid grappig/leerzaam zijn te publiceren.

David Arnoux sloot de dag af met het onderwerp growth hacking. Zijn meest gebruikelijke tip: voer de 5 seconde test uit op je content/website. Door de eerste indruk te meten, kom je er achter of je boodschap is overgekomen bij je doelgroep.

Conclusie; gevarieerde lezingen zorgen vooral voor een leerzame dag!

Deze blogpost is geschreven door Hella Hendriks.

...

Verder lezen over Facebook

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Meta, het moederbedrijf van o.a. Facebook en Instagram, blijft zijn focus op innovatie vergroten met nieuwe functies voor zijn sociale media-app Threads. Het bedrijf test momenteel AI-gegenereerde samenvattingen in de "Trending Now"-sectie van Threads, exclusief beschikbaar voor gebruikers in de Verenigde Staten.

Social Media03.12.2024

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Verder lezen over Instagram

Instagram maakt van iedereen een proefkonijn

Als je een goed gevoel hebt over een proefreel en hoe deze presteert, kun je ervoor kiezen om deze met één tik te delen met je volgers.

Social Media12.12.2024

Instagram maakt van iedereen een proefkonijn

Helaas, je kunt geen Instagram-foto’s meer tonen op Tinder

Meta heeft uitgeschakeld dat ontwikkelaars Instagram kunnen laten uitlezen in hun app, waardoor je Instagram van je Tinder af is.

Social Media09.12.2024

Helaas, je kunt geen Instagram-foto’s meer tonen op Tinder

Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas

Het schijnt een horrorspits te worden, dus hopelijk weet de Sint met zijn Pieten op tijd op de goede plekken te komen. Wij hebben fijne social media-posts verzameld waarmee je vast in de sfeer komt.

Social Media05.12.2024

Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas

Instagram doet een WhatsAppje en laat je je locatie delen

Instagram kiest ook meer de privékant met zijn nieuwe functie, het delen van je live locatie. Je deelt hem niet met iedereen: het is (nog) geen Snapchat.

Social Media26.11.2024

Instagram doet een WhatsAppje en laat je je locatie delen

Deze week viral: Strava Art, sneeuwdomino met auto’s en meer

Deze week hebben we enorm uiteenlopende virals gezien, waarvan Strava Art waarschijnlijk een van de prominentere virals was.

Social Media24.11.2024

Deze week viral: Strava Art, sneeuwdomino met auto’s en meer

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Instagram kent je na al die jaren vrij goed en het algoritme weet dan ook wat het je moet voorschotelen. Maar, wat als je dat toch anders ziet?

Social Media21.11.2024

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Deze week was het qua viral content vooral de rellen in Amsterdam wat de klok sloeg. Dat is echter niet het enige dat viral ging, kijk mee.

Social Media17.11.2024

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Vind je het allemaal niet meer zo gezellig op social medium X? Dat kan. Het social medium is erg veranderd sinds het Twitter niet meer is.

Social Media13.11.2024

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X