Social Media13.07.2012

Sociale netwerken zijn de toekomst van het bedrijfsleven


sociale-netwerken-zijn-de-toekomst-van-h.jpg
sociale-netwerken-zijn-de-toekomst-van-h.jpg

De voordelen van een ‘Intelligent Business Web‘: Meer en meer bedrijven ontdekken de kracht van sociale netwerken en integreren deze in hun dagelijkse bedrijfsvoering. Sociale media leiden tot meer innovatie, een hogere productiviteit en tegelijkertijd tot nieuwe groeimogelijkheden en meer banen. Maar hoe ziet de toekomst voor social media eruit? Welke ontwikkelingen kunnen we verwachten? En welke bedrijven gaan hier het meest van profiteren?

Netwerkvoordelen voor bedrijven

Op het moment dat een bedrijf beschikt over een uitgebreid sociaal netwerk, krijgt hij nauwkeurig inzicht in klantprofielen en -voorkeuren. Bedrijven kunnen de data die sociale netwerken genereren op individueel niveau real-time analyseren en vervolgens combineren met andere relevante databestanden. Hierdoor kunnen organisaties producten of diensten op maat leveren. Consumenten profiteren hier duidelijk van, want zij krijgen directere, persoonlijkere en goedkopere aanbiedingen.

Ook de supply chain kan worden versterkt dankzij rechtstreekse toegang tot alle toeleveranciers in een bepaalde productcategorie. Dit kan leiden tot concurrerende prijzen, meer flexibiliteit en minder investeringen in zaken zoals inventaris.

Groot belang MKB

Een intelligent netwerk van bedrijven – ofwel het ‘Intelligent Business Web’ – wordt vooral belangrijk voor het MKB. Zij kunnen op deze manier immers putten uit de collectieve kennis van al hun collega-bedrijven en zo hun krachten bundelen. Het MKB is erg belangrijk voor de gezondheid van de economie, vooral in moeilijke tijden. Keer op keer tonen onderzoeken aan dat het MKB zorgt voor nieuwe banen na een periode van recessie.

Dankzij het netwerkeffect kunnen bedrijven sneller innoveren en hun productiviteit vergroten. Met het ‘Intelligent Business Web’ zullen de grenzen tussen individuele bedrijven en zelfs hele bedrijfstakken vervagen. Telecomproviders gaan bancaire diensten aanbieden op SIM-kaarten en automobielbedrijven bieden financieringen en verzekeringen aan en zelfs huurauto’s. De telecomprovider hoeft daarvoor geen bank te worden, ze kunnen de dienst van een bank gebruiken via het business web. Industriële bedrijven kunnen producten vervaardigen voor allerlei verschillende bedrijven, zoals we vandaag de dag al zien in de hightech en de automotive sector. Ze doen dat door netwerken te vormen die verschillende diensten van verschillende bedrijven combineren.

Het belang van het koppelen van allerhande informatie aan elkaar mag duidelijk zijn. Daarom functioneren de nieuwste generatie salestools en collaboratieve platforms voor bedrijven alleen optimaal als ze gebruik maken van sociale netwerken. Neem als voorbeeld een CRM-systeem waarmee salesafdelingen snel toegang tot de klantgegevens hebben en efficiënt kunnen communiceren met de juiste mensen binnen het zakelijke netwerk. Door een CRM-systeem aan social media te koppelen, kunnen zeer uitgebreide analytische mogelijkheden worden toegepast, waardoor het aanbieden van maatwerk snel mogelijk is.

Social CRM

De sociale netwerken brengen veel voordelen, maar uiteraard gaan hiermee ook nadelen gepaard. Organisaties kunnen regelmatig met negatieve berichten of sentimenten te maken krijgen. Het is dan van essentieel belang daar direct op in te springen, of dat nu gaat om het beantwoorden van vragen, het behandelen van klachten, het aanpassen van producten of het opzetten van campagnes. Door informatie van social media tools real-time te matchen met informatie uit een CRM- of BI-systeem krijgen medewerkers inzicht in veelbesproken onderwerpen en de personen die voor die berichten verantwoordelijk zijn. Vervolgens kan die persoon of groep personen rechtstreeks worden benaderd om het probleem op te lossen, vragen te beantwoorden of op een andere manier te reageren.

Social CRM kan dus niet alleen imago- en reputatieschade beperken, maar bedrijven kunnen de service aan bestaande klanten structureel verbeteren, hun campagnes veel gerichter inzetten en meten en hun productontwikkelingen beter funderen en versnellen.

Innovatie, groei en banen

De wereld zal niet productiever worden omdat we op sociale media video’s kunnen bekijken, kunnen chatten met vrienden en familie, of persoonlijke content kunnen uploaden. Maar als we sociale netwerken gebruiken voor business processen en real-time informatieflow zal de traditionele wereld in rap tempo veranderen. Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+ zorgen voor een revolutie in het bedrijfsleven. En dit biedt weer nieuwe mogelijkheden voor innovatie, groei én creatie van banen. 

Deze blogpost is geschreven door Angélique de Vries, Managing Director van SAP Nederland.

Verder lezen over Bedrijven

Welzijn op de werkplek met AI collega’s

De Maand van de Mentale Gezondheid is afgelopen, maar het belang neemt alleen maar toe. Een grote stap hierin is het aanpakken van mentale gezondheidsproblemen op de werkplek. Veelvoorkomende uitdagingen zijn onder andere burn-out, stress en tijdsgebrek. Dit heeft invloed op het welzijn en de productiviteit van werknemers. Statistieken tonen aan dat een aanzienlijk deel van de tijd verloren gaat aan repetitieve en uitputtende taken.

Artificial Intelligence24.07.2024

Welzijn op de werkplek met AI collega’s

5x tips om van jouw werkplek een chille omgeving te maken

We hebben allemaal weleens van die dagen waarop we liever in bed zouden blijven liggen dan naar het werk te gaan. Het kan ook anders, af en toe pauze nemen op een plek waar je je comfortabel voelt en waar je geïnspireerd kunt werken is veel fijner. Hieronder lees je 5 tips om te werken in een chille omgeving, waardoor je kunt relaxen én productief kunt werken.

DC Business21.06.2024

5x tips om van jouw werkplek een chille omgeving te maken

5 dingen om op te letten als je je eigen bedrijf start

Eigen tarieven bepalen en eigen werktijden: hoe fijn is dat? Het geeft een enorm gevoel van vrijheid, maar dat betekent niet dat er niet een paar dingen zijn die je toch echt wel even moet regelen. Deze 5 dingen zijn verstandig om op te letten als je je eigen bedrijf start.

Startups15.05.2024

5 dingen om op te letten als je je eigen bedrijf start

Trends in 2024 voor bedrukte relatiegeschenken: Wat is hot en wat niet?

De wereld van bedrukte relatiegeschenken blijft zich ontwikkelen, waarbij elk jaar nieuwe trends opduiken die aansluiten bij de wisselende voorkeuren en technologische ontwikkelingen.

DC Business15.05.2024

Trends in 2024 voor bedrukte relatiegeschenken: Wat is hot en wat niet?

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

Deze jaarlijkse lijst biedt een overzicht van de 15 beste werkplekken voor professionals om op dit moment carrière te maken in Nederland. Het is dit jaar een mix van bedrijven in tech, financiën, consumentengoederen en logistiek.

Social Media16.04.2024

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

​Waar moet je op letten bij het inrichten van jouw kapsalon?

Het inrichten van een kapsalon is meer dan alleen het kiezen van mooie meubels en decoraties. Het gaat om het creëren van een ruimte die zowel functioneel als uitnodigend is voor je klanten en medewerkers. Hier zijn enk...

DC Business09.04.2024

​Waar moet je op letten bij het inrichten van jouw kapsalon?

​Hoe gepersonaliseerde software innovatie aandrijft

In een wereld waar technologie razendsnel evolueert en bedrijfsprocessen steeds complexer worden, is de behoefte aan softwareoplossingen die naadloos aansluiten op specifieke bedrijfsbehoeften urgenter dan ooit. Maatwerk...

Technology28.03.2024

​Hoe gepersonaliseerde software innovatie aandrijft

Nieuwe webcams van Logitech: MX Brio & MX Brio 705 for Business

Logitech heeft deze week 2 nieuwe webcams onthuld voor zowel consumenten als bedrijven die behoefte hebben aan videovergaderingen in de hoogste kwaliteit, compleet met het meest uitgebreide aanbod aan features dat Logite...

Gadgets07.03.2024

Nieuwe webcams van Logitech: MX Brio & MX Brio 705 for Business