Social Media03.01.2009

Het ontwaken van de Facebook-generatie


het-ontwaken-van-de-facebook-generatie.jpg
het-ontwaken-van-de-facebook-generatie.jpg

De financiële crisis heeft de jongste werknemers onder ons -ook Milleniumgeneratie, Generatie Y of de internetgeneratie genoemd, kortom zij de in de jaren ’80 en ’90 zijn geboren- op een brutale wijze doen ontwaken. De oudsten onder hen waren gewend geraakt aan een wereld waarin meer jobs dan kandidaten beschikbaar waren en bedrijven elkaar uit de markt concureerden met incentives en extra-legale voordelen om deze jonge mensen binnen te halen. Maar nu de financiële en technologische industrie -traditiegetrouw sectoren die veel jongeren in dienst nemen- massaal mensen aan de deur zetten, lijkt het tij te zijn gekeerd.

Samen met het economisch sentiment verandert echter ook hun attitude. ‘In mei merkte ik voor het eerst dat hun houding evolueert. Eerder dan de vraag ‘Wat kan u voor me doen?’, begon ik zaken als ‘Dit is wat ik voor u kan betekenen’ te horen,’ zegt een recruiter.

Millenials worden vaak omschreven als egocentrische, verwende en narcistische jongelui, die niet kunnen spellen en hun tijd verdoen aan Facebook en instant messaging. Volgens recent onderzoek van PricewaterhouseCoopers hebben 61% van de CEO’s het moeilijk om zulke mensen aan te nemen en in het bedrijf te integreren. Voor deze oudere managers lijkt de huidige crisis wel het equivalent van een alarmklok die in de slaapkamer van deze tieners werd verstopt en die nu genadeloos afloopt. Het traditionele ‘command and control’-management -het stokpaardje van dit soort managers- steekt in barre tijden snel de kop weer op.

Toch zullen aan beide kanten van het leeftijdsspectrum compromissen moeten worden gesloten. De Generatie Y zal hoedanook haar verwachtingspatroon moeten temperen en de wereld moeten aanvaarden zoals hij is, niet zoals ze zouden willen dat hij was. Maar ook de oudere managers moeten begrijpen dat de crisis ooit over zal gaan en dat de demografische tendens in de meeste rijke landen slimme jongeren tot waardevolle en gegeerde medewerkers zullen maken. Verder kan de manier waarop deze multi-taskers het internet begrijpen en met de nieuwste technologieën omgaan vele bedrijven tot voordeel strekken. Best Buy, een Amerikaanse retailer in consumentenelektronica, vroeg een aantal webbureaus om een prijsindicatie voor een nieuw webportaal. De goedkoopste kandidaat bracht een offerte binnen voor verschillende miljoenen dollars. Waarop een groep jonge Best Buy-werknemers het heft in eigen handen namen en zelf een internetsite in elkaar knutselden voor een totaal van 250.000 dollar. Bedrijven die er niet in slagen om deze generatie te integreren en te motiveren zullen daar snel de prijs voor betalen.

Via: Express

...

Verder lezen over Facebook

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Meta, het moederbedrijf van o.a. Facebook en Instagram, blijft zijn focus op innovatie vergroten met nieuwe functies voor zijn sociale media-app Threads. Het bedrijf test momenteel AI-gegenereerde samenvattingen in de "Trending Now"-sectie van Threads, exclusief beschikbaar voor gebruikers in de Verenigde Staten.

Social Media03.12.2024

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!