Social Media05.12.2014

​15 ideeën om de feestdagen in je social strategie te integreren


December is al weer bijna een week oud. Voor je het weet staan ook de feestdagen weer voor de deur. Voor sommige branches, zoals de retail moet in december de grootste slag in deze maand geslagen worden. Steeds meer bedrijven zijn professioneel bezig met social media. Vergeet dit medium ook niet in december. Goed ingezet kan het absoluut bijdragen aan het realiseren van de gestelde (omzet)doelen. 15 tips die je snel en gemakkelijk in kunt zetten. Happy holidays!

1. Integreer

Het is natuurlijk leuk om op social te laten zien, dat je ook toe leeft naar de feestdagen. Het heeft pas echt impact wanneer je social campagne deel uit maakt van een totaal marketingconcept rond de feestdagen.

2. Laat zien dat je in de feeststemming bent

Met de kortste dag en de feestdagen in het vooruitzicht mag je je volgers en fans best laten zien dat je al in de kerststemming bent. Update je profielfoto’s en zorg voor een feestelijke uitstraling.

3. Help je fans om in de feeststemming te komen

Help je fans om ook in de stemming te komen voor de feestdagen. Waarom biedt je je community niet de gelegenheid om hun profielfoto of omslagfoto in kerstsfeer te maken. Uiteraard met een verwijzing naar jouw branding. Of biedt leuke tips om in kerstsfeer te komen passend bij jouw dienstverlening.

4. Pas je aan aan de drukke decembermaand

December is een drukke maand. Op het werk is iedereen druk met de afronding van het jaar, maar ook in privésfeer zijn mensen druk met versieren, het kopen van cadeaus, het samenstellen van menu’s en het doen van inkopen. Waarschijnlijk zie je een verschuiving in de tijd dat men reageert en je website bezoekt. Pas je daaraan aan. Waarom niet je posts aan het begin van de avond versturen in plaats van overdag? Kijk eens of dat verschil maakt in je resultaten.

5. Beeld, beeld beeld

Er wordt ieder uur voor duizenden MB’s aan beeldmateriaal geüpload. Het feestdagen seizoen leent zich goed om beeld net even wat extra aandacht te geven op alle platformen die voor jou van belang zijn. Maak onderscheid in drie verschillende soorten. Origineel eigen beeld materiaal, gecureerd beeldmateriaal en beeldmateriaal van je community. Met een flinke dosis creativiteit kan je hier leuke dingen mee doen en pakkend acties mee verzinnen. .

6. Bereid je voor op extra drukte op de online klantenservice

Vooral voor de retail is december een gekkenhuis.Door alle vragen over levertijden, retouren en advies zal het op de klantenservice extra druk zijn. Heb je hier met de bemensing van van het webcareteam wel rekening mee gehouden? Als je nu eengoede indruk kan maken, heb je daar de rest van het jaar plezier van.

7. Vergeet Linkedin niet

Heb je B2B klanten? Vergeet dan ook je Linkedin Company page niet. Voeg een vleugje kerst en nieuwjaar toe aan je statusupdates om je contacten en medewerker te bereiken.

8. Maak eens gebruik van embedded posts

Facebook, Twitter, Instagram, Vine, and Google+ bieden en mogelijkheid om posts te embedden. Gebruik deze bijvoorbeeld om blogposts levendiger te maken door het toevoegen van echte conversaties. Juist als ze positief zijn over de dienstverlening rond de feestdagen zijn ze als een review over je bedrijf.

9. Verzamel data die je de rest van het jaar kunt gebruiken

Verlies in de drukte van alle dag niet je doelen uit het oog. Juist de vele contacten bieden veel data die je de rest van het jaar ook goed kunt gebruiken:

Nieuwe -mailadressen voor je e-mailnieuwsbrieven. Heb je een wedstrijd of give-a-way formulier? Voorzie deze van een opt-in disclaimer die mensen aanmoedigt ook in de toekomst updates te ontvangen

Verzamel inzichten over producten en diensten door goed te monitoren

Identificeer nieuwe merkambassadeurs die willen participeren in een partner programma door het jaar heen.

10. Organiseer een wedstrijd op Twitter of Facebook

De feestdagen zijn bij uitstek geschikt voor het uitschrijven van een wedstrijd en het beschikbaar stellen van een mooie prijs. De winnaar is degene met het goede antwoord, leukste antwoord, mooiste foto, etc. Zorg dat je prijs relevant is voor je publiek om de juiste mensen aan te trekken om mee te doen.

11. Maak elke deelnemer een winnaar (het is immers december)

In de geest van de feestdagen is het natuurlijk leuk om iedere deelnemer aan de wedstrijd te laten winnen. Dat hoeft niet perse een fysieke prijs te zijn. Denk ook aan het toesturen van een kennisdocument, gratis toegang tot een webinar of een kortingsbon.

12. Doe iets voor een goed doel en stimuleer anderen met je mee te doen

Naast het uitdelen van cadeaus zijn de feestdagen bij uitstek geschikt om iets voor een ander te doen. Doneer als bedrijf aan een goed doel en laat je community meedoen. Bijvoorbeeld door een bepaald bedrag per verkocht product extra te doneren. Het geeft en goed gevoel om met zijn allen iets goeds te doen.

13. Stimuleer social in de winkel

Vraag je klanten in de winkel hun favoriete aankoop via social media te delen. Voorzien van een hashtag. Zo kan je makkelijker conversaties met klanten opsporen en met hen en hun vrienden engagen.

14. Holiday hastags

Hashtags zijn een goede manier om me mensen in contact te komen die nog niet bij je community horen. Kies die hashtags die passen bij je merk of dienstverlening. Pas wel op voor hashtags die op het eerste gezicht neutraal lijken maar niet blijken te zijn. Check, check, check.

15. Bereid je voor op het nieuwe jaar

De decembermaand is vaak een drukke periode. Toch is de periode tussen kerst en oud meestal een rustige tijd. gebruik deze periode om 2014 te evalueren en plannen te maken voor 2015.

Heb jij nog leuke tips? Deel ze gerust in de reacties. Dit is een artikel van SocialSensr, The Next Step in Social Media Management. SocialSensr is een innovatieve tool waarmee je Twitter, Facebook en LinkedIn binnen 1 omgeving kunt beheren. Je kunt SocialSensr 30 dagen gratis uitproberen.

Verder lezen over Kerst

​Het Amsterdamse Winterparadijs biedt toch nog een wintergevoel

Sneeuwballen gooien die niet nat en koud zijn, van een ‘piste’ af met een band, zonder dat je bang hoeft te zijn in een ravijn te vallen en een heleboel sfeervolle stalletjes met warme chocomel met rum, ook al is opw...

Nieuws30.12.2023

​Het Amsterdamse Winterparadijs biedt toch nog een wintergevoel

3FM Serious Request haalt vele miljoenen op voor Stichting ALS Nederland

Op kerstavond is bekend gemaakt dat 3FM Serious Request dit jaar in totaal €7.502.981,- heeft opgebracht voor Stichting ALS Nederland. De drie NPO 3FM-dj’s Barend van Deelen, Sophie Hijlkema en Wijnand Speelman kwame...

Media25.12.2023

3FM Serious Request haalt vele miljoenen op voor Stichting ALS Nederland

Fijne kerstdagen! Dit wordt nu het meest geluisterd op Spotify

Het is kerst! Fijne feestdagen! Wist je dat naast de decembermaand 26 november de dag is waarop de meeste kerstmuziek wordt afgespeeld? En dat de zondagen vooral populair zijn als het gaat om kersthits luisteren? Spotify...

Entertainment25.12.2023

Fijne kerstdagen! Dit wordt nu het meest geluisterd op Spotify

Kerstmis in Space… met boom!

It’s Christmas in heaven’ is een van de leukere zoete, met een flinke dosis humor, kerstnummers van Monty Python. Een hit is het nooit geworden, in tegenstelling tot het bekende nummer uit de slotscène van Life of B...

Entertainment22.12.2023

Kerstmis in Space… met boom!

​6 last minute-cadeaus voor de feestdagen of verjaardagen

Je leest er het ene na het andere artikel over: holiday stress. Blijkbaar is al dat samenkomen met familie en vrienden toch een moeilijk onderwerp voor velen. Je zal in al je angsten en stress maar een kerstcadeau verget...

Gadgets21.12.2023

​6 last minute-cadeaus voor de feestdagen of verjaardagen

Voor vergeetachtigen en als PostNL te laat is
Gift guide: de leukste gadgets & cadeautips voor Kerstmis

Sinterklaas is terug naar Spanje, en dus is het moment daar om ons te richten op Kerstmis. Misschien ben je nog op zoek naar wat cadeau-inspiratie. Om voor jezelf te vragen, of om aan je geliefde, vrienden of familie cad...

Gadgets12.12.2023

Gift guide: de leukste gadgets & cadeautips voor Kerstmis

Dit zijn de leukste kerstcommercials van 2023

Supermarkten en warenhuizen zijn er al maanden mee bezig en wij zien er nu het eindresultaat van: de kerstcommercials. Zowel in het buitenland (de Britten zijn er heel goed in) als in het binnenland (HEMA scoort veel pun...

Video10.12.2023

Dit zijn de leukste kerstcommercials van 2023

Helemaal in kerstsferen
Videoland: Eerste Hulp Bij Kerst te streamen met audiodescriptie

De nieuwe Will Koopman film 'Eerste Hulp Bij Kerst' die per 6 december exclusief te streamen is bij Videoland heeft een primeur. Het is de allereerste Videoland Original op het platform met audiodescriptie via Earcatch....

Entertainment07.12.2023

Videoland: Eerste Hulp Bij Kerst te streamen met audiodescriptie

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes