“Het nieuwe en boeiende van Xspot.nl is dat de communities tegelijk door leden en horecaondernemers gevuld en gebruikt worden”, vertelt Jan-Henk Bouman van Admium Horeca, initiatiefnemer van Xspot. “Die samenwerking is uniek. Leden krijgen hun eigen profiel met introtekst, foto’s, vrienden, een stapagenda en een blog. Daarnaast kunnen leden ook samen een profiel maken, voor hun vaste stapclubje bijvoorbeeld.” Horecagelegenheden die zijn aangesloten hebben ook een eigen profiel. Deze zogenaamde spot is in feite een mini-website, die ze met een CMS beheren. Op hun spot kunnen ze impressiefoto’s, agenda’s, en vriendenboeken plaatsen.
Xspot werkt samen met Hyves, het grootste Nederlandse online sociale netwerk. Hyvers kunnen een Xspot-gadget van hun favoriete uitgaansgelegenheid op hun Hyvesprofiel zetten. De gadget toont de laatste vier foto’s uit kroeg of club en het eerst komende agendapunt.
Elk kwartaal wisselt Xspot van thema. Het eerste kwartaal staat in het teken van de Carnaval. Maar ook Wintersport, Olympische Spelen of het EK Voetbal zijn prachtthema’s. De Agenda is zo opgezet dat er plek is voor zowel grote landelijke evenementen als kleine lokale feesten.
Xspot is vanaf vrijdag 1 februari online.