Social Media03.05.2012

Wordt u moe van advertentiemoeheid?


wordt-u-moe-van-advertentiemoeheid.jpg
wordt-u-moe-van-advertentiemoeheid.jpg

Google AdWords CPC adverteren verschilt van CPC adverteren via Facebook of LinkedIn. Ze lijken misschien heel erg veel op elkaar, maar dat zijn ze zeker niet. Social Media CPC ads raken snel verzadigd dus mocht u van plan zijn Facebook Ads of LinkedIn Ads in te zetten zou ik nu zeker opletten.

Deze blog is niet gebaseerd op meningen van zogenaamde gurus’s of van pretentieuze online marketing blogs, maar puur gebaseerd op CPC campagnes die ik heb gedaan in Facebook en LinkedIn. De term advertentiemoeheid is gerelateerd aan hoe lang uw advertentie zal werken. In mijn ervaring komt dit vaker voor in Facebook maar dit zie ik ook steeds vaker voorkomen in LinkedIn.

Ik kan u nu een mooie neerwaartse grafiek laten zien en gebruiken als “voorbeeldcase” om mijn betoog te onderbouwen, maar dat zou ook een willekeurige grafiek kunnen zijn. Advertentiemoeheid bestaat gewoon en hier dient rekening mee te worden gehouden.

Het onvermoeibare Google
In Google land kunt u in vele gevallen tot in de oneindigheid dezelfde advertentie laten zien en toch blijven er mensen op klikken. Ik weet niet wie deze mensen zijn, maar ze zijn er. Gelukkig maar. Zo gek is dit eigenlijk ook niet. Iemand die een zoekmachine gebruikt ervaart uw advertentie als relevant. Mits natuurlijk degene die de AdWords campagne heeft ingesteld weet wat hij doet. Enfin, met Google Ads maken we dus mensen blij. En dit gaat door zolang er geld is. Met zulke hoge volumes actieve zoekers blijft Google uw beste vriend.

In Social Media land zijn de meeste mensen niet direct ergens naar opzoek. In mijn ogen lijken ze meer op de passieve werkzoekende om in arbeidsmarkttermen te spreken. Stel u heeft een goede baan en u komt op een feestje iemand tegen die een betere baan in de aanbieding heeft. Dan gaat u daarover praten, terwijl u eigenlijk daar kwam om een feestje te vieren. In Social Media land zijn mensen dus minder snel geneigd op uw advertentie te klikken. Denk even aan de laatste keer dat u op een advertentie heeft geklikt in Facebook of LinkedIn? Ik weet bijna zeker dat u dit niet meer weet. Denk dan aan hoeveel relevante advertenties er in die tijd aan u voorbij zijn gegaan zonder dat u het heeft gemerkt. De websites die betaald krijgen voor uw klik, in dit geval Facebook of LinkedIn, zullen daarom ook geen advertenties aan u laten zien waar u niet op gaat klikken. Geruchten doen de ronde dat u in Facebook gemiddeld zeven keer een advertentie te zien krijgt. Als u er niet op klikt zal u het niet voor de achtste keer zien. Ik denk trouwens niet dat er een vast aantal is, maar er zal wel een bepaalde waarheid aan kleven. Het zal in ieder geval niet voor altijd worden getoond.

Wat doet u dan?
Als u bovenstaande goed hebt begrepen kunt u het volgende doen:

1. Zorg voor een goed afgebakende doelgroep. Weet dus wie u wilt targeten en doe dat secuur.

2. Bekijk elke dag de voortgang van uw ads, zodat u niet te laat achter komt wanneer uw ads vermoeid raken.

3. Probeer niet teveel te betalen. Bekijk om de zoveel uur uw ad en kijk of u een lager bod wordt aangeboden. Ik merk soms lagere biedingen van soms wel 50% minder!

4. Als uw ads vermoeid zijn geraakt, verander van betaalmethode naar CPM en kies voor de laagste bieding.

5. U ziet uw ads weer tot leven komen!

6. Kijk weer om de zoveel uur of u een lager bod wordt aangeboden. Dit is meestal het geval.

7. Blijf CPM bieden maar hou ook goed in de gaten want ook deze raken op een gegeven moment vermoeid.

8. Als CPM vermoeid zijn geraakt, stoppen die handel.

9. Maak een nieuwe ad en herhaal stappen 1 tot en met 8.

Geloof me dat dit werkt. Social Media adverteren kunt u zelf doen. Maar als u goed heeft gelezen kunt u dit misschien beter door anderen laten doen, zodat u zich kan bezighouden met dingen die u wel leuk vindt!

Deze blog post is geschreven door Vernon Wongsokarijo, SEA consultant binnen het eWerving team van online marketing bureau Expand Online.

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

Verder lezen over LinkedIn

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

Deze jaarlijkse lijst biedt een overzicht van de 15 beste werkplekken voor professionals om op dit moment carrière te maken in Nederland. Het is dit jaar een mix van bedrijven in tech, financiën, consumentengoederen en logistiek.

Social Media16.04.2024

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

​LinkedIn kopieert functie die TikTok heeft bedacht

Over het algemeen zijn de keren dat LinkedIn zich hevig liet inspireren door een ander social media maar weinig succesvol. Weet je bijvoorbeeld nog dat LinkedIn met Stories kwam? Dat heeft niet lang geduurd… Ook zijn k...

Online28.03.2024

​LinkedIn kopieert functie die TikTok heeft bedacht

LinkedIn werkt aan nieuwe tak van sport: gaming

LinkedIn introduceert binnenkort games op het platform. Het zakelijke social medium wil graag dat collega’s met elkaar de strijd aangaan om zo de banden aan te halen en een leuk gespreksonderwerp te hebben. Het zou nie...

Social Media18.03.2024

LinkedIn werkt aan nieuwe tak van sport: gaming

De perfecte post op LinkedIn een nieuw leerzaam boek voor gebruikers

LinkedIn is uitgegroeid tot dé bestemming voor professionele waardecreatie, iets wat Franck Fielemon en Ina Boer, auteurs van 'De perfecte post op LinkedIn', krachtig benadrukken. Dit platform, rijk aan gebruikers in Ne...

DC Business12.03.2024

De perfecte post op LinkedIn een nieuw leerzaam boek voor gebruikers

Bijna 700 banen op de tocht bij LinkedIn

2023 gaat de geschiedenis in als een rampjaar voor de tech-giganten. Tot nu toe zijn er bij de verschillende grote tech-bedrijven zoals Meta, Amazon en Intel dit jaar al bijna een kwart miljoen mensen hun job kwijtgeraak...

Social Media16.10.2023

Bijna 700 banen op de tocht bij LinkedIn

Ook het zakelijke sociale netwerk ontkomt niet aan de tech-malaise
LinkedIn: STEM lijdt aan talenttekort en onbenut potentieel vrouwen

LinkedIn heeft onderzoek gedaan naar de STEM-sector: Science Technology, Engineering en Mathematics. Helaas zijn de resultaten niet al te positief, want er is enerzijds een tekort aan talent en anderzijds wordt het poten...

Technology22.06.2023

LinkedIn: STEM lijdt aan talenttekort en onbenut potentieel vrouwen

​LinkedIn is 20 jaar: waarom het nog steeds een icoon is

LinkedIn viert zijn twintigste verjaardag en dat doet het met inmiddels meer dan 930 leden in meer dan 200 landen. Indrukwekkende aantallen, maar twintig jaar is ook niet niets. LinkedIn staat nog steeds als een huis en...

Social Media08.05.2023

​LinkedIn is 20 jaar: waarom het nog steeds een icoon is

​Nog een badge: Linkedin laat je nu bewijzen waar je werkt

Het is onrustig in de wereld van vinkjes en badges: waar je er op Twitter totaal niet meer vanuit kunt gaan dat zo’n badge ook maar enige waarde vertegenwoordigt, gaat LinkedIn juist de andere kant op. Het zakelijke so...

Social Media14.04.2023

​Nog een badge: Linkedin laat je nu bewijzen waar je werkt