Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Twitter zal mogelijk evolueren tot een medium dat kan vergeleken worden met televisie of radio en waarbij de gebruikers boodschappen lezen van celebrities en bedrijven in plaats van eigen boodschappen te formuleren. Zo luidt de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of Pittsburgh onder 2.500 particuliere twitteraars, zonder een bijzondere status, met 13 tot meer dan 10.000 volgers.
De onderzoekers, die een aantal accounts hadden gecreëerd om als volger van een aantal andere gebruikers te kunnen optreden, stelden vast dat twitteraars met dertien tot zesentwintig volgers plots actiever begonnen te publiceren wanneer ze opmerkten dat hun publiek een duidelijke toename bleek te kennen. “Deze twitteraars werden door de signalen van hun toegenomen populariteit aangezet om actiever te publiceren,” zegt onderzoeker Andrew Stephen, professor economie aan de University of Pittsburgh.
“Gebruikers met 60 tot 250 volgers bleken door een toename van hun publiek daarentegen geneigd te zijn om minder te publiceren,” geeft Stephen aan. “Dat fenomeen moet wellicht worden verklaard door het feit dat deze twitteraars al een bepaalde status hebben bereikt en terugdeinzen voor het risico door nieuwe berichten volgelingen voor het hoofd te stoten en aan prestige te verliezen. Om dat gevaar te vermijden, wordt de publicatie-activiteit dan ook uit voorzichtigheidshalve afgebouwd.“
De resultaten tonen volgens professor Stephen aan dat vele twitteraars veel meer geïnteresseerd zijn in het opbouwen van een groep volgelingen dan in het weergeven van hun mening. “Daaruit kan worden afgeleid dat op het netwerk geleidelijk aan, naarmate meer volgelingen worden geteld, minder berichten zullen worden gepubliceerd,” meent de onderzoeker. “Commereciële gebruikers, celebrities en organisaties zullen echter berichten blijven publiceren voor geïnteresseerde gebruikers.”
“Uiteindelijk zal het sociale netwerk dan ook mogelijk vooral evolueren in de richting van een reclamekanaal en een nieuwsmedium en zal het sociale en interactieve aspect verdwijnen,” zegt Andrew Stephen. “Die trend wordt op dit ogenblik tegengegaan door de instroom van nieuwe gebruikers, maar wanneer de groei van het sociale netwerk vertraagt, zal het steeds minder een interactief platform worden en vooral een functie van informatie-medium vervullen.”
Verder lezen over Onderzoek
Online01.05.2024
Twijfelen leidt gemiddeld genomen tot betere besluiten
Nieuws24.04.2024
Dit is wat er gebeurt met microplastics die je eet en drinkt
Het is niet wat je denktSocial Media23.04.2024
Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welNieuws03.04.2024
Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate
Sneller zienTechnology01.04.2024
Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf
Technology01.04.2024
Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech
Nieuws29.03.2024
Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal
Verder lezen over Televisie
Entertainment28.03.2024
4 dingen die je moet weten als je aan een tv-programma meedoet
Gadgets15.03.2024
Vijf veelgestelde vragen over tv’s beantwoord
Social Media13.03.2024
X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv
Video13.03.2024
YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties
Gadgets12.03.2024
Schermen veroorzaken communicatie-achterstand bij kinderen
Gadgets11.03.2024
TV kopen? Dit is het verschil tussen LCD, OLED, QLED en mini-led
Entertainment09.03.2024
Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?
En de Mol is...Entertainment02.03.2024
Wie is de Mol? S24 – Afl. 9: dit gebeurde er + de leukste tweets
Verder lezen over Twitter
Nieuws27.04.2024
Het is Koningsdag! Dit zijn de leukste tweets en inhakers
Social Media21.04.2024
Deze week viral: ninjakat, crookie en meer
Social Media17.04.2024
Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten
Social Media12.04.2024
Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt
Social Media01.04.2024
X wil Not Safe For Work-communities toestaan
Technology25.03.2024
Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten
Social Media16.03.2024
Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who
Social Media13.03.2024