Social Media03.12.2008

Waarom Facebook Connect geen goed idee is


Facebook biedt sinds kort aan andere websites de mogelijkheid om gebruik te maken van Facebook Connect. Dankzij die tool is het mogelijk om met je Facebook gegevens in te loggen op die site.

Maar dat is niet zo’n goed idee, zo blijkt uit een artikel bij CNet. Het zijn de mensen van CNet zelf die deze tool toegepast hebben. Wie op CNet een commentaar wil schrijven op een artikel, moet zich eerst registreren. Dat vormt een extra drempel, en de registratieprocedure bij CNet zelf was niet naadloos. Daarom werd beslist gebruik te maken van Facebook Connect, wat voor de Facebook gebruikers een extra gemak betekent: zij kunnen zonder extra registratie meteen deelnemen aan de fora en commentaren schrijven op alle sites van CNet.

waarom-facebook-connect-geen-goed-idee-i.jpg
waarom-facebook-connect-geen-goed-idee-i.jpg

Facebook connect

Maar Facebook connect is eigenlijk alleen een inlogprocedure, met daarachter uiteraard een databank met de gegevens van de gebruikers. Je kan Facebook Connect een beetje vergelijken met OpenID, dat eveneens de mogelijkheid biedt om met één inlog op alle sites die OpenID toepassen, in te loggen.

Maar er is wel een groot verschil: OpenID is waarlijk open, en niemand is eigenaar van de gegevens in de databank. En bij Facebook Connect is het Facebook dat eigenaar is van deze gegevens. En je leest het goed: alhoewel het jouw gegevens zijn, is Facebook er “eigenaar” van, want het kan beslissen om die gegevens te gebruiken voor marketingdoeleinden, door bijvoorbeeld gerichte advertenties te tonen aan bepaalde groepen gebruikers.

Door nu gebruik te maken van Facebook Connect heeft CNet het haar gebruikers wel gemakkelijk gemaakt (als ze tenminste een account hebben bij Facebook), maar tegelijkertijd heeft het een grote ‘rijkdom’, de gegevens over haar gebruikers, uit handen gegeven. En als morgen Facebook beslist om CNet uit te sluiten van Facebook Connect, dan heeft CNet helemaal geen verweer. Maar volgens deze beschouwing bij CNet is het in ieder geval wel een trend die je steeds meer zal zien: de identiteit van de gebruiker zal niet meer afhankelijk zijn van de sites die hij gebruikt, maar universeler worden, wat dus meer comfort brengt voor de internetter. Maar lees zelf bij TechCrunch dit interessante artikel “Jij, Je identiteit, en je data op het open web.”

Via: Netties

...

Verder lezen over Facebook

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Meta, het moederbedrijf van o.a. Facebook en Instagram, blijft zijn focus op innovatie vergroten met nieuwe functies voor zijn sociale media-app Threads. Het bedrijf test momenteel AI-gegenereerde samenvattingen in de "Trending Now"-sectie van Threads, exclusief beschikbaar voor gebruikers in de Verenigde Staten.

Social Media03.12.2024

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!