Social Media22.07.2010

Commercialisering sociale netwerken is geen evidentie


commercialisering-sociale-netwerken-is-g.jpg
commercialisering-sociale-netwerken-is-g.jpg

Sociale netwerken kennen wel een exponentiele groeiende populariteit, maar de tevredenheid van de consument blijft relatief laag. Dat is de conclusie van een onderzoek van de American Customer Satisfaction Index (ACSI) en het bureau ForeSee Results.

Hoewel een aantal andere onderzoeken hebben aangegeven dat veel gebruikers van social media niet afkerig staan tegenover marketing-boodschappen, blijkt de commercialisering van het medium volgens het ACSI-rapport op een aantal hindernissen te botsen. Volgens het rapport halen sociale netwerken slechts een tevredenheidsscore van 70%. Dat is het laagste gemiddelde van alle categorieën van e-business en e-retail die in het ACSI-onderzoek werden bestudeerd.

Het toonaangevende sociale netwerk Facebook haalt volgens de onderzoekers slechts een tevredenheidsscore van 64%. Concurrent MySpace scoort nog één punt minder. Er wordt aan toegevoegd dat de totale score van de sector nog lager had gelegen indien het gemiddelde niet zou zijn opgetrokken door Wikipedia, dat een quotering van 77% meekreeg. “In de bodem van de rangschikking worden Facebook en MySpace vervoegd door bedrijven uit de luchtvaart en kabelindustrie (66 procent), die traditioneel geconfronteerd worden met een bijzonder lage consumententevredenheid,” merkt het magazine Adweek op. “De topcategorieën – lichaamsverzorging en frisdranken – halen een tevredenheidsscore van 85%.

De consument is niet tevreden met zijn ervaringen op sociale netwerksites,” benadrukt het ACSI-rapport. “Er zijn vooral bezwaren op het gebied van privacy en security, maar ook wordt er geklaagd over de technologie voor de newsfeeds, de reclame, de constante interface-wijzigingen, spam, navigatieproblemen en storende applicaties.” Er wordt aan toegevoegd dat vooral oudere consumenten ontevreden zijn over de sociale netwerken. Jongeren zijn immers minder gevoelig voor privacy-bekommernissen en interface-wijzigingen. Er wordt wel opgemerkt dat Youtube een opmerkelijk hogere score haalt dan Facebook en MySpace (73%), maar dat is volgens het rapport vooral te wijten aan het feit dat de gebruiker minder gestoord wordt door reclames.

De commercialisering zou mogelijk een belangrijke bijdrage kunnen leveren tot de ontevredenheid over sociale netwerken,” merken de onderzoekers nog op. “Het opstarten van een gratis service zonder reclame of inkomstenbron is uiteraard een efficiënte manier om trafiek en loyaliteit op te bouwen. Maar op die manier worden de consumenten ook opgeleid in een omgeving die niet gestoord wordt door reclame en commercialisering. Het streven van deze websites om inkomsten te genereren, zet de tevredenheid van de gebruiker dan ook onder zware druk.” Er wordt aan toegevoegd dat deze websites ook moeten opletten voor plotse en drastische koerswijzigingen en ervoor moeten zorgen dat veranderingen geleidelijk worden doorgevoerd. Via

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

Verder lezen over Social Network

Telegram vond arrestatie CEO absurd, maar gaat beter modereren

Het bedrijf heeft zijn FAQ aangepast en laat weten dat ook privéchats van moderatie worden voorzien.

Social Media06.09.2024

Telegram vond arrestatie CEO absurd, maar gaat beter modereren

Hoe lang zullen Instagram Stories nog bestaan?

En het is openbaar. Dus iedereen kan zien dat je die reactie plaatst. Dat kan zorgen voor interessante discussies

Social Media04.09.2024

Hoe lang zullen Instagram Stories nog bestaan?

Social medium X komt naar je televisie

Met de X-app kun je posts lezen op je televisiescherm en er ook eventueel zelf een schrijven, al zal het van je televisiebediening afhangen of dat ook daadwerkelijk de (grote) moeite waard is.

Social Media04.09.2024

Social medium X komt naar je televisie

Sociale media mogen niet gedwongen worden kindercontent te filteren

Sociale media liggen al jaren onder vuur: wat is nou precies de verantwoordelijkheid van die platforms? Content voor kinderen filteren niet, zo blijkt.

Social Media03.09.2024

Sociale media mogen niet gedwongen worden kindercontent te filteren

Viral Deze Week: onewheelende hond en gratis viral horrorfilm

Geen zorgen, je hoeft het niet te missen, want dit is weer een nieuwe editie van Deze Week Viral.

Social Media01.09.2024

Viral Deze Week: onewheelende hond en gratis viral horrorfilm

Instagram maakt wallposts en Stories precies hetzelfde

Instagram lijkt nagenoeg geen verschil meer te willen zien tussen Stories en wallposts. Door allerlei veranderingen zijn de twee praktisch hetzelfde geworden.

Social Media28.08.2024

Instagram maakt wallposts en Stories precies hetzelfde

Elon Musk laat mensen van X strafwerk schrijven

Het is een vreemde situatie, maar na alles wat er al de laatste jaren rondom Musk gebeurt is het ook weer niet verbazingwekkend.

Social Media27.08.2024

Elon Musk laat mensen van X strafwerk schrijven

Familie klaagt app aan voor niet optreden tegen pestkoppen

Een familie van een gepeste jongen klaagt een in Snapchat beschikbare app aan omdat het pestkoppen niet zou tegenhouden.

Social Media27.08.2024

Familie klaagt app aan voor niet optreden tegen pestkoppen