Social Media24.01.2012

Pinterest: zomaar de nieuwste hype of een serieuze traffic driver?


pinterest-zomaar-de-nieuwste-hype-of-een.jpg
pinterest-zomaar-de-nieuwste-hype-of-een.jpg

Much ado about Pinterest de afgelopen week. Het nieuwe online prikbord staat duidelijk in een schijnwerper en laat steeds meer mensen via een voorinschrijving toe tot het platform. Maar nieuw is relatief en veel mensen vragen zich af wat ze nu precies moeten verwachten van Pintrest. “Ontdekken” en “serendipiteit” staan volgens de makers van het platform dat al in 2010 werd gelanceerd centraal.

Dit, gecombineerd met de sociale laag die Pinterest biedt, heeft als prettig neveneffect dat Pinterest (net als vele andere social media) als aanjager kan fungeren voor meer traffic naar je website of blog – zo ontdekte haarstyliste Kate.

In de eerste plaats is Pinterest dus vooral een plek waar je mooie of belangrijke informatie kan verzamelen, sorteren en kan delen met vrienden en wildvreemden. Voor mij toont Pinterest nog steeds erg veel gelijkenis met een Tumblr blog in combinatie met het “Swell”-thema. Beide platformen bieden een gemakkelijke manier om content door te posten naar je eigen profiel, beide hebben een speciale knop om dit vanuit de browser direct te kunnen doen. Natuurlijk zijn ook verschillen, zeker als het om de invoer van content gaat. Daarnaast is er voor Pinterest ook nog een mobiele app beschikbaar om content te kunnen opslaan.

screen-shot-2012-01-24-at-9-43-16-am.jpg
screen-shot-2012-01-24-at-9-43-16-am.jpg

Weblog Tumblr met het “Swell”-theme.

De afgelopen week of twee kan Pinterest zich in ieder geval verheugen op genoeg aandacht op verschillende sociale netwerken en weblogs. Het doet de groei van het platform, getuige de mails in mijn inbox, ook geen kwaad. Sterker: Pinterest stormde deze week de top 100 meest bezochte sites in de Verenigde Staten binnen. Het is voor iedereen echter niet even duidelijk wat Pinterest te bieden heeft. Maar net als vele andere sociale media heeft Pinterest het in zich om een serieuze traffic driver te zijn voor website of blog.

Dat ontdekte de Amerikaanse haarstyliste/juwelenmaker Kate van The Small Things de afgelopen maanden. Zoals zoveel bloggers hield ook Kate haar blog bij uit liefde voor het delen, maar hoefde zij niet bepaald te rekenen op drommen bezoekers. In de eerste 8 maanden van het bestaan van haar site, wisten zo’n 7 bezoekers haar te vinden.

Dat veranderde compleet toen Kate in augustus 2011 gebruik begon te maken van Pinterest. Kate publiceerde een foto van een haarstijl en verwijs kijkers door naar haar weblog om het zien hoe zij zelf deze stijl zouden kunnen nabootsen. Na het publiceren zag Kate de cijfers al snel oplopen: “Ik was compleet verbaast toen ik de bezoekcijfers zag oplopen naar 100.000 page views.” 

Het is sindsdien hard gegaan met Kate, zowel op haar website als op Pinterest. Op haar website heeft ze intussen de 10 miljoen pageviews bereikt en schreef ze sinds augustus 2011 16,000 nieuwe abonnees in. Op Pinterest is de interesse niet minder overweldigend: 14,000 mensen volgen Kate’s “pins” op de voet. Het zorgde er uiteindelijk voor dat Kate eind september werd benaderd door een commerciële partij die wilde adverteren op haar – tot voor kort nog onbekende – weblog. 

Zoals vele nieuwe diensten wordt ook Pinterest ontvangen met een sterke mix van “voor” en “tegen”. Het is een logisch gevolg van de tijdsgeest, waarin we zien dat er ook veel drang is naar “a-sociale media”, gesloten netwerken met een inner circle, zoals bijvoorbeeld Path. En zoals bij vele andere sociale netwerken is Pinterest niet voor iedere uitgever geschikt, je zult met de juiste content én de juiste mindset het platform moeten gebruiken. Maar overduidelijk is dat Pinterest als een serieuze traffic driver geldt als je aan die voorwaarden voldoet. Kate kan het weten..

screen-shot-2012-01-24-at-9-42-54-am.jpg
screen-shot-2012-01-24-at-9-42-54-am.jpg

Verder lezen over Pinterest

​Lemon8: alles wat je moet weten over dit nieuwe social medium

Het is nog niet in Nederland uit, maar dat laat vast niet lang op zich wachten: de nieuwe social media-app Lemon8. Terwijl TikTok-eigenaar ByteDance in Amerika onder vuur ligt om TikTok, heeft het vrolijk een nieuwe app...

Social Media17.04.2023

​Lemon8: alles wat je moet weten over dit nieuwe social medium

It's all in the algoritme
​Pinterest introduceert app Shuffles om moodboards te maken

Een moodboard maken doe je meestal fysiek op papier, maar Pinterest introduceert nu een app waarmee je dat kunt digitaliseren. De app heet Shuffles en is op dit moment alleen op iOS beschikbaar op uitnodiging.

Social Media02.08.2022

​Pinterest introduceert app Shuffles om moodboards te maken

​Pinterest strijdt tegen nepnieuws over klimaatverandering

Social medium Pinterest wil strenger zijn als het gaat om de content die op het platform wordt geplaatst. Het gaat dan specifiek om klimaatverandering, want het wil vanaf nu onjuiste informatie rondom klimaatverandering...

Social Media06.04.2022

​Pinterest strijdt tegen nepnieuws over klimaatverandering

Augmented reality-optie in Pinterest is net IKEA

Pinterest wil zorgen dat je je nog beter kunt voorstellen hoe een meubel precies staat in jouw interieur en komt met een augmented reality-tool waarmee je een virtueel meubel in je eigen huis kunt uitproberen. Klinkt bek...

Metaverse24.02.2022

Augmented reality-optie in Pinterest is net IKEA

Zo is Pinterest voor bedrijven heel interessant

In ons drieluik over Pinterest zijn we deze week toegekomen aan Pinterest voor bedrijven. Hoewel het soms lijkt alsof Pinterest juist heel persoonlijk is, is het goed inzetbaar voor organisaties: of ze nou commercieel zi...

Social Media10.11.2021

Zo is Pinterest voor bedrijven heel interessant

​Pinterest – Deel 2: Zo gebruik je Pinterest

Pinterest is een bijzonder social medium, zo concludeerden we al in het eerste deel van ons drieluik over het fenomeen. Waar het voor is, dat weet je nu, maar hoe gebruik je het? Hoe pin je iets dat je tof vindt op het i...

Social Media03.11.2021

​Pinterest – Deel 2: Zo gebruik je Pinterest

​Wat is Pinterest en wat kun je ermee?

Sommige mensen noemen het een social medium, maar anderen noemen hem niet in het rijtje Twitter, Facebook, Instagram, enzovoort. Dat is echter juist precies de kracht van Pinterest. Het is heel privé en heel sociaal teg...

Social Media27.10.2021

​Wat is Pinterest en wat kun je ermee?

​Ondernemers lopen kansen mis doordat ze niet vindbaar zijn op Pinterest

Ondernemers laten enorme kansen liggen als ze niet vindbaar zijn op Pinterest. Dit is een krachtig platform dat veel ondernemers onderschatten. Vaak omdat ze denken dat het alleen draait om mooie plaatjes of het een ande...

Social Media08.07.2021

​Ondernemers lopen kansen mis doordat ze niet vindbaar zijn op Pinterest

Verder lezen over Website

Online poker wordt nu al gedomineerd door AI

Online poker is groot, maar voor zowel pro’s als recreatieve spelers wordt het een stuk minder leuk en interessant met AI erbij.

Online23.09.2024

Online poker wordt nu al gedomineerd door AI

Booking wordt flink aangepakt: dit is waarom de reissite onder vuur ligt

Booking.com gaat de laatste tijd niet heel lekker. De EU heeft een oogje op het bedrijf en nu geven de Spanjaarden zelfs al een boete.

Online31.07.2024

Booking wordt flink aangepakt: dit is waarom de reissite onder vuur ligt

De allerlelijkste website van 2024 wil geen restyle

De lelijkste website van 2024 kun je bijna niet meer gemaakt krijgen in 2024: de programma’s die je kunt gebruiken om sites te maken zijn simpelweg veel te goed geworden, daarmee kun je een gedrochtje als deze er niet meer uit weten te halen.

Online04.07.2024

De allerlelijkste website van 2024 wil geen restyle

Deze websites zijn genomineerd voor lelijkste website van het jaar

Websites met Comic Sans, of gekke kleurencombi's. Je kunt nu stemmen op de website die jij eruit vindt springen op het gebied van lelijkheid.

Online29.05.2024

Deze websites zijn genomineerd voor lelijkste website van het jaar

Veelgemaakte fouten bij het bouwen van een website en hoe ze te vermijden

In het digitale tijdperk kan het bouwen van een effectieve website een uitdaging zijn. Dit artikel belicht veelgemaakte fouten tijdens het ontwikkelen van websites en biedt oplossingen om ze te vermijden.

Online29.04.2024

Veelgemaakte fouten bij het bouwen van een website en hoe ze te vermijden

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

In 2023 heeft 67 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder aangegeven op internet informatie gezien of gelezen te hebben die volgens hen niet waar was, of waarbij ze twijfelden aan de waarheid ervan.

Nieuws11.04.2024

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

​Zo bizar veel geld harkt OnlyFans binnen

OnlyFans: niemand ‘kent’ het, maar toch harkt de website per jaar een bizarre 5,6 miljard dollar binnen. Het platform waarop influencers en andere persoonlijkheden erotische content delen tegen betaling vindt gretig...

Online25.08.2023

​Zo bizar veel geld harkt OnlyFans binnen