Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Gebruikers van social media lijken hun activiteiten te willen terugschroeven en opnieuw een grotere prioriteit te geven aan de basisfuncties van het platform, zoals het onderhouden van contacten met familie en vrienden.
Zo blijkt uit een enquête van het marketingbureau Heart+Mind Strategies onder Amerikaanse consumenten. Volgens de onderzoekers gaan persoonlijke relaties opnieuw de kern van de activiteiten op sociale media blijken worden. Gebruikers geven aan social te willen gebruiken voor het onderhoud van contacten met familie (56%) en vrienden en kennissen (55%). Ook het contact herstellen met vroegere vrienden is belangrijk (32%).
De onderzoekers stelden verder vast dat millennials minder gedreven zijn om contacten met hun familie te onderhouden (42%) en ook minder interesse blijken te hebben om het contact met vroegere vrienden te vernieuwen (25%). Daar voegen ze aan toe dat de sociale mediapopulatie, op uitzondering van de intensieve gebruikers, ook een sterke neiging lijken te hebben om het contact met personen en bedrijven waarmee geen rechtstreekse band wordt onderhouden af te bouwen.
Uit de studie kwam naar voren dat de gebruikers van sociale media aangeven dit jaar vooral minder commentaren van celebrities, atleten of politici te willen lezen (38%) of minder op zoek te zullen gaan naar een romantische partner of een date (30%). Daarnaast zegt 27% de verschillende sociale media ook minder vaak als een louter tijdverdrijf te willen gebruiken. 26% voert aan van plan te zijn om minder vaak commentaren van bedrijven of merken te raadplegen, terwijl 22% ook het voornemen heeft om minder informatie over andere gebruikers te verzamelen. “De gebruiker wil zijn beperkte kring van hechte vrienden behouden, maar wil afscheid nemen van oppervlakkige activiteiten die weinig tot hun leven bijdragen.”
Het marketingbureau geeft aan dat sociale media in de eerste plaats ook werden ontwikkeld voor hechte kringen van vrienden, maar voegt er aan toe dat het platform nadien voor een brede waaier andere activiteiten en toepassingen werd gehanteerd. Ook wordt opgemerkt dat het publiek niet van plan lijkt om het gebruik van sociale media af te bouwen, maar wel bij te sturen.
Verder lezen over Amerika
Automotive16.08.2024
Japanse kleine autootjes vormen een groot probleem in Amerika
Gadgets04.07.2024
Deze droneshow is van een nieuw niveau
Cybercrime01.07.2024
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware
Social Media26.04.2024
TikTok is verboden in de Amerika als het niet wordt verkocht
Technology05.04.2024
GMT+Maan: De maan krijgt zijn eigen tijdzone
Social Media27.03.2024
Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden
Mobile22.03.2024
Verenigde Staten klaagt Apple aan voor telefoonmonopolie
Technology29.02.2024
UFO’s worden vooral gespot in het westen van de Verenigde Staten
Verder lezen over Onderzoek
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Artificial Intelligence14.08.2024
Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?
Nieuws12.08.2024
Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen
Online05.08.2024
Mijmeren over de ontstaansvoorwaarden van leven
vanuit een gewijzigde metafysische uitgangspositieNieuws27.05.2024