Social Media15.12.2008

Losing-Facebook


losing-facebook.jpg
losing-facebook.jpg

Het leuke van social networking is de enorm democratiserende werking die er van uitgaat.
Iedereen kan naar hartelust posten. Persoonlijke pagina’s op MySpace, Hyves en Facebook puilen uit van de persoonlijke informatie. Ongevraagd blijken mensen niet alleen graag hun privacy op te geven, ze doen dat ook nog eens tot op een tenenkrommend detailniveau.

Social Networking sites zijn geweldige bronnen voor recruiters en voor het checken van antecedenten. Als het dan misgaat: eigen schuld dikke bult. Maar die eigen pagina’s zijn vaak niet alleen publiek toegankelijk, alles wat er staat kan ook nog eens makkelijk meegenomen worden en elders worden gebruikt. Elders, way, way out of context…

Daar gaan je gegevens. Maar wat te denken van het omgekeerde? Mensen die ongevraagd details over jou toevoegen aan je pagina? Ongeacht of het waar is wat er staat, ik kan me toch goed voorstellen dat je er niet altijd op zit te wachten.

 
Dat gold zeker ook voor Jon Favreau, net benoemd tot de officiële White House speechwriter. De afgelopen week heeft hij zijn verbale talenten maximaal moeten aanspreken om zich uit een meer dan embarrassing situation te redden.
Jon Favreau was op een feestje, en vergat een paar basisregels met betrekking tot de aanwezigheid van een camera of GSM-toestel in een kamer: Reges als: 1) Hou je kleren aan. 2) Niet zoenen of handtastelijk worden. 3) Vermijd de combinatie van 1 en 2, en regel 4) Doe niets dat je niet op het Internet terug wilt zien.
 
De belangrijkste tekstschrijver voor Barack Obama, overtrad regel 4, en ook regel 2, ook al ging het hierbij om bordkarton. ‘Groping’ de nieuwe Minister van Buitenlandse Zaken zal hem geen goed gedaan hebben.
 
Dan blijkt dus opeens waarom je online zoveel meer ‘vrienden’ hebt dan offline. Het zijn namelijk helemaal geen vrienden! Op zijn best is het gros ervan een vage kennis.

En toch zijn ze dan bij machte om ongevraagd iets bij je Facebook-profiel te zetten. In dit geval een olijke foto. Twee uur stond hij in totaal online. Maar the damage is done.  Jon heeft inmiddels zijn excuses aangeboden, maar of de schade echt niet blijvend is, moet nog blijken.
Actief zijn op Facebook is dus niet zonder gevaar, zelfs als het alleen je ‘vrienden’ zijn die toegang hebben. En met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig.
 
Moest meteen ook weer denken aan dit hilarische filmpje van hoe het zou zijn als we Facebook-gedrag eens zouden vertalen naar real-life… Ik weet niet of er dan nog wel zoveel mensen aan deel zouden nemen.
Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over PR

​Edelman versterkt sectorleiderschap met nieuwe benoemingen in EMEA

Edelman, een van ‘s werelds grootste communicatie- en PR-bureau's, heeft verschillende mensen in de EMEA regio (Europa, het Midden-Oosten en Afrika) benoemd om het leiderschap van verschillende sectoren en praktijken t...

DC Business21.12.2023

​Edelman versterkt sectorleiderschap met nieuwe benoemingen in EMEA

​Digital Marketing Summit: PR meets Marketing

Op donderdag 16 juli presenteren grote namen in PR en marketing tijdens de Meltwater Digital Summit: PR Meets Marketing. Verwacht presentaties van onder andere de global CMO van CocaCola, de CMO van Burger King en de EME...

DC Business10.07.2020

​Digital Marketing Summit: PR meets Marketing

Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0

Oud-Playboy, schrijver en bescheiden mediadeskundige Jan Heemskerk ziet een gouden tweede jeugd voor de PR! Zijn tip: vol op de influencers gaan! Maar wel met gezond verstand. “Het loket free publicity is gesloten”...

Online21.04.2020

Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0

​Waarom free publicity een goede basis is voor een contentstrategie

Herken je dit: …Wij zijn een jong en dynamisch bedrijf…Wij ontzorgen onze klanten…Wij staan voor onze klanten klaar…Bij ons telt alleen het allerbeste…Bij ons staat de klant centraal Ik daag je uit eens te te...

