Vreemde eend Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, spreker en docent (aan onder andere Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in zijn inspirerende optredens. Senior online strateeg, crossmediaal marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker, docent en auteur. Hij studeerde af op divers eigen (content-) marketingmodellen die hij voor tal van internationale organisaties, zoals Heijmans, Hästens, Somfy smart home, Trendhopper holding, T-Mobile Nederland, AtMostTV, TU Delft, IKEA Nederland, MTV Europe en Coolcat, succesvol in de praktijk bracht.
De harde groei is uit Twitter. Het populaire online dialoogmiddeltje groei nog steeds, maar aanzienlijke minder hard dan begin 2009. Dit zijn de conclusies van een continuïteitsrapport van onderzoeker Hubspot. Begin 2009 kende Twitter een wereldwijde groei van 13% eind 2009 nog ‘maar’ 3,5% per maand. De volgende fase van Twitter lijkt hem in de kwaliteit van de Tweets en Tweeps te zitten. Hubspot onderzocht deze verschuiving het laatste jaar onder het motto ‘The state of the Twittersphere’. Meer opmerkelijke cijfers…
.. zijn de cijfer waaruit blijkt dat er begin 2010 aanvankelijk meer wordt aangepast in het Twitterprofile. Zo heeft januari 2010 53% van de Tweeps zijn of haar bio aangepast. Dit tegen 24% van de Twitteraars juli 2009. Ook de eigen locatie en het webadres zijn vaker aangepast. De reden kan zijn de hoeveelheid Twittertoepassingen die reageren op de locatie en de bio van de Tweep.
Hardcore Twitteren = engagement
De harde kern van Twitteraars -die veelvuldig en al langer Twitteren- lijken meer betrokkenheid te tonen. De harde kern volgt meer feeds en worden vaker teruggevolgd:
- gebruikers hadden gemiddeld 300 volgers in januari 2010, tegen maar 70 juli 2009
- in januari 2010 had de gemiddele twitteraar 420 Twitterupdates, vergeleken met de 120 in juli 2009
Twitter wordt steeds internationaler; 51% van de gebruikers komt uit de VS, juni 2009 was dit 62,1% van de wereldwijde gebruikers. Nederland zorgt voor 1,32% van de totale wereldwijde gebruikers van Twitter. De VS, Brazilië, Engeland, Canada en Duitsland vormen de top 5 per december 2009.
Ja, dus?
Als fanatieke Twitteraar (sinds eind 2007) zie ook ik dat het delen van bruikbare informatie en het serieus netwerken en met elkaar organiseren de zakelijke kern van Twitter aan het worden is. Ook op Twitter is unfrienden aan de orde van de dag en zitten we qua tweets en Tweeps in een kwaliteitsslag. Vele Twittertools helpen ons daarbij om dat kwaliteitsnetwerk en die betere feeds op te zoeken. Connecton. Conversation. Conversion. Feit is tevens dat veel Twitteraars stopen na drie maanden. Wellicht goed om die uit de statistieken te halen in de toekomst.
Overzichtelijke aanraders in Nederland zijn de top 2009 van Twitteraars uit de Twittergids, zie http://top2009.twittergids.nl/ en http://twopcharts.com/nl/.
Bron: Hubspot/ Emarketer 25 januari 2010.
Verder lezen over Twitter
Social Media05.12.2024
Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas
Social Media01.12.2024
Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer
Social Media25.11.2024
Bluesky neemt standpunt in tegen AI-training met gebruikersdata
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media04.11.2024
X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen
Social Media31.10.2024
Happy Halloween: de leukste posts en inhakers
Social Media27.10.2024