Mobile Convention - Aegon en de weg naar 2.0

Vorig artikel Volgend artikel
Mobile Convention - Aegon en de weg naar 2.0

Claudia den Braber - Goossen
Aegon op weg naar WEB 2.0

Claudia geeft ons een insight over hoe Aegon social media omarmt heeft. Het begon bottom up, een kleine groep medewerkers begon met Twitter. Snelheid, laagdrempeligheid en het feit dat Twitter upcoming was, waren de overwegingen.

Aegon wil fans creëeren en wil daar fans op sociale media (Facebook Aegon Master Tennis) daarvoor inzetten. Hun visie wordt vertaald in een mediastrategie. Doelstellingen zijn: bereik, reputatiemanagement, engagement, innovatie, loyaliteit en verkoop.

Een team van experts, aangevoerd door twee communitymanagers monitoren de rest van de organisatie is ondersteunend. Afhankelijk van de behoefte worden er experts ingezet. Een woordvoerder is gatekeeper, crisismanagement, bijsturen en bewaken.

Aegon heeft drie fases doorlopen, zenden, het zoeken van de interactie (twittercare, reageren op tweets, actiematig) en de laatste stap was de integratie (Aegonplein, intern. 90% is over de drempel, 60% van de aangemelde mensen is actief). De Aegon educatie campagne (via youtube) wordt gebruikt om vakjargon uit te leggen, men gebruikt in TV campagnes de YouTube filmpjes die ingezonden zijn door gebruikers.

Aegon zet op basis van haar Learnings het ingeslagen pad voort. Zo worden medewerkers 'opgevoed' over het gebruik. Vroeger bleven geruchten en verhalen beperkt tot verjaardagspartijen, nu staan zo in no-time op internet.



Aegon is een blog begonnen blog.aegon.nl die gaat dienen als soort van mashup, tevens worden de sociale media opgenomen in de campagnekalender van Aegon.

Leuke insights in 30 minuten.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies