Social Media09.08.2013

Facebook als biechtstoel?


facebook-als-biechtstoel.jpg
facebook-als-biechtstoel.jpg

In het verleden zijn in het nieuws berichten geweest over aanzetten tot rellen, of zelfs moord, door postings op Facebook. Nu is er een moord bekend op de persoonlijke Facebookpagina van een 31-jarige man uit Miama. Door hem zelf. Hij schrijft: 

medina.jpg
medina.jpg

Daarbij ook een foto van zijn vrouw in hun keuken met bloed op haar arm en op haar gezicht. Later blijkt zij inderdaad vermoord te zijn. De Amerikaan heeft zichzelf aangegeven bij de politie.

Redenen om een ander het leven te ontnemen, zullen door deskundigen nader bekeken worden en ook een veroordeling ligt niet in ons expertisegebied. Dus beperk ik me tot me verbazen over het gegeven dat iemand een moord op zijn eigen vrouw via Facebook wereldkundig maakt. Zoals ik me ook verbaas over foto’s van muggenbulten op vreemde plaatsen en (met name op Twitter) updates over wat iemand eet, drinkt of ruikt.

Deze man vermoordt zijn vrouw (althans, zo lijkt het), maakt een foto met zijn mobiel en post deze foto op Facebook. De foto en de profielen van Medina en van zijn vrouw zijn overigens nog 5 uur te zien geweest op Facebook voordat ze verwijderd zijn. De tijd van biechten in een anonieme omgeving zoals de vroegere biechtstoelen is echt voorbij. Maar waarom wil iemand, die zoiets gruwelijks gedaan heeft, dit delen? Is dat toch om begrip te krijgen vor zijn daad, door te vertellen waarom hij het gedaan heeft? Spijt blijkt niet uit zijn bericht. Ik denk dat ik me zal blijven verbazen, over waar mensen toe in staat zijn, maar ook over de behoefte om alles met de hele wereld te willen delen.

Verder lezen over Facebook

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label