De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Tijdschrift voor de Marketing: Ronnie Overgoor praat in het derde deel van Pitchtalk over Google en de ontwikkelingen in zoekmachinemarketing. Een ding is zeker: marketeers kunnen niet meer om de complementaire kracht van zoekmachinemarketing heen.
Overgoor praat met Sidney Mock, marketingmanager bij Google Benelux, Paul Aelen, directeur van zoekmachinemarketingbureau Checkit en met Jeroen van de Wiel, zelfstandig consultant. Een verslag van de discussie staat in het februarinummer van Tijdschrift voor Marketing, dat deze week verschijnt.
Een bloemlezing: Paul Aelen: ‘Met name de complementaire kracht van zoekmachinemarketing is belangrijk. Uit onderzoek van Overture komt naar voren dat mensen die op televisie/radio iets zien/horen wat hun aandacht trekt, vaak direct achter de laptop kruipen om op basis van flarden die ze gehoord hebben, op te zoek gaan naar meer informatie.
Een voorbeeld: na een Vodafonereclame over Blackberry tikken consumenten niet meer www.vodafone.nl in de browser, maar zoeken via Google op Blackberry. Als Vodafone op dat moment niet bovenaan de zoekresultaten staat, zullen anderen met deze consumenten aan de haal gaan en heeft Vodafone voor niets geld uitgegeven aan een dure commercial. Juist dat crossmediale effect moet je als adverteerder nu gaan oppakken. Het hele pad –van offline naar online en dus ook search – afdekken!’
Jeroen van de Wiel: ‘Marketeers geven steeds meer uit aan zoekmachinemarketing. Bedrijven gaan daarnaast steeds vaker eerst zelf aan de slag en schakelen dan bureaus in voor een second opinion. De doe-het-zelf-trend startte toen bedrijven mensen in dienst namen om zelf Adwords-campagnes te draaien, nu zie je een trend dat bedrijven zelf aan de slag gaan met contentstrategieën en trefwoordanalyses.’
Aelen: ‘We komen als zoekmachine marketing bureau vaak achteraan, in de fase van mediabesteding. Wanneer je echter wel rechtstreeks bij een klant zit en je al die kennis direct kunt overbrengen, kunt sparren met een marketingmanager, merken we wel dat veel bedrijven internet zo serieus nemen dat je al in de conceptfase betrokken wordt.’
Sidney Mock: ‘De hoofddoelstelling van Google is het breed aanbieden van alle informatie. Dat kan zijn persoonlijke informatie (Gmail), informatie uit boeken (Google Books, Google Scholar) en de informatie die er wereldwijd is, beschikbaar maken, organiseren en makkelijk bruikbaar en vindbaar maken (de zoekmachine). Daar is ongeveer 70-80 procent van onze producten aan gerelateerd, de overige 20-30 procent wordt besteed aan projecten die we zelf leuk vinden, waar we wellicht toekomst in zien of waar misschien ooit geld mee te verdienen is’.
Komt Google met een Google-pc, of zelfs een satelliet om iedereen op deze wereld te voorzien van gratis internet? Mock: ‘Om eerlijk te zijn, ik weet het niet. Wat die pc betreft, lijkt het me geen logische zet, want Google is een internetbedrijf en maakt geen hardware.’
Van de Wiel: ‘Het gratis ter beschikking stellen van internet en/of pc’s zou een slimme zet van Google kunnen zijn, er wordt immers meer gebruik gemaakt van internet en daardoor ook meer van Google. Ik denk echter wel dat Google het moeilijk zal krijgen om al die verschillende diensten die het bedrijf nu biedt, draaiende te houden. Hoe ga je het bijvoorbeeld allemaal afhandelen qua dataverkeer?’ Kijken dus naar Pitchtalk!!
Verder lezen over Google
Technology11.12.2024
Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’
Search10.12.2024
Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024
Search06.12.2024
Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar
Online05.12.2024
Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora
Technology05.12.2024
DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen
Search03.12.2024
Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?
DC Business02.12.2024
Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan
Online28.11.2024
Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken
Verder lezen over Mac
Online04.12.2024
Mailbird nu ook beschikbaar voor Mac: populaire e-mailclient breidt uit
Gadgets30.10.2024
Apple geeft de Mac mini een heel ander uiterlijk
Gadgets25.10.2024
Apple kondigt volgende week nieuwe Macs aan
Mobile11.06.2024
Apple WWDC 2024: de 10 grootste aankondigingen
Gadgets24.01.2024
Apple Mac bestaat 40 jaar: en er is veel veranderd
Gadgets15.01.2024
Wat is een mini-PC en is het beter dan een gewone desktop?
Gadgets13.12.2023
Fix je iPhone of Mac gewoon zelf: Apple lanceert DIY in Nederland
Gadgets30.10.2023
Onze verwachtingen voor Apple’s Scary Fast-event vannacht
Verder lezen over Zoekmachine
Search10.12.2024
Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024
Search06.12.2024
Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar
Search03.12.2024
Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?
Search01.11.2024
ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search06.08.2024
Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Artificial Intelligence01.08.2024