Social Media21.10.2010

De iPad zet kranten verder onder druk…


de-ipad-zet-kranten-verder-onder-druk.jpg
de-ipad-zet-kranten-verder-onder-druk.jpg

Dat kranten (zwaar) te lijden hebben onder Internet is al veel besproken en een voldongen feit. Zelf denk ik dat de iPad kranten het nog veel zwaarder zal maken. Kranten zullen zich NU anders moeten gaan organiseren om te overleven. En het maken van een iPad app voor de krant is daarbij niet de oplossing…

Waarom kranten onder druk staan
Een belangrijk argument waarom de papieren krant nog overeind blijft, is de beleving. Het fysiek vasthouden van de krant en het bladeren door de krant met een heerlijk kop koffie aan de tafel is een totaal andere beleving dan het consumeren van hetzelfde nieuws via een internetbrowser.

Maar….op de iPad is dat niet meer zo. De schermgrootte is daarbij van belang maar vooral het aanbod aan apps dat de weergave van content vergelijkbaar of zelfs veel beter maakt dan een krant, is groot. Zelf gebruik ik bijvoorbeeld Flipboard, waarmee ik een persoonlijk tijdschrift samenstel uit mijn sociale media, kranten en tijdschriften. De weergave is die van een krant. Heerlijk te consumeren met een lekker bakkie koffie en helemaal op mij afgestemd.

Ik kan ook video’s bekijken, reageren, zien wat mijn vrienden leuk vinden maar ook het serieuze nieuws van meerdere kranten tot me nemen. En, oh ja, gratis.

Ik hoor mensen van kranten al reageren, maaruhh.. wij hebben recentelijk ook een iPad applicatie gelanceerd hoor! Problem solved. Maar het hebben van een iPad applicatie is niet de oplossing van jullie probleem!!! Dat is een mini kopie van hetzelfde probleem.

Wat is dan het probleem?
Om het probleem te ontrafelen moeten we het business model van een krant onder de loep nemen. De core business van een krant is het maken van nieuws. Het verdienmodel daarbij is tweeledig. Lezers betalen een abonnement (ex. gratis kranten) en adverteerders betalen voor advertenties. Dus hebben kranten een grote redactie, en die maken nieuws.  Het probleem is echter dat iedereen nu gratis nieuws kan vergaren en ook kan maken. En sneller nieuwtjes kan verspreiden dan dat de krant het kan drukken of online kan zetten. Het nieuwsmodel is dus fundamenteel aan het veranderen.

Maar dan nog zijn we nog niet bij het echte probleem, want dat wisten we al.  Het echte probleem zit hem in de manier waarop men bij kranten gewend is te werken. Bijvoorbeeld dat de redactie heilig is en er geen inmenging plaats mag vinden met commercie, maar ook niet echt met lezers.  Waarom eigenlijk niet? Maar ook dat kranten verdienen aan adverteerders door heel veel sales medewerkers te hebben die advertenties verkopen. Meer verkopers is slechts een tijdelijke oplossing. Dat neemt het kernprobleem van, gratis elders verkrijgbaar, niet weg. Dat stelt het alleen maar uit. Dat kranten gewend zijn om te zenden en niet om mensen te groeperen rondom nieuwsthema’s is ook onderdeel van het traditionele business model. Wellicht dat ik het beter kan illustreren door een voorzet te geven voor een oplossing.  

Een deel van de oplossing
Ik zou graag zien dat iedereen gaat reageren op deze post om te komen tot mogelijke oplossingen. Maar ik zal de eerste aanzet doen.  Als ik nou eens begin vanuit een andere invalshoek. Stel dat ik zeg dat een krant in essentie een social community is met een sterke merknaam.   De Telegraaf, bijvoorbeeld, heeft enkele miljoenen betalende community members zou je kunnen zeggen. Wauw. Dat is veel. Dat daalt weliswaar maar is wel erg veel. Om deze mensen betalend te houden zullen kranten anders moeten gaan denken. En dat is nog niet te laat.   

De huidige focus van kranten moet dan meer verschuiven, van het verslaan van nieuws dat mensen zal aanspreken, naar het denken in welke rol nieuws speelt in specifieke communities en hoe de krant het nieuws kan maken samen met de lezers.  

De redactieleden zou je dan kunnen inzetten als community managers van bepaalde interesse niches zoals politiek, gezondheid, vrouwen, roddel, financiën, algemeen, etc.  Ze schrijven dus minder maar selecteren en moderaten nieuws van anderen. Ze sturen de blogs en fora aan met hun kennis. Ze zouden de sales kunnen helpen door te zeggen welke producten gewenst zijn door de leden van hun niche. De journalist gaat daarbij verder dan het nieuws, ze bieden handelingsperspectief, ze adviseren wat je zou kunnen doen met de aangeboden informatie. Iets doen of iets kopen. Een redactielid, communitymanager, wordt dan dus afgerekend op de groei van het aantal leden van een sub community bijvoorbeeld rondom het thema zwangerschap EN van de omzet. In New York worden dit nieuwe soort journalisten al zo opgeleid door Jeff Jarvis, entrepeneurial journalism, wordt dat genoemd.   

Kranten zijn nu nog erg slecht in het creëren van communities, ze laten lezers niet online lid worden en het meepraten beperkt zich veelal tot reageren op een artikel. Maar kranten hebben wel degelijk die mogelijkheid en kunnen hun huidige bereik en naamsbekendheid goed inzetten om van nieuwssites naar community sites te gaan.  

De sales zou dan ook geheel anders gaan. Zoals een goed social network betaamt, gaat alles vanaf dan zo goed als online. Je boekt gewoon ruimte in en dat wordt automatisch geplaatst. Je kunt als adverteerders zelf pagina’s maken onder bepaalde voorwaarden zoals je op Facebook ook groups kunt aanmaken of posities kan inkopen.  De sales medewerkers doen dus geen advertentieverkoop meer. Zij maken nu vooral deals met adverteerders om hun producten direct te verkopen in de verschillende communities. Als een product slecht verkoopt, wordt ie verwijderd. In overleg kun je leden uit de community producten of diensten laten proberen en ze daar over laten bloggen. Enzovoort, enzovoort.

Dit is 1 van de vele wegen die kranten kunnen bewandelen. Voordeel van deze route is dat ze dit voorlopig naast hun bestaande business kunnen doen. Ze profiteren van hun oude model terwijl ze werken aan een nieuwe.

Terug komend op de iPad

De iPad staat voor een nieuwe zienswijze die leidt tot totaal ander business modellen. Voor een 1 op 1 relatie met zijn baasje, voor het exact tonen wat ik wil zien, voor gemak en eenvoud, het ultieme dienblad van mijn wensen, mijn connectie met mijn sociale netwerken. De grote vraag is of kranten zo’n grote ommekeer kunnen maken. Vandaar dat ik denk dat kranten het nog zwaarder zullen krijgen. Niet omdat ze niet de potentie hebben maar omdat ze de tanker niet snel genoeg zullen kunnen wenden. De nieuwe hoofdredacteur van NRC ,waar 30 banen gaan verdwijnen, is inmiddels begonnen het roer hard om gooien. Hij gaf aan dat het NRC wel journalistiek genoeg talent heeft, maar heeft dat talent “te weinig ambities” en blijft het vaak steken in oude patronen. Een harde manier om een mindshift te genereren?  

Afsluitend een alternatief idee voor de iPad versie van de krant: maak een iPad applicatie waarin je ook al je social media en andere kranten en tijdschriften kunt bekijken. Zorg dat deze in gebruik en interactie weergaloos goed is. Meet het leesgedrag van gebruikers en geef ze vervolgens vrijblijvende aankoopsuggesties. Geef gebruikers de kans zelf ook bij te dragen in de nieuwsvoorziening doordat ze nieuws kunnen aanvullen met nieuwe feiten. Enzovoort, enzovoort.

Ik ben erg benieuwd naar aanvullende input en welke alternatieven jullie zien.

Sent from my iPad.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over iPad

Waarom je niet altijd voor een iPad hoeft te kiezen

iPads zijn inmiddels zo’n standaard geworden in de tabletwereld, dat we het vaker een iPad noemen dan een tablet. Ook als het helemaal geen tablet van Apple is. Ze bestaan: non-Apple-tablets, en die zijn lang niet alti...

Gadgets02.04.2024

Waarom je niet altijd voor een iPad hoeft te kiezen

​Apple WWDC 2024 vindt plaats op 10 juni: AI komt eraan

Apple heeft zijn ontwikkelaarsconferentie WWDC 2024 gepland voor 10 juni. Je zou denken dat dat alleen voor ontwikkelaars is en verder niet zo boeiend, maar er komen juist veel aankondigingen vandaan voor het grote publi...

Technology27.03.2024

​Apple WWDC 2024 vindt plaats op 10 juni: AI komt eraan

Schermen veroorzaken communicatie-achterstand bij kinderen

1000 woorden per dag, dat is wat een kind dat niet vaak schermen om zich heen heeft wel meekrijgen, maar kinderen met schermen niet. Peuters zouden door schermgebruik zo’n 1000 woorden per dag missen en dat verstoord d...

Gadgets12.03.2024

Schermen veroorzaken communicatie-achterstand bij kinderen

Deze populaire iPad-game komt binnenkort naar PlayStation 5

Goed nieuws voor mensen die dol zijn op de iPad-game What the Golf?: die komt namelijk nu ook naar PlayStation 4 en 5. Het spel was al verkrijgbaar op de PC en de Nintendo Switch, maar nu komt hij ook naar de consoles va...

Gaming14.02.2024

Deze populaire iPad-game komt binnenkort naar PlayStation 5

​Hè hè, WhatsApp komt eindelijk met zijn iPad-app

We kijken gelukkig regelmatig op van de bijzondere technologische innovaties die er in de wereld worden gedaan, maar er zijn ook wel eens momenten dat je denkt: hoezo was dat er nog niet? Denk bijvoorbeeld aan Roblox op...

Social Media20.09.2023

​Hè hè, WhatsApp komt eindelijk met zijn iPad-app

Alles wat je moet weten over iPad Pro 2024

Apple zal naar verwachting over een paar weken de nieuwe iPhone aankondigen, maar daar zijn we nu even niet mee bezig. Er zijn namelijk allerlei spannende geruchten over de nieuwe iPad Pro naar boven komen borrelen. Of z...

Mobile28.08.2023

Alles wat je moet weten over iPad Pro 2024

Kinderen hebben langer schermtijd door bug Apple

Apple zegt dat er een bug in zijn software zit, waardoor de schermtijd-functie niet goed werkt. Hierdoor hebben kinderen op de iPhone en iPad aanzienlijk meer schermtijd dan de ouders hebben ingesteld. De limieten bleken...

Gadgets31.07.2023

Kinderen hebben langer schermtijd door bug Apple

Apple WWDC 2023: alle grote aankondigingen op een rij

Apple heeft in een nogal lange, uitvoerige WWDC-presentatie heel veel aankondigingen gedaan, waarvan het paradepaardje natuurlijk die VR-bril is van 3.499 dollar, met scherm aan de voorkant om ‘ogen’ op te projectere...

Technology05.06.2023

Apple WWDC 2023: alle grote aankondigingen op een rij

Verder lezen over Kranten

NYT laat zich niet meer ‘misbruiken’ door AI-chatbots

ChatGPT, Bard en andere generatieve AI-chatbots zijn voor een groot deel afhankelijk van input die zowel handmatig als automatisch in hun ‘systemen’ gepompt wordt. Allemaal content die ze nodig hebben als training zo...

Media15.08.2023

NYT laat zich niet meer ‘misbruiken’ door AI-chatbots

Factcheck marathon van samenwerkende media

In de aanloop naar de verkiezingen voor de Provinciale Staten organiseren een aantal (regionale) kranten samen met Nieuwscheckers van de Universiteit Leiden en het actualiteitenprogramma Pointer van KRO-NCRV een factchec...

Media27.02.2023

Factcheck marathon van samenwerkende media

In aanloop naar de verkiezingen voor de Provinciale Staten
​Media klagen ChatGPT-maker aan vanwege trainingsmiddelen

Kunstmatige intelligentiehit ChatGPT heeft zich door zijn bijzondere kunnen flink in de schijnwerper gezet, maar hoge bomen vangen veel wind. Scholen zijn er niet blij mee, schrijvers maken zich zorgen en nu is er nog ee...

Online19.02.2023

​Media klagen ChatGPT-maker aan vanwege trainingsmiddelen

Wordle is nu een krantenpuzzel

Wie nog een papieren krant (gehad) heeft, die kent ze wel. De puzzels, sudoku’s en andere invulspelletjes, meestal op de tweede of derde pagina. Althans, zo herinner ik het mij. Tegenwoordig spelen we vooral op onze sm...

Gaming01.02.2022

Wordle is nu een krantenpuzzel

New York Times neemt de populaire game over voor 'zeven cijfers'
All-Inn Verspreidingen op overname pad

Zijn huis-aan-huis-kranten nog aan de orde van de dag? Ja, want ze staan vol met informatie van de gemeente die je nodig hebt. De kranten worden daarom veel gelezen en vaak met folders rondgebracht. All-Inn Verspreidinge...

DC Business03.11.2021

All-Inn Verspreidingen op overname pad

De nacht van 14 op 15 april 1912 was de nacht van de Titanic

Het is de avond van 14 april. Precies 109 jaar geleden vond rond deze tijd een van de grootste scheepsrampen uit de geschiedenis plaats. Ik denk dat iedereen wel weet welk schip ik bedoel dat die avond, net voor midderna...

Nieuws14.04.2021

De nacht van 14 op 15 april 1912 was de nacht van de Titanic

Het nieuws bereikte de wereld pas twee dagen later
Vanaf 1922 staat er elke ochtend een strip in de krant

Voor wie elke ochtend de krant leest is het vaste prik. Naast het nieuws even de strips achterin de krant checken. Vandaag in 1922 verscheen de eerste strip in een krant. Het Rotterdams Nieuwsblad (nu onderdeel van het...

Nieuws16.02.2021

Vanaf 1922 staat er elke ochtend een strip in de krant

Belgische krant De Morgen maakt uniek jaaroverzicht van 2020

Voor de meeste Nederlander boven de rivieren zal het Belgisch Nederlandstalige dagblad De Morgen de - ver weg van hun bed show – zijn. In Vlaanderen wordt De Morgen (ooit een linkse partijkrant) gezien als een kwalitei...

Media17.12.2020

Belgische krant De Morgen maakt uniek jaaroverzicht van 2020

De chaos van het afgelopen jaar