Social Media21.10.2010

De iPad zet kranten verder onder druk…


de-ipad-zet-kranten-verder-onder-druk.jpg
de-ipad-zet-kranten-verder-onder-druk.jpg

Dat kranten (zwaar) te lijden hebben onder Internet is al veel besproken en een voldongen feit. Zelf denk ik dat de iPad kranten het nog veel zwaarder zal maken. Kranten zullen zich NU anders moeten gaan organiseren om te overleven. En het maken van een iPad app voor de krant is daarbij niet de oplossing…

Waarom kranten onder druk staan
Een belangrijk argument waarom de papieren krant nog overeind blijft, is de beleving. Het fysiek vasthouden van de krant en het bladeren door de krant met een heerlijk kop koffie aan de tafel is een totaal andere beleving dan het consumeren van hetzelfde nieuws via een internetbrowser.

Maar….op de iPad is dat niet meer zo. De schermgrootte is daarbij van belang maar vooral het aanbod aan apps dat de weergave van content vergelijkbaar of zelfs veel beter maakt dan een krant, is groot. Zelf gebruik ik bijvoorbeeld Flipboard, waarmee ik een persoonlijk tijdschrift samenstel uit mijn sociale media, kranten en tijdschriften. De weergave is die van een krant. Heerlijk te consumeren met een lekker bakkie koffie en helemaal op mij afgestemd.

Ik kan ook video’s bekijken, reageren, zien wat mijn vrienden leuk vinden maar ook het serieuze nieuws van meerdere kranten tot me nemen. En, oh ja, gratis.

Ik hoor mensen van kranten al reageren, maaruhh.. wij hebben recentelijk ook een iPad applicatie gelanceerd hoor! Problem solved. Maar het hebben van een iPad applicatie is niet de oplossing van jullie probleem!!! Dat is een mini kopie van hetzelfde probleem.

Wat is dan het probleem?
Om het probleem te ontrafelen moeten we het business model van een krant onder de loep nemen. De core business van een krant is het maken van nieuws. Het verdienmodel daarbij is tweeledig. Lezers betalen een abonnement (ex. gratis kranten) en adverteerders betalen voor advertenties. Dus hebben kranten een grote redactie, en die maken nieuws.  Het probleem is echter dat iedereen nu gratis nieuws kan vergaren en ook kan maken. En sneller nieuwtjes kan verspreiden dan dat de krant het kan drukken of online kan zetten. Het nieuwsmodel is dus fundamenteel aan het veranderen.

Maar dan nog zijn we nog niet bij het echte probleem, want dat wisten we al.  Het echte probleem zit hem in de manier waarop men bij kranten gewend is te werken. Bijvoorbeeld dat de redactie heilig is en er geen inmenging plaats mag vinden met commercie, maar ook niet echt met lezers.  Waarom eigenlijk niet? Maar ook dat kranten verdienen aan adverteerders door heel veel sales medewerkers te hebben die advertenties verkopen. Meer verkopers is slechts een tijdelijke oplossing. Dat neemt het kernprobleem van, gratis elders verkrijgbaar, niet weg. Dat stelt het alleen maar uit. Dat kranten gewend zijn om te zenden en niet om mensen te groeperen rondom nieuwsthema’s is ook onderdeel van het traditionele business model. Wellicht dat ik het beter kan illustreren door een voorzet te geven voor een oplossing.  

Een deel van de oplossing
Ik zou graag zien dat iedereen gaat reageren op deze post om te komen tot mogelijke oplossingen. Maar ik zal de eerste aanzet doen.  Als ik nou eens begin vanuit een andere invalshoek. Stel dat ik zeg dat een krant in essentie een social community is met een sterke merknaam.   De Telegraaf, bijvoorbeeld, heeft enkele miljoenen betalende community members zou je kunnen zeggen. Wauw. Dat is veel. Dat daalt weliswaar maar is wel erg veel. Om deze mensen betalend te houden zullen kranten anders moeten gaan denken. En dat is nog niet te laat.   

De huidige focus van kranten moet dan meer verschuiven, van het verslaan van nieuws dat mensen zal aanspreken, naar het denken in welke rol nieuws speelt in specifieke communities en hoe de krant het nieuws kan maken samen met de lezers.  

De redactieleden zou je dan kunnen inzetten als community managers van bepaalde interesse niches zoals politiek, gezondheid, vrouwen, roddel, financiën, algemeen, etc.  Ze schrijven dus minder maar selecteren en moderaten nieuws van anderen. Ze sturen de blogs en fora aan met hun kennis. Ze zouden de sales kunnen helpen door te zeggen welke producten gewenst zijn door de leden van hun niche. De journalist gaat daarbij verder dan het nieuws, ze bieden handelingsperspectief, ze adviseren wat je zou kunnen doen met de aangeboden informatie. Iets doen of iets kopen. Een redactielid, communitymanager, wordt dan dus afgerekend op de groei van het aantal leden van een sub community bijvoorbeeld rondom het thema zwangerschap EN van de omzet. In New York worden dit nieuwe soort journalisten al zo opgeleid door Jeff Jarvis, entrepeneurial journalism, wordt dat genoemd.   

Kranten zijn nu nog erg slecht in het creëren van communities, ze laten lezers niet online lid worden en het meepraten beperkt zich veelal tot reageren op een artikel. Maar kranten hebben wel degelijk die mogelijkheid en kunnen hun huidige bereik en naamsbekendheid goed inzetten om van nieuwssites naar community sites te gaan.  

De sales zou dan ook geheel anders gaan. Zoals een goed social network betaamt, gaat alles vanaf dan zo goed als online. Je boekt gewoon ruimte in en dat wordt automatisch geplaatst. Je kunt als adverteerders zelf pagina’s maken onder bepaalde voorwaarden zoals je op Facebook ook groups kunt aanmaken of posities kan inkopen.  De sales medewerkers doen dus geen advertentieverkoop meer. Zij maken nu vooral deals met adverteerders om hun producten direct te verkopen in de verschillende communities. Als een product slecht verkoopt, wordt ie verwijderd. In overleg kun je leden uit de community producten of diensten laten proberen en ze daar over laten bloggen. Enzovoort, enzovoort.

Dit is 1 van de vele wegen die kranten kunnen bewandelen. Voordeel van deze route is dat ze dit voorlopig naast hun bestaande business kunnen doen. Ze profiteren van hun oude model terwijl ze werken aan een nieuwe.

Terug komend op de iPad

De iPad staat voor een nieuwe zienswijze die leidt tot totaal ander business modellen. Voor een 1 op 1 relatie met zijn baasje, voor het exact tonen wat ik wil zien, voor gemak en eenvoud, het ultieme dienblad van mijn wensen, mijn connectie met mijn sociale netwerken. De grote vraag is of kranten zo’n grote ommekeer kunnen maken. Vandaar dat ik denk dat kranten het nog zwaarder zullen krijgen. Niet omdat ze niet de potentie hebben maar omdat ze de tanker niet snel genoeg zullen kunnen wenden. De nieuwe hoofdredacteur van NRC ,waar 30 banen gaan verdwijnen, is inmiddels begonnen het roer hard om gooien. Hij gaf aan dat het NRC wel journalistiek genoeg talent heeft, maar heeft dat talent “te weinig ambities” en blijft het vaak steken in oude patronen. Een harde manier om een mindshift te genereren?  

Afsluitend een alternatief idee voor de iPad versie van de krant: maak een iPad applicatie waarin je ook al je social media en andere kranten en tijdschriften kunt bekijken. Zorg dat deze in gebruik en interactie weergaloos goed is. Meet het leesgedrag van gebruikers en geef ze vervolgens vrijblijvende aankoopsuggesties. Geef gebruikers de kans zelf ook bij te dragen in de nieuwsvoorziening doordat ze nieuws kunnen aanvullen met nieuwe feiten. Enzovoort, enzovoort.

Ik ben erg benieuwd naar aanvullende input en welke alternatieven jullie zien.

Sent from my iPad.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over iPad

De Epic Games Store is nu op iPad beschikbaar

Gamen op iPad is een stuk aantrekkelijker geworden, want de Epic Games Store is nu beschikbaar op de tablet van Apple.

Gaming17.09.2024

De Epic Games Store is nu op iPad beschikbaar

Snapchat is eindelijk goed te gebruiken op iPad

Snapchat heeft na dertien jaar eindelijk een iPad-app uitgebracht. Het social medium lanceerde 13 jaar geleden zijn iPhone-app en nu volgt die voor de tablet van Apple.

Social Media28.08.2024

Snapchat is eindelijk goed te gebruiken op iPad

Dit is wat Apple te zeggen heeft over die terugkerende foto’s

Mooie foto gemaakt met je iPhone, maar later bedacht dat die foto helemaal niet zo mooi was? Het kan zijn dat die verwijderde foto toch recent weer terugkwam. Dit is waarom.

Mobile27.05.2024

Dit is wat Apple te zeggen heeft over die terugkerende foto’s

Apple fikst fotoprobleem en doet alsof er niks aan de hand is

Goed nieuws en slecht nieuws: het goede nieuws is dat er een fix is verschenen voor mensen wiens iPhone of iPad verwijderde foto's toonde. Het slechte dat Apple geen uitleg heeft.

Mobile21.05.2024

Apple fikst fotoprobleem en doet alsof er niks aan de hand is

iPhone gaat helpen tegen wagenziekte

Wagenziekte is heel vervelend, zeker wanneer je een lange rit naar je vakantiebestemming hebt. Apple gaat er iets aan doen om te helpen je autorit wat prettiger te maken.

Mobile17.05.2024

iPhone gaat helpen tegen wagenziekte

iPhone-probleem zorgt dat weggegooide foto’s van jaren geleden terug zijn

Heb je foto's jaren geleden weggegooid, verschijnen ze doodleuk weer op je iPhone. Het gebeurt momenteel bij diverse gebruikers.

Mobile16.05.2024

iPhone-probleem zorgt dat weggegooide foto’s van jaren geleden terug zijn

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

Apple biedt zijn excuses aan, zegt dat het de plank heeft misgeslagen, maar het laat zijn controversiële reclame wel staan. 

Gadgets10.05.2024

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

Apple toont een geheel vernieuwde iPad-lineup

Apple heeft vandaag, zoals verwacht, zijn nieuwe iPads gepresenteerd. De iPad Pro (met M4-chip) is een krachtig nieuw model verkrijgbaar in zilver en spacezwart, en die komt in 2 formaten: een lekker ruim 13‑inch model of het wat meer handzame 11‑inch model.

Gadgets07.05.2024

Apple toont een geheel vernieuwde iPad-lineup

Nieuwe Pro's & Air's

Verder lezen over Kranten

NYT laat zich niet meer ‘misbruiken’ door AI-chatbots

ChatGPT, Bard en andere generatieve AI-chatbots zijn voor een groot deel afhankelijk van input die zowel handmatig als automatisch in hun ‘systemen’ gepompt wordt. Allemaal content die ze nodig hebben als training zo...

Media15.08.2023

NYT laat zich niet meer ‘misbruiken’ door AI-chatbots

Factcheck marathon van samenwerkende media

In de aanloop naar de verkiezingen voor de Provinciale Staten organiseren een aantal (regionale) kranten samen met Nieuwscheckers van de Universiteit Leiden en het actualiteitenprogramma Pointer van KRO-NCRV een factchec...

Media27.02.2023

Factcheck marathon van samenwerkende media

In aanloop naar de verkiezingen voor de Provinciale Staten
​Media klagen ChatGPT-maker aan vanwege trainingsmiddelen

Kunstmatige intelligentiehit ChatGPT heeft zich door zijn bijzondere kunnen flink in de schijnwerper gezet, maar hoge bomen vangen veel wind. Scholen zijn er niet blij mee, schrijvers maken zich zorgen en nu is er nog ee...

Online19.02.2023

​Media klagen ChatGPT-maker aan vanwege trainingsmiddelen

Wordle is nu een krantenpuzzel

Wie nog een papieren krant (gehad) heeft, die kent ze wel. De puzzels, sudoku’s en andere invulspelletjes, meestal op de tweede of derde pagina. Althans, zo herinner ik het mij. Tegenwoordig spelen we vooral op onze sm...

Gaming01.02.2022

Wordle is nu een krantenpuzzel

New York Times neemt de populaire game over voor 'zeven cijfers'
All-Inn Verspreidingen op overname pad

Zijn huis-aan-huis-kranten nog aan de orde van de dag? Ja, want ze staan vol met informatie van de gemeente die je nodig hebt. De kranten worden daarom veel gelezen en vaak met folders rondgebracht. All-Inn Verspreidinge...

DC Business03.11.2021

All-Inn Verspreidingen op overname pad

De nacht van 14 op 15 april 1912 was de nacht van de Titanic

Het is de avond van 14 april. Precies 109 jaar geleden vond rond deze tijd een van de grootste scheepsrampen uit de geschiedenis plaats. Ik denk dat iedereen wel weet welk schip ik bedoel dat die avond, net voor midderna...

Nieuws14.04.2021

De nacht van 14 op 15 april 1912 was de nacht van de Titanic

Het nieuws bereikte de wereld pas twee dagen later
Vanaf 1922 staat er elke ochtend een strip in de krant

Voor wie elke ochtend de krant leest is het vaste prik. Naast het nieuws even de strips achterin de krant checken. Vandaag in 1922 verscheen de eerste strip in een krant. Het Rotterdams Nieuwsblad (nu onderdeel van het...

Nieuws16.02.2021

Vanaf 1922 staat er elke ochtend een strip in de krant

Belgische krant De Morgen maakt uniek jaaroverzicht van 2020

Voor de meeste Nederlander boven de rivieren zal het Belgisch Nederlandstalige dagblad De Morgen de - ver weg van hun bed show – zijn. In Vlaanderen wordt De Morgen (ooit een linkse partijkrant) gezien als een kwalitei...

Media17.12.2020

Belgische krant De Morgen maakt uniek jaaroverzicht van 2020

De chaos van het afgelopen jaar