Het ontwaken van de Facebook-generatie

Vorig artikel Volgend artikel
Het ontwaken van de Facebook-generatie

De financiële crisis heeft de jongste werknemers onder ons -ook Milleniumgeneratie, Generatie Y of de internetgeneratie genoemd, kortom zij de in de jaren '80 en '90 zijn geboren- op een brutale wijze doen ontwaken. De oudsten onder hen waren gewend geraakt aan een wereld waarin meer jobs dan kandidaten beschikbaar waren en bedrijven elkaar uit de markt concureerden met incentives en extra-legale voordelen om deze jonge mensen binnen te halen. Maar nu de financiële en technologische industrie -traditiegetrouw sectoren die veel jongeren in dienst nemen- massaal mensen aan de deur zetten, lijkt het tij te zijn gekeerd.

Samen met het economisch sentiment verandert echter ook hun attitude. ‘In mei merkte ik voor het eerst dat hun houding evolueert. Eerder dan de vraag ‘Wat kan u voor me doen?', begon ik zaken als ‘Dit is wat ik voor u kan betekenen' te horen,' zegt een recruiter.

Millenials worden vaak omschreven als egocentrische, verwende en narcistische jongelui, die niet kunnen spellen en hun tijd verdoen aan Facebook en instant messaging. Volgens recent onderzoek van PricewaterhouseCoopers hebben 61% van de CEO's het moeilijk om zulke mensen aan te nemen en in het bedrijf te integreren. Voor deze oudere managers lijkt de huidige crisis wel het equivalent van een alarmklok die in de slaapkamer van deze tieners werd verstopt en die nu genadeloos afloopt. Het traditionele ‘command and control'-management -het stokpaardje van dit soort managers- steekt in barre tijden snel de kop weer op.

Toch zullen aan beide kanten van het leeftijdsspectrum compromissen moeten worden gesloten. De Generatie Y zal hoedanook haar verwachtingspatroon moeten temperen en de wereld moeten aanvaarden zoals hij is, niet zoals ze zouden willen dat hij was. Maar ook de oudere managers moeten begrijpen dat de crisis ooit over zal gaan en dat de demografische tendens in de meeste rijke landen slimme jongeren tot waardevolle en gegeerde medewerkers zullen maken. Verder kan de manier waarop deze multi-taskers het internet begrijpen en met de nieuwste technologieën omgaan vele bedrijven tot voordeel strekken. Best Buy, een Amerikaanse retailer in consumentenelektronica, vroeg een aantal webbureaus om een prijsindicatie voor een nieuw webportaal. De goedkoopste kandidaat bracht een offerte binnen voor verschillende miljoenen dollars. Waarop een groep jonge Best Buy-werknemers het heft in eigen handen namen en zelf een internetsite in elkaar knutselden voor een totaal van 250.000 dollar. Bedrijven die er niet in slagen om deze generatie te integreren en te motiveren zullen daar snel de prijs voor betalen.

Via: Express

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies