Veel bedrijven willen de slachtoffers van de aardbeving en de daaropvolgende tsunami steunen en er zijn al diverse initiatieven in de diverse media verschenen. Hier kunt u de inititieven van Apple (via de iTunes Store) en Microsoft (via Bing) bekijken. Ik hoop dat u uw mening over de verschillende reacties vanuit het publiek op onze site kenbaar wilt maken, want voor mij is het onbegrijpelijk dat deze initiatieven zo verschillend beoordeeld zijn.
Eerst het initiatief van Apple:
Apple biedt mensen de gelegenheid om via de iTunes Store op eenvoudige wijze geld te doneren aan het Amerikaanse Rode Kruis. Transactiekosten zijn voor rekening van Apple. Misschien dat het bedrijf zelf ook geld doneert, maar dat is dan niet gekoppeld aan deze “actie”, waarbij Apple natuurlijk het voordeel heeft dat klanten die de iTunes Store bezoeken, misschien ook meteen een aankoop doen. Lijkt me prima.
Dan Microsoft. die via Twitter de volgende actie initieerde:
Nog mooier, zou je denken. Microsoft doneert immers zelf middels deze actie een bedrag tot 100.000 dollar aan de slachtoffers van de aardbeving-tsunami in Japan. Zelf hoef je hiervoor alleen maar het twitterbericht (kostenloos!) te retweeten. Maar wat gebeurt er?
Bing wordt in niet mis te verstane bewoordingen door een aantal mensen genadeloos afgestraft voor deze actie. Door diverse mensen wordt op Twitter gezegd dat Microsoft misbruik maakt van een ramp, voor eigen gewin. Om een voorbeeld te geven, volgen twee ongecensureerde tweets van een Amerikaanse acteur en stand-up comedian met meer dan anderhalf miljoen volgers: tweet 1 en tweet 2. En ook onder hashtag #f***youBing zijn een boel -op z’n zachtst gezegd- negatieve reacties te lezen.
Bing heeft daarop de actie stopgezet en laten weten 100.000 dollar te doneren.
Wat ik niet begrijp en waar ik graag reactie op zou krijgen is het volgende: beide bedrijven starten een actie, waarbij beide bedrijven een (indirect) eigen belang hebben, al is het alleen maar in de waardering dat ze een goede daad verrichten. Het ene initiatief (van Apple, waarbij Apple zelf geen geld doneert) wordt door het grote publiek gewaardeerd en geaccepteerd, terwijl het andere initiatief (van Microsoft, waarbij Bing tot 100.000 dollar wil doneren) wordt op dusdanig grove manier door het publiek als negatief afgedaan dat de actie teruggeroepen wordt.
Verder lezen over Apple
Mobile12.12.2024
Apple’s App Store Awards 2024: dit zijn alle winnaars
Entertainment09.12.2024
Trailer van Severance seizoen 2 is vooral heel Severance
Technology25.11.2024
Apple werkt aan LLM Siri: Een revolutionaire stap in spraakassistentie
Gadgets14.11.2024
‘Apple wil met meer smarthomegadgets komen: dit is de volgende’
Gadgets11.11.2024
Slim voor ouders: deel de locatie van een AirTag
Mobile06.11.2024
iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen
Gadgets05.11.2024
Komt er in de toekomst een slimme bril van Apple?
Gadgets30.10.2024
Apple geeft de Mac mini een heel ander uiterlijk
Verder lezen over Microsoft
Online19.11.2024
Je kunt straks een andere taal spreken in Microsoft Teams
Online18.11.2024
Amerikaanse overheid start onderzoek naar Microsofts clouddienst
Online12.11.2024
Outlook heeft een kalenderprobleem: dit is wat het inhoudt
Artificial Intelligence07.11.2024
Zelfs Microsoft Notepad krijgt kunstmatige intelligentie
Online04.11.2024
Microsoft Outlook loopt vast door deze heel gewone activiteit
Er is een workaroundArtificial Intelligence31.10.2024
Microsoft stelt release van AI-meekijker Recall weer uit
Artificial Intelligence22.10.2024
Je nieuwe collega’s zijn autonome AI-agents in Microsoft Copilot
Online11.10.2024
5 handige programma’s voor online samenwerken
Verder lezen over Twitter
Social Media05.12.2024
Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas
Social Media01.12.2024
Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer
Social Media25.11.2024
Bluesky neemt standpunt in tegen AI-training met gebruikersdata
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media04.11.2024
X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen
Social Media31.10.2024
Happy Halloween: de leukste posts en inhakers
Social Media27.10.2024