Social Media18.12.2012

QR Code winkels grote hit in 2013


qr-code-winkels-grote-hit-in-2013.jpg
qr-code-winkels-grote-hit-in-2013.jpg

Steeds meer online retailers bieden hun producten ook offline aan door gebruik te maken van QR Codes. In 2012 zijn wereldwijd meer dan 300 virtuele winkels gestart, waarvan zo’n 10 in Nederland.

Voor volgend jaar zijn volgens Shop2Mobi, een Nederlandse startup, inmiddels meer dan 2000 winkels aangekondigd. Met de groei van mobiele apparaten, kunnen online winkels hun klanten steeds vaker offline bereiken. Supermarkten en webwinkeliers spelen in op de mind-set van de consument om te kunnen kiezen waar, wanneer en hoe ze hun aankopen doen, door deze virtuele winkels naar hen toe te brengen. 

Een virtuele winkel laat producten zien op bijvoorbeeld abri’s in bushokjes of treinstations, maar ook in bladen, huis-aan-huis bladen en op de producten zelf. Door de QR Code (vierkante barcode die met elk mobiel device kan worden gescand) naast het product te scannen, kunnen klanten direct een bestelling plaatsen en deze de volgende dag al in huis hebben

Het jonge bedrijf is ingesprongen op deze trend door webwinkeliers de mogelijkheid te bieden snel een eigen QR Code shop te starten. In Nederland hebben inmiddels Bart Smit, Mattel, bol.com, Bruna en Douglas een QR Code winkel.

Wereldwijd zijn Walmart, eBay, PayPal, Tesco en Best-Buy de bekendste voorbeelden. Volgens Forrester, Cap Gemini en comScore zal mobile commerce in 2013 wederom verdubbelen en ongeveer 30% van alle online aankopen gaan uitmaken. Met de verzadiging van de online markt, is het de vraag wie als eerste op deze trend zal inspringen en klanten ook offline kan blijven binden