Social Media25.01.2010

De groei is uit Twitter; kwaliteit telt


de-groei-is-uit-twitter-kwaliteit-telt.jpg
de-groei-is-uit-twitter-kwaliteit-telt.jpg

De harde groei is uit Twitter. Het populaire online dialoogmiddeltje  groei nog steeds, maar aanzienlijke minder hard dan begin 2009. Dit zijn de conclusies van een continuïteitsrapport van onderzoeker Hubspot. Begin 2009 kende Twitter een wereldwijde groei van 13% eind 2009 nog ‘maar’ 3,5% per maand. De volgende fase van Twitter lijkt hem in de kwaliteit van de Tweets en Tweeps te zitten. Hubspot onderzocht deze verschuiving het laatste jaar onder het motto ‘The state of the Twittersphere’. Meer opmerkelijke cijfers…

.. zijn de cijfer waaruit blijkt dat er begin 2010 aanvankelijk meer wordt aangepast in het Twitterprofile. Zo heeft januari 2010 53% van de Tweeps zijn of haar bio aangepast. Dit tegen 24% van de Twitteraars juli 2009. Ook de eigen locatie en het webadres zijn vaker aangepast. De reden kan zijn de hoeveelheid Twittertoepassingen die reageren op de locatie en de bio van de Tweep. 

Hardcore Twitteren = engagement

De harde kern van Twitteraars -die veelvuldig en al langer Twitteren- lijken meer betrokkenheid te tonen. De harde kern volgt meer feeds en worden vaker teruggevolgd:

  • gebruikers hadden gemiddeld 300 volgers in januari 2010, tegen maar 70 juli 2009
  • in januari 2010 had de gemiddele twitteraar 420 Twitterupdates, vergeleken met de 120 in juli 2009

Twitter wordt steeds internationaler; 51% van de gebruikers komt uit de VS, juni 2009 was dit 62,1% van de wereldwijde gebruikers. Nederland zorgt voor 1,32% van de totale wereldwijde gebruikers van Twitter. De VS, Brazilië, Engeland, Canada en Duitsland vormen de top 5 per december 2009. 

Ja, dus?

Als fanatieke Twitteraar (sinds eind 2007) zie ook ik dat het delen van bruikbare informatie en het serieus netwerken en met elkaar organiseren de zakelijke kern van Twitter aan het worden is. Ook op Twitter is unfrienden aan de orde van de dag en zitten we qua tweets en Tweeps in een kwaliteitsslag. Vele Twittertools helpen ons daarbij om dat kwaliteitsnetwerk en die betere feeds op te zoeken. Connecton. Conversation. Conversion. Feit is tevens dat veel Twitteraars stopen na drie maanden. Wellicht goed om die uit de statistieken te halen in de toekomst.

Overzichtelijke aanraders in Nederland zijn de top 2009 van Twitteraars uit de Twittergids, zie http://top2009.twittergids.nl/ en http://twopcharts.com/nl/.

Bron: Hubspot/ Emarketer 25 januari 2010.

Patrick Petersen

Vreemde eend Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, spreker en docent (aan onder andere Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in zijn inspirerende optredens. Senior online strateeg, crossmediaal marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker, docent en auteur. Hij studeerde af op divers eigen (content-) marketingmodellen die hij voor tal van internationale organisaties, zoals Heijmans, Hästens, Somfy smart home, Trendhopper holding, T-Mobile Nederland, AtMostTV, TU Delft, IKEA Nederland, MTV Europe en Coolcat, succesvol in de praktijk bracht.

Verder lezen over Twitter

X verandert de waterpistool-emoji in een echte gun

X heeft zonder iets te zeggen de waterpistool-emoji weggedaan en in plaats daarvan de gun weer teruggebracht.

Social Media24.07.2024

X verandert de waterpistool-emoji in een echte gun

Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank

Deze week hebben we de meest vreemde zaken voorbij zien komen op social media. Zuckerberg die aan het surfen is (wel/niet op het internet...) en een deejay die haar feestgangers de stuipen op het lijf jaagt. Kijk mee:

Social Media07.07.2024

Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank

Deze Week Viral: van liiiinks naar reeechts, de hoofdband en meer

Deze week gingen er natuurlijk wat meer voetbalgrappen en -grollen viral door het EK, en dat vinden we helemaal niet erg. De leukste virals delen we traditiegetrouw met je in het weekend.

Social Media22.06.2024

Deze Week Viral: van liiiinks naar reeechts, de hoofdband en meer

Deze Week Viral: Trumps haaienspeech, kussentruc en ballencheck

Deze week hebben we veel viral zien gaan, maar we kunnen maar met één viral video beginnen en dat is de haaienspeech van Trump. Let's go!

Social Media16.06.2024

Deze Week Viral: Trumps haaienspeech, kussentruc en ballencheck

X toont je straks helemaal geen likes meer

Likes zijn niet meer te zien op X. Het is niet zo dat de likes helemaal verdwijnen, maar net als op Instagram zie je niet wie liket..

Social Media12.06.2024

X toont je straks helemaal geen likes meer

Deze week viral: kermisjongen, post-it-keuzes en Ajax

Deze week viral heeft weer een aantal prachtige viralposts gevonden, waaronder de comeback van Let's Go!

Social Media09.06.2024

Deze week viral: kermisjongen, post-it-keuzes en Ajax

Porno mag nu officieel op X/Twitter

We schreven eerder al dat Communities deze NSFW-content konden gaan plaatsen, maar nu is het dus eigenlijk overal toegestaan, behalve in je profielfoto en banner.

Social Media03.06.2024

Porno mag nu officieel op X/Twitter

Deze Week Viral: Paws Challenge, Joost Klein spreekt en de kapsonesmakreel

Er zijn meer afbeeldingen en video’s die viral gaan, waarvan de Paws Challenge deze week een van de grootste hits is.

Social Media01.06.2024

Deze Week Viral: Paws Challenge, Joost Klein spreekt en de kapsonesmakreel