Social Media21.09.2010

McDonald’s échte cijfers, Foursquare Day


mcdonald-s-echte-cijfers-foursquare-day.jpg
mcdonald-s-echte-cijfers-foursquare-day.jpg

McDonald’s is met de échte cijfers naar buiten gekomen van het aantal check-ins op de Foursquare Day van dit voorjaar (16 april). Rick Wion, hoofd social media bij McDonald’s, sprak namelijk afgelopen woensdag op de Mobile Social Communications Conferene in New York over de enige ‘metric’ die voor hem gold, het aantal klanten in de 14.000 Amerikaanse vestigingen van de keten. Volgens de overlevering zou dit namelijk op die bewuste 16e april met 33% zijn gestegen. Nieuwe cijfers laten echter heel wat anders zien.

Wion startte met Foursquare net een aantal dagen voor het event dit jaar. Hij merkte een positieve vibe op rondom het event en nam contact op met Foursquare om het event te omarmen. McDonald’s gaf die dag 100 giftcards weg aan Foursquare gebruikers die die dag zouden inchecken bij één van de Amerikaanse vestigingen.

Al voordat het 16 april was, merkte McDonald’s een toename in het aantal check-ins bij de keten. Er verschenen zo’n 50 blogposts en ze kregen 600.000 nieuwe fans. Van de feedback had maar liefst 99% een positieve emotie.

Voor Wion was er maar één metric die belangrijk was, het aantal personen in de ketens (en uiteraard de daarbij behorende omzet). Afgelopen week sprak hij over een toename van foot traffic van maar liefst 33%. Het aantal check-ins zou zelfs met 40% zijn toegenomen. Nieuwe cijfers leren ons echter anders.

“I was able to go to some of our marketing people — some of whom had never heard of Foursquare — and say, ‘Guess what. With this one little effort, we were able to get a 33% increase in foot traffic to the stores.”

Gisteren berichtte Clickz echter dat Wion kwam met nieuwe cijfers, een totaal aantal check-ins van 2.865. Wion licht in zijn e-mail aan Clickz verder toe dat het niet een toename was van 33% foot traffic maar 33% stijging in het aantal check-ins.

In het aantal dagen voor de campagne waren er gemiddeld 1800 check-ins bij McDonalds, op 16 april was dit aantal dus 2.865. Een snelle rekensom komt dus op een gemiddelde van 2 check-ins per vestiging.

Met een investering van $1000,00 kwamen de kosten per klant neer op zo’n 35 cent, als de check-ins ook daadwerkelijk hebben geleid tot aankoop, een kleine investering per betalende klant.

Wion licht verder toe dat er na dit pilot programma nog geen verdere acties met Foursquare of andere location based services zijn ondernomen maar dat er zeker wordt gekeken naar de mogelijke inzet van social media.

Verder lezen over Foursquare

Mayorships terug in Swarm

De aankondiging was er al in mei van dit jaar, Mayorships, ooit beschikbaar via Foursquare, zouden ook beschikbaar komen in Swarm. En na de laatste update van zowel de iOS als Android-app is de functie nu weer terug! Om...

Social Media23.06.2015

Mayorships terug in Swarm

Inchecken maar!
Mayorships komen weer beschikbaar in Swarm

In mei vorig jaar besloot Foursquare de dienst op te gaan splitsen. Een sociale check-in app, Swarm, en een locatie-discovery app, Foursquare. Maar toen de dienst in 2 delen werd opgesplitst is ook de strijd tussen fans...

Social Media07.05.2015

Mayorships komen weer beschikbaar in Swarm

Nieuwe chatfunctie voor Swarm na update

De check-in app van Foursquare Swarm heeft een nieuwe update. Je kunt na het downloaden van de update privéberichten sturen via de app. De update is voor alsnog alleen voor Android. De nieuwe versie van de app maak...

Social Media14.03.2015

Nieuwe chatfunctie voor Swarm na update

Dit is hem dan, de nieuwe Foursquare App

Inchecken met Foursquare  was al niet meer mogelijk. Daar hadden ze de Swarm App al voor gelanceerd. Het wachten was alleen nog op de vernieuwde versie van de Foursquare App, die is inmiddels live. En de nieuwe ap...

Mobile07.08.2014

Dit is hem dan, de nieuwe Foursquare App

find places you’ll love, anywhere in the world
Inchecken met Foursquare niet meer mogelijk

Het is vanaf nu niet meer mogelijk om met Foursquare in the checken. Wil je dat wel blijven doen zal je toch de overstap moeten maken naar Swarm, de nieuwe app van Foursquare. Al jouw vorige check-ins, vrienden en foto'...

Social Media24.07.2014

Inchecken met Foursquare niet meer mogelijk

Foursquare gaat data verkopen aan ontwikkelaars

In februari dit jaar maakte Microsoft bekend dat zij de data van Foursquare zouden gaan gebruiken voor Bing en Windows. Bekend is dat Foursquare eerder aan het denken was over de keuze van een businessmodel. Nu heeft het...

Social Media01.07.2014

Foursquare gaat data verkopen aan ontwikkelaars

Foursquare splitst op en lanceert nieuwe app Swarm

Foursquare heeft gisteren in een blogpost bekend gemaakt de dienst op te gaan splitsen in twee verschillende apps. Een sociale check-in app, Swarm, en een locatie-discovery app, Foursquare. Ze schrijven: "We besteden...

Social Media02.05.2014

Foursquare splitst op en lanceert nieuwe app Swarm

Microsoft gaat Foursquare data en technologie gebruiken voor Bing en Windows

Microsoft is aardig in de media te vinden deze week en dit komt hoofdzakelijk door het benoemen van haar nieuwe CEO Satya Nadella. Toch was dit niet het enige interessante nieuws, want de softwaregigant ging ook een bela...

Technology06.02.2014

Microsoft gaat Foursquare data en technologie gebruiken voor Bing en Windows