Online21.03.2019

​Waarom free publicity een goede basis is voor een contentstrategie

5 redenen waarom visitekaartjes nog steeds nuttig zijn in 2018

Visitekaartjes. Wie kan de scène uit American Psycho vergeten waarin yuppie Wall Street-types elkaar proberen te overtroeven met wie het smaakvolste kaartje heeft. Maar zijn visitekaartjes in deze tijd van technologie,...

DC Business17.06.2018

5 redenen waarom visitekaartjes nog steeds nuttig zijn in 2018

Beste escape room ever: 13 uur in een rijdende trein door Finland

Als je het nog niet had meegekregen: er komt binnenkort een nieuwe versie van Murder on the Orient Express in de bioscopen. Een beetje promotie is dan nooit weg, dus heeft 20th Century Fox samen met de Finse spoorwegen i...

Entertainment23.11.2017

Beste escape room ever: 13 uur in een rijdende trein door Finland

Murder on the Orient Express in het echt
Het PR-drama van United Airlines gaat viral

Het incident van luchtvaartmaatschappij United Airlines heeft inmiddels zo’n beetje alle nieuwsrubrieken en media wel weten te halen. Tijdens een vlucht die letterlijk was overboekt, wat zoveel betekent als dat er meer...

Social Media12.04.2017

Het PR-drama van United Airlines gaat viral

Man hard op weg naar meeste retweets ooit om gratis kipnuggets

Het begon ofwel als een heel goed uitgekiende PR-move van Burgerketen Wendy's, of als grap van random Twitter-gebruiker Carter Wilkerson. Hij vroeg aan het bedrijf op Twitter hoeveel retweets hij moest krijgen voor een j...

Social Media10.04.2017

Man hard op weg naar meeste retweets ooit om gratis kipnuggets

gratis PR-stunt voor burgerketen Wendy's

Verder lezen over PR 2.0

​Digital Marketing Summit: PR meets Marketing

Op donderdag 16 juli presenteren grote namen in PR en marketing tijdens de Meltwater Digital Summit: PR Meets Marketing. Verwacht presentaties van onder andere de global CMO van CocaCola, de CMO van Burger King en de EME...

DC Business10.07.2020

​Digital Marketing Summit: PR meets Marketing

Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0

Oud-Playboy, schrijver en bescheiden mediadeskundige Jan Heemskerk ziet een gouden tweede jeugd voor de PR! Zijn tip: vol op de influencers gaan! Maar wel met gezond verstand. “Het loket free publicity is gesloten”...

Online21.04.2020

Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0

​Waarom free publicity een goede basis is voor een contentstrategie

Herken je dit: …Wij zijn een jong en dynamisch bedrijf…Wij ontzorgen onze klanten…Wij staan voor onze klanten klaar…Bij ons telt alleen het allerbeste…Bij ons staat de klant centraal Ik daag je uit eens te te...

Online21.03.2019

​Waarom free publicity een goede basis is voor een contentstrategie

Nederlander minste vertrouwen in sociale media

Uit het wereldwijd onderzoek naar vertrouwen van Edelman blijkt dat van alle wereldburgers, Nederlanders het minst vertrouwen hebben in sociale media. De resultaten werden eind januari bekendgemaakt en afgelopen donderda...

Media10.03.2014

Nederlander minste vertrouwen in sociale media

Startupscène zweert bij growth hacking

Growth hacking, simpel gezegd een strategisch plannetje om aan groei te werken, is het nieuwe buzzwoord in online startupland. Tegelijkertijd rollen de nieuwe growth hackershelden over elkaar heen om te verkondigen dat h...

Startups08.02.2013

Startupscène zweert bij growth hacking

Facebook PR op voet van oorlog met media

De relatie tussen PR en journalistiek en bloggers kent altijd al een zeker spanningsveld. Voor beiden partijen geldt, ook al willen ze je soms anders doen geloven: "Can't live with them, can't live without them". In Nede...

Media19.06.2011

Facebook PR op voet van oorlog met media

Don’t mess with the US Army, don’t mess with YouTube!

We hebben er weer eentje. Een 'customer service fuck-up, turning into reputation nightmare'. Misschien herinner je je nog het debacle van United Airlines? United Airlines ruïneerde tijdens het vervoer de gitaar van e...

Media08.06.2011

Don’t mess with the US Army, don’t mess with YouTube!

“Social Media” dekt lading niet meer.

David Meerman Scott was in Amsterdam. Bij Social Media Club Amsterdam stond hij voor een bomvolle zaal, met tachtig deelnemers. En op de wachtlijst stonden er nog eens 50. Toen Meerman Scott - de tweede naam 'Meerman'...

Social Media19.05.2011

“Social Media” dekt lading niet meer.