Social Media22.07.2010

Commercialisering sociale netwerken is geen evidentie


commercialisering-sociale-netwerken-is-g.jpg
commercialisering-sociale-netwerken-is-g.jpg

Sociale netwerken kennen wel een exponentiele groeiende populariteit, maar de tevredenheid van de consument blijft relatief laag. Dat is de conclusie van een onderzoek van de American Customer Satisfaction Index (ACSI) en het bureau ForeSee Results.

Hoewel een aantal andere onderzoeken hebben aangegeven dat veel gebruikers van social media niet afkerig staan tegenover marketing-boodschappen, blijkt de commercialisering van het medium volgens het ACSI-rapport op een aantal hindernissen te botsen. Volgens het rapport halen sociale netwerken slechts een tevredenheidsscore van 70%. Dat is het laagste gemiddelde van alle categorieën van e-business en e-retail die in het ACSI-onderzoek werden bestudeerd.

Het toonaangevende sociale netwerk Facebook haalt volgens de onderzoekers slechts een tevredenheidsscore van 64%. Concurrent MySpace scoort nog één punt minder. Er wordt aan toegevoegd dat de totale score van de sector nog lager had gelegen indien het gemiddelde niet zou zijn opgetrokken door Wikipedia, dat een quotering van 77% meekreeg. “In de bodem van de rangschikking worden Facebook en MySpace vervoegd door bedrijven uit de luchtvaart en kabelindustrie (66 procent), die traditioneel geconfronteerd worden met een bijzonder lage consumententevredenheid,” merkt het magazine Adweek op. “De topcategorieën – lichaamsverzorging en frisdranken – halen een tevredenheidsscore van 85%.

De consument is niet tevreden met zijn ervaringen op sociale netwerksites,” benadrukt het ACSI-rapport. “Er zijn vooral bezwaren op het gebied van privacy en security, maar ook wordt er geklaagd over de technologie voor de newsfeeds, de reclame, de constante interface-wijzigingen, spam, navigatieproblemen en storende applicaties.” Er wordt aan toegevoegd dat vooral oudere consumenten ontevreden zijn over de sociale netwerken. Jongeren zijn immers minder gevoelig voor privacy-bekommernissen en interface-wijzigingen. Er wordt wel opgemerkt dat Youtube een opmerkelijk hogere score haalt dan Facebook en MySpace (73%), maar dat is volgens het rapport vooral te wijten aan het feit dat de gebruiker minder gestoord wordt door reclames.

De commercialisering zou mogelijk een belangrijke bijdrage kunnen leveren tot de ontevredenheid over sociale netwerken,” merken de onderzoekers nog op. “Het opstarten van een gratis service zonder reclame of inkomstenbron is uiteraard een efficiënte manier om trafiek en loyaliteit op te bouwen. Maar op die manier worden de consumenten ook opgeleid in een omgeving die niet gestoord wordt door reclame en commercialisering. Het streven van deze websites om inkomsten te genereren, zet de tevredenheid van de gebruiker dan ook onder zware druk.” Er wordt aan toegevoegd dat deze websites ook moeten opletten voor plotse en drastische koerswijzigingen en ervoor moeten zorgen dat veranderingen geleidelijk worden doorgevoerd. Via

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

Verder lezen over Social Network

Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed

Twitch gaat de social media kant op. Het kopieert een functie van TikTok waarmee je waarschijnlijk aanzienlijk meer streams ontdekt.

Social Media18.04.2024

Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Elon Musk wil nog meer geld vragen voor het gebruik van X. Maar het is niet wat je denkt. Het is een keer per jaar, een dollar, en mogelijk alleen voor nieuwe gebruikers.

Social Media17.04.2024

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken

Wil je geld verdienen met TikTok, maar wil je niet zelf video's maken? Dat hoeft ook niet. Mogelijk komt binnenkort de TikTok Coin-app naar Nederland, waarmee je 0,36 euro kunt verdienen voor 1 uur kijken.

Social Media17.04.2024

TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken

Deze week viral: een paleisje, Boer Harm en de Zweedse prins

Soms zijn we als mensheid enorm dom, maar gelukkig ook regelmatig enorm creatief. En vooral dat laatste zien we graag voorbij komen, bijvoorbeeld in de Deze Week Viral.

Social Media13.04.2024

Deze week viral: een paleisje, Boer Harm en de Zweedse prins

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

Trots op je badge op X, dan is er voor jou niks aan de hand. Premium-gebruikers die dat liever privé houden hebben echter pech.

Social Media12.04.2024

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren

Instagram wil je beschermen tegen ongewilde dickpics. Je ontvangt ze misschien nog wel: ze worden geblurd.

Social Media11.04.2024

Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren

​TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes

Instagram heeft zijn eigen Twitter-alternatief gelanceerd en TikTok denkt: dat kan ik ook. Het komt met TikTok Notes, wat echter geen alternatief is voor Twitter, maar voor Instagram. TikTok Notes klinkt als een app waar...

Social Media09.04.2024

​TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

Deze week staat qua viral content vooral in het teken van de aardbeving in New York en Greta Thunberg. Maar er zat ook nog vanalles tussenin. Politie-agent wordt boos op buschauffeur In Seattle gaat het deze week over e...

Social Media06.04.2024

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren