Social Media17.12.2010

In 2015 is Facebook 200 miljard dollar waard


in-2015-is-facebook-200-miljard-dollar-w.jpg
in-2015-is-facebook-200-miljard-dollar-w.jpg

Facebook zal tegen 2015 een waarde van 200 miljard dollar hebben. Dat heeft Lou Kerner, een analist op gebied van social media, gezegd in een interview met Bloomberg TV.

Volgens Kerner zal de internetadvertentiemarkt tegen 2015 globaal zo’n 110 miljard dollar waard zijn en zullen 20% van alle pageviews wereldwijd op Facebook worden gegenereerd. Kerner vindt die redenering zelfs nog aan de conservatieve kant, omdat hij zich baseert op de tijd die gebruikers vandaag al op Facebook doorbrengen. Daarbij komt dat in de VS Facebook vandaag al 25% van alle online advertenties voor zijn rekening neemt.

Dat betekent dat Facebook in 2015 zo’n 22 miljard dollar aan onlineadvertentie inkomsten zal ontvangen. Daar rekent hij nog een 5 miljard bij aan inkomsten uit een advertentienetwerk à la Google Ads dat Facebook vandaag zelf ontwikkelt en dat tot viermaal efficiënter kan worden omdat Facebook weet wie je vrienden zijn en dus gerichter kan werken dan een partij zoals Google of Yahoo.

Daarbovenop rekent Kerner nog eens 5 miljard dollar aan inkomsten uit Facebook credits, de zogenaamde munteenheid die binnen Facebook wordt gebruikt. Die kosten ongeveer 7 eurocent per stuk en dienen om virtuele goederen aan te kopen binnen het sociale netwerk.

Dat maakt 32 miljard dollar in inkomsten op jaarbasis, waarbij een winstmarge van 40% wordt gerealiseerd of – in totaal – een nettowinst van 16 miljard dollar. Laat daar een factor x16 op los… en je krijgt inderdaad een waardering van 200 miljard dollar…

Gisteren werd trouwens bekend dat Facebook in zijn 6e levensjaar 2 miljard dollar zal omzetten en niet 1,5 miljard zoals eerder aangekondigd. Indien de cijfers worden bevestigd gaat het om een verdubbeling in vergelijking met vorig jaar en zal Facebook de kaap van de 2 miljard sneller bereiken dan Yahoo dat in het verleden deed en ongeveer even snel als Google.


Via

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads