Social Media25.01.2010

De groei is uit Twitter; kwaliteit telt


de-groei-is-uit-twitter-kwaliteit-telt.jpg
de-groei-is-uit-twitter-kwaliteit-telt.jpg

De harde groei is uit Twitter. Het populaire online dialoogmiddeltje  groei nog steeds, maar aanzienlijke minder hard dan begin 2009. Dit zijn de conclusies van een continuïteitsrapport van onderzoeker Hubspot. Begin 2009 kende Twitter een wereldwijde groei van 13% eind 2009 nog ‘maar’ 3,5% per maand. De volgende fase van Twitter lijkt hem in de kwaliteit van de Tweets en Tweeps te zitten. Hubspot onderzocht deze verschuiving het laatste jaar onder het motto ‘The state of the Twittersphere’. Meer opmerkelijke cijfers…

.. zijn de cijfer waaruit blijkt dat er begin 2010 aanvankelijk meer wordt aangepast in het Twitterprofile. Zo heeft januari 2010 53% van de Tweeps zijn of haar bio aangepast. Dit tegen 24% van de Twitteraars juli 2009. Ook de eigen locatie en het webadres zijn vaker aangepast. De reden kan zijn de hoeveelheid Twittertoepassingen die reageren op de locatie en de bio van de Tweep. 

Hardcore Twitteren = engagement

De harde kern van Twitteraars -die veelvuldig en al langer Twitteren- lijken meer betrokkenheid te tonen. De harde kern volgt meer feeds en worden vaker teruggevolgd:

  • gebruikers hadden gemiddeld 300 volgers in januari 2010, tegen maar 70 juli 2009
  • in januari 2010 had de gemiddele twitteraar 420 Twitterupdates, vergeleken met de 120 in juli 2009

Twitter wordt steeds internationaler; 51% van de gebruikers komt uit de VS, juni 2009 was dit 62,1% van de wereldwijde gebruikers. Nederland zorgt voor 1,32% van de totale wereldwijde gebruikers van Twitter. De VS, Brazilië, Engeland, Canada en Duitsland vormen de top 5 per december 2009. 

Ja, dus?

Als fanatieke Twitteraar (sinds eind 2007) zie ook ik dat het delen van bruikbare informatie en het serieus netwerken en met elkaar organiseren de zakelijke kern van Twitter aan het worden is. Ook op Twitter is unfrienden aan de orde van de dag en zitten we qua tweets en Tweeps in een kwaliteitsslag. Vele Twittertools helpen ons daarbij om dat kwaliteitsnetwerk en die betere feeds op te zoeken. Connecton. Conversation. Conversion. Feit is tevens dat veel Twitteraars stopen na drie maanden. Wellicht goed om die uit de statistieken te halen in de toekomst.

Overzichtelijke aanraders in Nederland zijn de top 2009 van Twitteraars uit de Twittergids, zie http://top2009.twittergids.nl/ en http://twopcharts.com/nl/.

Bron: Hubspot/ Emarketer 25 januari 2010.

Patrick Petersen

Vreemde eend Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, spreker en docent (aan onder andere Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in zijn inspirerende optredens. Senior online strateeg, crossmediaal marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker, docent en auteur. Hij studeerde af op divers eigen (content-) marketingmodellen die hij voor tal van internationale organisaties, zoals Heijmans, Hästens, Somfy smart home, Trendhopper holding, T-Mobile Nederland, AtMostTV, TU Delft, IKEA Nederland, MTV Europe en Coolcat, succesvol in de praktijk bracht.

Verder lezen over Twitter

Social medium X gaat echt niet terug naar Twitter

X is definitief X. Het heeft heel lang gebruikgemaakt van de domeinnaam van Twitter, maar dat is nu voorbij.

Social Media17.05.2024

Social medium X gaat echt niet terug naar Twitter

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Winst voor X: het mag een video van een steekpartij tonen

Soms denk je: hoeveel erger kan het nog worden? Vrij veel erger. X mag ondanks een bevel om het tegen te houden bijvoorbeeld gewoon de beelden blijven tonen van een steekpartij.

Social Media13.05.2024

Winst voor X: het mag een video van een steekpartij tonen

Even Tot Hier gaat viral met eigen Joost Klein-song

De mannen van Even Tot Hier hadden het echt 'even tot hier' over alle perikelen rondom het Songfestival. Ze maakten er een protestsong van.

Social Media13.05.2024

Even Tot Hier gaat viral met eigen Joost Klein-song

Het is Koningsdag! Dit zijn de leukste tweets en inhakers

Het is Koningsdag: de dag waarop je spullen kunt verkopen of blij kunt worden van een mooie aankoop voor weinig. Dit zijn de leukste tweets.

Nieuws27.04.2024

Het is Koningsdag! Dit zijn de leukste tweets en inhakers

Deze week viral: ninjakat, crookie en meer

Heb je wel eens van de cronut gehoord? Of de Crompouce? Natuurlijk. Maar nu is er wat nieuws: de crookie. Lees meer in deze week viral.

Social Media21.04.2024

Deze week viral: ninjakat, crookie en meer

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Elon Musk wil nog meer geld vragen voor het gebruik van X. Maar het is niet wat je denkt. Het is een keer per jaar, een dollar, en mogelijk alleen voor nieuwe gebruikers.

Social Media17.04.2024

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

Trots op je badge op X, dan is er voor jou niks aan de hand. Premium-gebruikers die dat liever privé houden hebben echter pech.

Social Media12.04.2024

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt