Social Media27.04.2011

70-plussers steeds actiever op social media


70-plussers-steeds-actiever-op-social-me.jpg
70-plussers-steeds-actiever-op-social-me.jpg

Wie zegt dat social media alleen voor de jongeren is, moet nu even opletten. Het is namelijk zo dat 70-plussers steeds actiever worden op diverse vormen van social media. E-mail blijft nog steeds het populairst met ongeveer 98 procent, maar Hyves (20,4%) en Facebook (14,3%) nemen aan populariteit toe. Dat blijkt uit onderzoek van SeniorWeb en Microsoft.

Op deze manier spelen 70-plussers in de op de wens van kleinkinderen, die graag via deze media contact met hun opa en oma onderhouden. De grootste drijfveer is, dat zij graag met de tijd mee willen gaan. De dames winnen het qua activiteit. Ongeveer 25% van de dames tegenover 16% van de mannen is actief op Hyves. Bij Facebook zijn de verschillen iets kleiner van 17% met actieve dames, tegenover 12% actieve heren.

Als het gaat om contact met de familie, zijn er ook nog andere redenen dan alleen contact met de kleinkinderen (41,8%). Zo heeft een aanzienlijk deel (43,2 procent) van de senioren familie in het buitenland, met wie zij contact onderhoudt via internet.

Toch gaat er, volgens de 70-plussers, niks boven ‘echt’ bezoek. Microsoft verwacht wel dat chatten steeds belangrijker zal worden. Het wordt steeds meer een vanzelfsprekendheid voor senioren en videochat kan hier zeker bij helpen.