Social Media25.01.2010

De groei is uit Twitter; kwaliteit telt


de-groei-is-uit-twitter-kwaliteit-telt.jpg
de-groei-is-uit-twitter-kwaliteit-telt.jpg

De harde groei is uit Twitter. Het populaire online dialoogmiddeltje  groei nog steeds, maar aanzienlijke minder hard dan begin 2009. Dit zijn de conclusies van een continuïteitsrapport van onderzoeker Hubspot. Begin 2009 kende Twitter een wereldwijde groei van 13% eind 2009 nog ‘maar’ 3,5% per maand. De volgende fase van Twitter lijkt hem in de kwaliteit van de Tweets en Tweeps te zitten. Hubspot onderzocht deze verschuiving het laatste jaar onder het motto ‘The state of the Twittersphere’. Meer opmerkelijke cijfers…

.. zijn de cijfer waaruit blijkt dat er begin 2010 aanvankelijk meer wordt aangepast in het Twitterprofile. Zo heeft januari 2010 53% van de Tweeps zijn of haar bio aangepast. Dit tegen 24% van de Twitteraars juli 2009. Ook de eigen locatie en het webadres zijn vaker aangepast. De reden kan zijn de hoeveelheid Twittertoepassingen die reageren op de locatie en de bio van de Tweep. 

Hardcore Twitteren = engagement

De harde kern van Twitteraars -die veelvuldig en al langer Twitteren- lijken meer betrokkenheid te tonen. De harde kern volgt meer feeds en worden vaker teruggevolgd:

  • gebruikers hadden gemiddeld 300 volgers in januari 2010, tegen maar 70 juli 2009
  • in januari 2010 had de gemiddele twitteraar 420 Twitterupdates, vergeleken met de 120 in juli 2009

Twitter wordt steeds internationaler; 51% van de gebruikers komt uit de VS, juni 2009 was dit 62,1% van de wereldwijde gebruikers. Nederland zorgt voor 1,32% van de totale wereldwijde gebruikers van Twitter. De VS, Brazilië, Engeland, Canada en Duitsland vormen de top 5 per december 2009. 

Ja, dus?

Als fanatieke Twitteraar (sinds eind 2007) zie ook ik dat het delen van bruikbare informatie en het serieus netwerken en met elkaar organiseren de zakelijke kern van Twitter aan het worden is. Ook op Twitter is unfrienden aan de orde van de dag en zitten we qua tweets en Tweeps in een kwaliteitsslag. Vele Twittertools helpen ons daarbij om dat kwaliteitsnetwerk en die betere feeds op te zoeken. Connecton. Conversation. Conversion. Feit is tevens dat veel Twitteraars stopen na drie maanden. Wellicht goed om die uit de statistieken te halen in de toekomst.

Overzichtelijke aanraders in Nederland zijn de top 2009 van Twitteraars uit de Twittergids, zie http://top2009.twittergids.nl/ en http://twopcharts.com/nl/.

Bron: Hubspot/ Emarketer 25 januari 2010.

Patrick Petersen

Vreemde eend Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, spreker en docent (aan onder andere Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in zijn inspirerende optredens. Senior online strateeg, crossmediaal marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker, docent en auteur. Hij studeerde af op divers eigen (content-) marketingmodellen die hij voor tal van internationale organisaties, zoals Heijmans, Hästens, Somfy smart home, Trendhopper holding, T-Mobile Nederland, AtMostTV, TU Delft, IKEA Nederland, MTV Europe en Coolcat, succesvol in de praktijk bracht.

...

Verder lezen over Twitter

Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas

Het schijnt een horrorspits te worden, dus hopelijk weet de Sint met zijn Pieten op tijd op de goede plekken te komen. Wij hebben fijne social media-posts verzameld waarmee je vast in de sfeer komt.

Social Media05.12.2024

Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas

Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer

Deze week zagen we vooral een TikTok-trend viral gaan, namelijk een vrij gevaarlijke, zo blijkt ook uit TikTok-video's.

Social Media01.12.2024

Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer

Bluesky neemt standpunt in tegen AI-training met gebruikersdata

Bluesky, het opkomende sociale mediaplatform dat de laatste tijd steeds meer aandacht trekt, heeft een duidelijk standpunt ingenomen tegen het gebruik van gebruikerscontent voor AI-training.

Social Media25.11.2024

Bluesky neemt standpunt in tegen AI-training met gebruikersdata

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Deze week was het qua viral content vooral de rellen in Amsterdam wat de klok sloeg. Dat is echter niet het enige dat viral ging, kijk mee.

Social Media17.11.2024

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Vind je het allemaal niet meer zo gezellig op social medium X? Dat kan. Het social medium is erg veranderd sinds het Twitter niet meer is.

Social Media13.11.2024

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen

Er zijn veel veranderingen doorgevoerd sinds X geen Twitter meer is. De nieuwste verandering is dat mensen die je hebt geblokkeerd nu toch je posts kunnen lezen.

Social Media04.11.2024

X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Gelukkig waait Halloween steeds meer over naar ons land en doen we vooral graag mee qua decoraties, al zal het nooit zo hevig zijn als in de Verenigde Staten.

Social Media31.10.2024

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Deze week zijn er weer veel toffe dingen viral gegaan, waarbij gek genoeg enkele Sesamstraat-personages de boventoon voeren.

Social Media27.10.2024

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral