Social Media03.05.2012

Wordt u moe van advertentiemoeheid?


wordt-u-moe-van-advertentiemoeheid.jpg
wordt-u-moe-van-advertentiemoeheid.jpg

Google AdWords CPC adverteren verschilt van CPC adverteren via Facebook of LinkedIn. Ze lijken misschien heel erg veel op elkaar, maar dat zijn ze zeker niet. Social Media CPC ads raken snel verzadigd dus mocht u van plan zijn Facebook Ads of LinkedIn Ads in te zetten zou ik nu zeker opletten.

Deze blog is niet gebaseerd op meningen van zogenaamde gurus’s of van pretentieuze online marketing blogs, maar puur gebaseerd op CPC campagnes die ik heb gedaan in Facebook en LinkedIn. De term advertentiemoeheid is gerelateerd aan hoe lang uw advertentie zal werken. In mijn ervaring komt dit vaker voor in Facebook maar dit zie ik ook steeds vaker voorkomen in LinkedIn.

Ik kan u nu een mooie neerwaartse grafiek laten zien en gebruiken als “voorbeeldcase” om mijn betoog te onderbouwen, maar dat zou ook een willekeurige grafiek kunnen zijn. Advertentiemoeheid bestaat gewoon en hier dient rekening mee te worden gehouden.

Het onvermoeibare Google
In Google land kunt u in vele gevallen tot in de oneindigheid dezelfde advertentie laten zien en toch blijven er mensen op klikken. Ik weet niet wie deze mensen zijn, maar ze zijn er. Gelukkig maar. Zo gek is dit eigenlijk ook niet. Iemand die een zoekmachine gebruikt ervaart uw advertentie als relevant. Mits natuurlijk degene die de AdWords campagne heeft ingesteld weet wat hij doet. Enfin, met Google Ads maken we dus mensen blij. En dit gaat door zolang er geld is. Met zulke hoge volumes actieve zoekers blijft Google uw beste vriend.

In Social Media land zijn de meeste mensen niet direct ergens naar opzoek. In mijn ogen lijken ze meer op de passieve werkzoekende om in arbeidsmarkttermen te spreken. Stel u heeft een goede baan en u komt op een feestje iemand tegen die een betere baan in de aanbieding heeft. Dan gaat u daarover praten, terwijl u eigenlijk daar kwam om een feestje te vieren. In Social Media land zijn mensen dus minder snel geneigd op uw advertentie te klikken. Denk even aan de laatste keer dat u op een advertentie heeft geklikt in Facebook of LinkedIn? Ik weet bijna zeker dat u dit niet meer weet. Denk dan aan hoeveel relevante advertenties er in die tijd aan u voorbij zijn gegaan zonder dat u het heeft gemerkt. De websites die betaald krijgen voor uw klik, in dit geval Facebook of LinkedIn, zullen daarom ook geen advertenties aan u laten zien waar u niet op gaat klikken. Geruchten doen de ronde dat u in Facebook gemiddeld zeven keer een advertentie te zien krijgt. Als u er niet op klikt zal u het niet voor de achtste keer zien. Ik denk trouwens niet dat er een vast aantal is, maar er zal wel een bepaalde waarheid aan kleven. Het zal in ieder geval niet voor altijd worden getoond.

Wat doet u dan?
Als u bovenstaande goed hebt begrepen kunt u het volgende doen:

1. Zorg voor een goed afgebakende doelgroep. Weet dus wie u wilt targeten en doe dat secuur.

2. Bekijk elke dag de voortgang van uw ads, zodat u niet te laat achter komt wanneer uw ads vermoeid raken.

3. Probeer niet teveel te betalen. Bekijk om de zoveel uur uw ad en kijk of u een lager bod wordt aangeboden. Ik merk soms lagere biedingen van soms wel 50% minder!

4. Als uw ads vermoeid zijn geraakt, verander van betaalmethode naar CPM en kies voor de laagste bieding.

5. U ziet uw ads weer tot leven komen!

6. Kijk weer om de zoveel uur of u een lager bod wordt aangeboden. Dit is meestal het geval.

7. Blijf CPM bieden maar hou ook goed in de gaten want ook deze raken op een gegeven moment vermoeid.

8. Als CPM vermoeid zijn geraakt, stoppen die handel.

9. Maak een nieuwe ad en herhaal stappen 1 tot en met 8.

Geloof me dat dit werkt. Social Media adverteren kunt u zelf doen. Maar als u goed heeft gelezen kunt u dit misschien beter door anderen laten doen, zodat u zich kan bezighouden met dingen die u wel leuk vindt!

Deze blog post is geschreven door Vernon Wongsokarijo, SEA consultant binnen het eWerving team van online marketing bureau Expand Online.

...

Verder lezen over Facebook

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Meta, het moederbedrijf van o.a. Facebook en Instagram, blijft zijn focus op innovatie vergroten met nieuwe functies voor zijn sociale media-app Threads. Het bedrijf test momenteel AI-gegenereerde samenvattingen in de "Trending Now"-sectie van Threads, exclusief beschikbaar voor gebruikers in de Verenigde Staten.

Social Media03.12.2024

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Verder lezen over LinkedIn

Het aantal AI-gegenereerde LinkedIn-posts is schrikbarend hoog

We schrijven wat af op het internet en daarbij schromen we steeds minder om kunstmatige intelligentie te gebruiken. Vooral op LinkedIn.

Social Media02.12.2024

Het aantal AI-gegenereerde LinkedIn-posts is schrikbarend hoog

LinkedIn stopt met audio en wil dat je livestreamt

LinkedIn geeft aan dat het vanaf 2 december niet meer mogelijk is om audio-events te starten.

Social Media22.11.2024

LinkedIn stopt met audio en wil dat je livestreamt

Krijg een overtuigender CV op LinkedIn met hulp van AI

LinkedIn heeft AI helemaal ontdekt. Het rolt nu nog meer mogelijkheden uit, waaronder de optie om je curriculum vitae een flinke boost te geven. 

Social Media14.06.2024

Krijg een overtuigender CV op LinkedIn met hulp van AI

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

Deze jaarlijkse lijst biedt een overzicht van de 15 beste werkplekken voor professionals om op dit moment carrière te maken in Nederland. Het is dit jaar een mix van bedrijven in tech, financiën, consumentengoederen en logistiek.

Social Media16.04.2024

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

​LinkedIn kopieert functie die TikTok heeft bedacht

Over het algemeen zijn de keren dat LinkedIn zich hevig liet inspireren door een ander social media maar weinig succesvol. Weet je bijvoorbeeld nog dat LinkedIn met Stories kwam? Dat heeft niet lang geduurd… Ook zijn k...

Online28.03.2024

​LinkedIn kopieert functie die TikTok heeft bedacht

LinkedIn werkt aan nieuwe tak van sport: gaming

LinkedIn introduceert binnenkort games op het platform. Het zakelijke social medium wil graag dat collega’s met elkaar de strijd aangaan om zo de banden aan te halen en een leuk gespreksonderwerp te hebben. Het zou nie...

Social Media18.03.2024

LinkedIn werkt aan nieuwe tak van sport: gaming

De perfecte post op LinkedIn een nieuw leerzaam boek voor gebruikers

LinkedIn is uitgegroeid tot dé bestemming voor professionele waardecreatie, iets wat Franck Fielemon en Ina Boer, auteurs van 'De perfecte post op LinkedIn', krachtig benadrukken. Dit platform, rijk aan gebruikers in Ne...

DC Business12.03.2024

De perfecte post op LinkedIn een nieuw leerzaam boek voor gebruikers

Bijna 700 banen op de tocht bij LinkedIn

2023 gaat de geschiedenis in als een rampjaar voor de tech-giganten. Tot nu toe zijn er bij de verschillende grote tech-bedrijven zoals Meta, Amazon en Intel dit jaar al bijna een kwart miljoen mensen hun job kwijtgeraak...

Social Media16.10.2023

Bijna 700 banen op de tocht bij LinkedIn

Ook het zakelijke sociale netwerk ontkomt niet aan de tech-malaise