Social Media22.04.2011

Retailers traag met Social Media monitoring


retailers-traag-met-social-media-monitor.jpg
retailers-traag-met-social-media-monitor.jpg

Voor een grote retailer doe ik op dit moment onderzoek naar professionele tools die beschikbaar zijn voor het monitoren van relevante buzz op Sociale Media. Gek genoeg is dit nog geen gemeen goed binnen de retailbranche.

Wereldwijd zijn er al honderden bedrijven die zich op buzz- monitoring hebben gestort. Bekende voorbeelden zijn Radian6, BuzzLogic, Autonomy, Alterian. Maar ook van Nederlandse bodem zijn er inmiddels behoorlijk wat tools en services beschikbaar. De eerste verkenning levert bedrijven op als Finchline, Buzzcapture, Tracebuzz, Clipit en Coosto.

Soms zijn het bedrijven die hun bestaande (nieuws) diensten hebben uitgebreid naar Social Media maar er is ook een groot aantal dat recent dit vakgebied heeft opgepakt. Hoewel we nog niet aan de inhoudelijke vergelijking zijn toegekomen hebben buitenlandse partijen op het eerste gezicht een inhoudelijke voorsprong op de Nederlandse om twee redenen: ze zijn doorgaans al langer actief én ze hebben een grotere afzetmarkt en omzet waardoor er meer geld beschikbaar is voor R&D. Nadeel is dat ze niet thuis zijn in het Nederlandse taalgebied en vaak geen notie hebben van de Nederlandse markt situatie.

Professionele monitoring tools zijn bij uitstek geschikt voor bedrijven die te maken hebben met ‘massaal’ dagelijks klantcontact. Je zou dus verwachten dat grootwinkelbedrijven in ons land tot de belangrijkste afnemers behoren van deze tools, maar niets is minder waar. Op de referentie lijsten van de belangrijkste leveranciers prijken vooral banken, verzekeraars, energie bedrijven, overheden, zorginstellingen en een aantal consumer brands. Dat is opmerkelijk want dagelijks doen miljoenen mensen ervaringen op in Nederlandse winkels en dat levert heel wat relevante Buzz op. Waarom lopen winkelbedrijven dan toch niet voorop? Dit kan meerdere oorzaken hebben:

– Er is bij veel retailers nog onvoldoende besef dat ze ook onderwerp van gesprek zijn op Sociale Media zonder dat ze zelf deze media voor marketing inzetten.

– Nederlandse retailers staan, een enkele uitzondering daargelaten, sceptisch tegenover Social Media. Het lijkt op de reacties die ik zag bij grote retailers toen eind vorige eeuw de eerste webwinkels opkwamen: “Eerst zien, dan geloven.

– De kosten van professionele tools zijn relatief hoog terwijl het management van veel winkelbedrijven nog geen zicht heeft op de mogelijke opbrengsten. Retailers investeren alleen in innovatie als de opbrengst bij de start van het project bekend is. Dat ligt bij banken, verzekeraars en overheden wel anders. Daarom kiezen retailers eerder voor allerlei gratis tools die eenvoudig via Google te vinden zijn.

– Veel leveranciers hebben een aanbod dat niet specifiek voor de retailmarkt is ontwikkeld. De huidige klanten zijn voldoende onder de indruk van alle informatie en grafieken die kunnen worden getoond en schrikken niet terug voor het bijbehorende prijskaartje. Maar de retailer wil direct inzicht in ROI en dan liefst vergelijkbaar met zijn folder, email nieuwsbrief of loyalty programma.

Vanzelfsprekend zullen de bureau’s die de ‘retail campagnes’ uitvoeren de benodigde tools inzetten. Maar in deze fase van Social Media marketing, waarin alle goeroes ‘luisteren en begrip’ prediken, lijkt het verstandig om directer betrokken te zijn en zelf te investeren in Buzz monitoring. Liefst vóórdat je actief aan de slag gaat op een Sociaal Medium. En hier ligt nu juist de kans voor de Nederlandse leveranciers, zij hebben gemakkelijker toegang tot die meer dan 150 grootwinkelbedrijven die inmiddels een Twitter Account hebben geopend.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Retail

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

4 handige tips voor het opzetten van een webshop

Het opzetten van een webshop is een uitstekende manier om een breed scala aan klanten te bereiken. Of je nu een nieuwkomer bent in de e-commercewereld of je bestaande bedrijf online wilt uitbreiden, hier zijn vier handig...

Online17.08.2023

4 handige tips voor het opzetten van een webshop