Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Afgelopen zondag stelde Joris Leermakers (@JorisL) via Twitter mij de vraag of ik geld aan het verdienen was dankzij HTC op Twitter. De letterlijke vraag van Joris was “hoeveel @henkey (mijn twitteraccount) betaald krijgt om heel de dag in mijn Facebook sidebar te staan om HTC te promoten”. Ook @JaapStronks rook bloed met een Ja met uitroepteken.
Het zou wat zijn dat een blogger vet betaald krijgt om een leverancier te promoten, zeg maar net als Humberto Tan die een scheerapparaat van het Kruidvat aanbeveelt. Ik moet J & J echter teleurstellen en ze welkom heten in de wondere wereld van Facebook.
Ik heb in de weken voorafgaande aan de Alpe D’HuZes de speciale Facebookpagina waar het team van Karlijn (ex kankerpatiente – ziekte van Hodgkin), en door HTC gesponsored, geliked, en hopelijk met mij nog duizenden. HTC zet flink in op Facebook en heeft diverse reclamecampagnes lopen op het platform. Hierin maken ze ook gebruik van gesponsorde verslagen, waar mijn like aan gekoppeld is.
Gesponsorde verslagen worden gekoppeld aan de activiteiten van gebruikers. Als gebruikers een pagina leuk vinden komt dat niet alleen in hun nieuwsoverzicht te staan, maar ook in de rechterkolom van Facebook. HTC heeft in haar campagne aangegeven dat mensen die hun pagina liken gekoppeld worden aan een gesponsord verslag. Omdat ik de HTC pagina heb geliked zien mijn vrienden dit in de rechterkolom staan. Iets waar ik niks aan kan doen maar voortvloeit uit de instellingen uit de HTC campagne.
HTC kan het zelfs nog bonter maken want er zijn veel verschillende typen gesponsorde verslagen. Enkele voorbeelden zijn: het liken van een bericht op de pagina, bij check-ins met Facebook Places, na gebruikte toepassingen, het spelen van games, etc.
Het resultaat van deze actie van HTC is dat nu dat al mijn vrienden op Facebook die niet net als ik de bovengenoemden Facebook pagina hebben geliked in hun sidebar een advertentie zien staan welke blijkbaar de indruk werkt dat er vette euris worden betaald aan mij. Het lijkt dus net alsof ik reclame maak voor de pagina van HTC, maar niks is minder waar! Dit gaat buiten mij om. Facebook bepaalt uiteindelijk de spelregels.
HTC hoeft dit dus niet te vragen, of dat wel of niet netjes is mag iedereen zelf beslissen, het zijn de mogelijkheden in Facebook waar een adverteerder gebruik van kan maken. Er is geen enkele manier om gesponsorde verslagen niet te zien of er niet in voor te komen, maar je kunt specifieke verslagen wel verwijderen door op de ‘X’ te klikken rechtsboven een verslag en door de juiste optie te kiezen wanneer je daarom wordt gevraagd. Kijk zelf maar eens in de rechterkolom op je profiel pagina, je zult verschillende soorten gespsonsorde verslagen zien.
Het kan ook betekenen dat dit soort acties averechts werken en mensen je juist gaan unliken, zeker in het geval van HTC waar de Like verbonden was aan een goede doelen actie. Joris en Jaap, no offend, goeie vraag en hopelijk is de uitleg duidelijk.
Verder lezen over Facebook
Social Media03.12.2024
Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Verder lezen over HTC
Metaverse03.03.2023
Het metaverse van Vive, Viverse, ziet er goed uit
Metaverse29.06.2022
Is HTC te vroeg met zijn metaverse-smartphone Desire 22 Pro?
Metaverse03.03.2022
HTC komt met eigen metaverse genaamd Viverse
En weer een telefoonTech in Asia08.01.2020
2019 was een rampjaar voor HTC
Technology19.06.2019
Mona Lisa VR: in het Louvre of gewoon thuis
Gadgets22.05.2019
Vijf dingen die interessant kunnen zijn aan een VR-bril met oogtracking
Mobile19.02.2019
Smartphones op het MWC vooral een Chinese aangelegenheid
Samsung is nog wel de nummer 1 van de wereld, maar de Chinezen zijn gearriveerdGadgets23.08.2018
Virtual Reality zonder kabel met de Vive Wireless Adapter
Verder lezen over Twitter
Social Media05.12.2024
Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas
Social Media01.12.2024
Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer
Social Media25.11.2024
Bluesky neemt standpunt in tegen AI-training met gebruikersdata
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media04.11.2024
X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen
Social Media31.10.2024
Happy Halloween: de leukste posts en inhakers
Social Media27.10.2024