Social Media18.10.2013

Hashtags op elk sociaal netwerk: is het al tijd voor een Hashtag strategie?


We zagen het vorige maand al in het filmpje van Justin Timberlake en Jimmy Fallon: hashtags zijn niet voor het normale gesprek. Maar in navolging van Twitter, Pinterest, Instagram, Flickr en Tumblr, ondersteunt Google+ hashtags sinds mei en Facebook sinds juni. En Google zal straks ook in Nederland hashtags resultaten van Google plus gaan tonen in de zoekresultaten. (nu nog alleen in US en canada vanaf 25 september) Waarom stort elk sociaal netwerk zich op hashtags?

Tijdens de laatste Super Bowl in Amerika gebruikten maar liefst de helft van alle adverteerders hashtags, in combinatie met Twitter. De Super Bowl is een evenement van wereldformaat, en het is voor adverteerders uitermate interessant om de online conversatie naar zich toe te trekken. Geen wonder dat Google+ en Facebook al snel volgden.

Recent vergeleek Josh Grau van Twitter de hashtag met het vroegere kampvuur, waar je verhalen aan elkaar vertelt. Die vergelijking gaat niet helemaal op: je praat eerder met vrienden en bekenden bij een kampvuur dan met vreemden. De hashtag zorgt juist voor communicatie over gemeenschappelijke interesses met nieuwe mensen. Hashtags zijn sociaal bindmiddel: mensen met dezelfde interesse, of aanwezig op het zelfde evenement, die het zelfde programma kijken, vinden elkaar met een simpele click. Het zijn dat soort interacties en betrokkenheid die bedrijven online zoeken met hun publiek. Als bedrijf actief op social media is het daarom de vraag: is het al tijd voor een hashtagstrategie?

Hashtag strategie
Hashtags geven bedrijven en merken kansen om een online conversatie te faciliteren, een domein te claimen en zelfs het gesprek te leiden. Voordat je begint een nieuwe hashtag te gebruiken: onderzoek of deze al niet in gebruik is. Zo voorkom je pijnlijke voorvallen zoals #notguilty. En denk nog even goed na voordat je hashtags als #susanalbumparty of #Cairo gebruikt. Het kan ook gebeuren dat een evenement met dezelfde afkorting als jouw evenement binnenkort van start gaat.

Waarom zou iemand jouw hashtag gebruiken? Zonder goede reden is het net als een knipoog in het donker: de ander ziet het niet en knipoogt niet terug. Gebruik geen algemene hashtags: die zijn leeg en hebben geen motivatie of humor. Ze brengen geen emotie over en dus ook geen call to action. Gebruik consequent specifieke hashtags om een blijvende conversatie te creëren. Zo verbind je je bedrijf of merk aan een onderwerp dat breder is dan je bedrijf, op een manier die veel blijvender is dan een campagne.

Houd hashtags relevant en leesbaar. Vraag jezelf af: wat is mijn toegevoegde waarde? Ben je bijvoorbeeld een kapper, geef dan tips en beantwoord vragen op je eigen hashtag: #vraagjekapper #Kappervraag #Kappertje. Teveel hashtags in een tweet of post worden gewoon genegeerd, dus twee of minder is echt genoeg. Bij voorkeur als onderdeel van een zin. Hou je hashtags kort en uiteraard geen spaties gebruiken, die breken je hashtag.

Voorbeelden

Het gebruik van een hashtag kun je belonen, zoals Domino’s pizza met #letsdolunch op Twitter. Iedere tweet met deze hashtag, verlaagde de prijs voor een standaard pizza met 1 cent. Binnen 2 uur kelderde de prijs van £ 15.99 naar £ 7.74.

Starbucks creëerde extra buzz voor hun actie “Treat Receipt” met #Treatreceipt op Facebook en Google+. Klanten die ’s middags een bon lieten zien van een aankoop die ochtend, kregen korting. Ze speelden in op het warme weer van juli met #heatwave.

En momenteel gebruikt Heineken de combinatie van #openyourworld en #stad om mensen wereldwijd aan te spreken op Facebook , Twitter, Instagram en Flickr. (maar niet op Google+).

Keywords van social media

Hashtags zijn de keywords van social media waarop je graag wordt gevonden. Alleen met relevantie en toegevoegde waarde stimuleer je het gebruik. Je kan inspelen op bestaande hashtags, maar doe het wel slim. De online conversatie die ontstaat zet jouw merk of bedrijf in de schijnwerpers. Nu alle sociale netwerken hashtags ondersteunen, is het tijd voor een hashtag strategie. Zeker als Google straks ook in Nederland hashtag resultaten van Google+ rechtsboven in de zoekresultaten gaat zetten.

Handige tools om Hashtags te volgen zijn:

  • http://whatthetrend.com en http://tagdef.com geven de definitie en reden voor de populariteit;
  • http://hashonomy.com is een handige hashtag tool maar alleen voor Twitter;
  • http://tagboard.com toont resultaten van verschillende media;
  • Hootsuite toont zoekacties op Twitter, Facebook en Google+.

Gebruik #hashtagstrategie om je inzichten te delen.

Thomas Lapperre

Thomas schrijft en spreekt over oa online marketing, customer loyalty, service design, contentmarketing en specifiek over retail en travel.

...

Verder lezen over Hashtag

Je krijgt meer macht over de For You-pagina op TikTok

TikTok doet een aanpassing aan de For You-pagina. De For You-pagina is waar je nieuwe TikTok-helden ontdekt en waarbij ook video’s van minder bekende TikTokkers voorbij komen (en viraal gaan). Een belangrijke plek binn...

Social Media13.07.2022

Je krijgt meer macht over de For You-pagina op TikTok

De dag van de hashtag heeft zijn eigen hashtag: #HashtagDay

Het is zo gewoon geworden als koffie, thee en een koekje… de hashtag. Vandaag precies veertien jaar geleden, op 23 augustus 2007, ontstond de hashtag op Twitter. Dat gebeurde tijdens een barcamp ‘unconference, waar @...

Social Media23.08.2021

De dag van de hashtag heeft zijn eigen hashtag: #HashtagDay

De hashtag bestaat vandaag 14 jaar en dat wordt gevierd met een speciale emoji
Het jaar 2019 op Twitter: Van boerenprotest tot samensterk

Het einde van het jaar is in zicht en daarmee ook het moment om terug te blikken op het afgelopen jaar. 2019 stond op Twitter weer in het teken van het laatste nieuws, sportieve hoogte- en dieptepunten, televisieprogramm...

Social Media09.12.2019

Het jaar 2019 op Twitter: Van boerenprotest tot samensterk

De #hashtag bestaat vandaag 12 jaar

Als er ook maar iets in de wereld gebeurt, is dit als eerste terug te vinden op Twitter. Via het platform komen mensen met elkaar in contact en krijgen ze de mogelijkheid om hun stem te laten horen aan miljoenen anderen....

Social Media23.08.2019

De #hashtag bestaat vandaag 12 jaar

#HashtagDay
De populariteit van Game of Thrones: miljoenen tweets & downloads

27 augustus 2017 lijkt alweer een eeuwigheid geleden. Maar dat was de dag waarop de seizoensfinale van Game of Thrones seizoen 7 in premiére ging. Fans hebben dus ruim 1,5 jaar moeten wachten op het langverwachte vervol...

Social Media16.04.2019

De populariteit van Game of Thrones: miljoenen tweets & downloads

Twitter maakt depressie meer bespreekbaar met #WhatYouDontSee #3GoodThings en #openup

Depressie is een ziekte waar nog steeds niet genoeg over wordt gesproken binnen de samenleving. En daar wil Twitter een handje bij helpen. Onder een aantal verschillende hashtags wordt het onderwerp besproken. De acties...

Nieuws09.04.2018

Twitter maakt depressie meer bespreekbaar met #WhatYouDontSee #3GoodThings en #openup

​#MarchforGiants​: duizenden virtuele olifanten via Amsterdam naar Botswana​

Eerder deze week trokken duizenden virtuele olifanten door Amsterdam op weg naar Botswana als onderdeel van #MarchforGiants, een wereldwijde digitale campagne tegen stropers. Een derde van de Afrikaanse olifanten is al...

Advertising16.03.2018

​#MarchforGiants​: duizenden virtuele olifanten via Amsterdam naar Botswana​

De Hashtag bestaat vandaag 10 jaar #Hashtag10​

Op 23 augustus 2007 is de hashtag ontstaan op Twitter. In de afgelopen tien jaar is deze ontwikkeld van een simpele manier om Tweets te ‘taggen’ of te categoriseren, tot een van de meest herkenbare en vaakst gebruikt...

Social Media23.08.2017

De Hashtag bestaat vandaag 10 jaar #Hashtag10​

Verder lezen over Sociale netwerken

‘Zonder TikTok verliezen bedrijven 1 miljard in een maand’

TikTok moet worden verkocht, anders volgt er een ban. ByteDance wil zijn gigantische cashcow natuurlijk niet kwijt, dus zoekt het allerlei manieren om onder deze officiële wet uit te komen. 

Social Media10.12.2024

‘Zonder TikTok verliezen bedrijven 1 miljard in een maand’

Helaas, je kunt geen Instagram-foto’s meer tonen op Tinder

Meta heeft uitgeschakeld dat ontwikkelaars Instagram kunnen laten uitlezen in hun app, waardoor je Instagram van je Tinder af is.

Social Media09.12.2024

Helaas, je kunt geen Instagram-foto’s meer tonen op Tinder

5 redenen om Bluesky te gebruiken

Wat is er zo bijzonder aan het social medium Bluesky en waarom stromen mensen er massaal naartoe?

Social Media06.12.2024

5 redenen om Bluesky te gebruiken

Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas

Het schijnt een horrorspits te worden, dus hopelijk weet de Sint met zijn Pieten op tijd op de goede plekken te komen. Wij hebben fijne social media-posts verzameld waarmee je vast in de sfeer komt.

Social Media05.12.2024

Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas

Het aantal AI-gegenereerde LinkedIn-posts is schrikbarend hoog

We schrijven wat af op het internet en daarbij schromen we steeds minder om kunstmatige intelligentie te gebruiken. Vooral op LinkedIn.

Social Media02.12.2024

Het aantal AI-gegenereerde LinkedIn-posts is schrikbarend hoog

Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer

Deze week zagen we vooral een TikTok-trend viral gaan, namelijk een vrij gevaarlijke, zo blijkt ook uit TikTok-video's.

Social Media01.12.2024

Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer

In Australië geen social media meer onder de 16 jaar

Sociale media zijn allang geen nieuw verschijnsel meer: we hebben inmiddels bergen aan data en onderzoeken over het gebruik van sociale media.

Social Media29.11.2024

In Australië geen social media meer onder de 16 jaar

Instagram doet een WhatsAppje en laat je je locatie delen

Instagram kiest ook meer de privékant met zijn nieuwe functie, het delen van je live locatie. Je deelt hem niet met iedereen: het is (nog) geen Snapchat.

Social Media26.11.2024

Instagram doet een WhatsAppje en laat je je locatie delen