Het ziet er naar uit dat Google Sitelinks is uitgebreid met een zoekbox. In eerste instantie leek het op een beta, maar er komen steeds meer berichten van data centers waar de zoekbox te zien is, zoals dit data center met een zoekopdracht op YouTube. Het is me nog niet duidelijk wanneer je een dergelijke zoekbox bij je zoekresultaten krijgt, maar ik neem aan dat het aantal geïndexeerde pagina’s en autoriteit een belangrijke rol speelt.
Wat is Google Sitelinks ook alweer?
Google Sitelinks bestaat alweer een tijdje, maar ik merk nog steeds dat er veel vragen zijn over de exacte werking ervan. “Ik wil ook die linkjes bij mijn listing, hoe doe ik dat?” Een kant-en-klaar antwoord hierop is er niet, en van de Google Help pagina worden we ook niet veel wijzer.
Ik moet zeggen dat ik me er nooit echt in heb verdiept. Wanneer ik Sitelinks zag verschijnen bij mijn eigen projecten viel me meteen op dat het de meest bezochte en meest gelinkte pagina’s waren die daar verschenen. Mijn conclusie was dus eigenlijk dat het werd gebaseerd op het aantal inkomende links, en wellicht het aantal kliks vanaf de SERP’s (zoekresultaten pagina).
Maar om goed antwoord te kunnen geven op de vraag wat Google Sitelinks nu eigenlijk is, en hoe je het kunt krijgen, heb ik besloten om me er opnieuw wat meer in te verdiepen. Er is veel over geschreven, maar ik zal de punten die me het meest betrouwbaar en waarschijnlijk lijken omschrijven.
Wat wel invloed heeft
1. Het aantal kliks vanaf de SERP, en dan met name het verkeer dat je ontvangt op een bepaald trefwoord.
2. Het aantal inkomende links naar je indexpagina, en de trefwoorden in de anchor van de links.
3. Het aantal geïndexeerde pagina’s in de SERP’s op een bepaald trefwoord. Het gaat hierbij niet om het aantal geïndexeerde pagina’s van je website, maar die op een bepaald trefwoord verschijnen in de SERP’s.
4. De leeftijd van de website speelt altijd een belangrijke rol, en waarschijnlijk ook hier. Ervaring wijst uit dat de website of het domein minimaal 18 maanden jong moet zijn.
5. Sitelinks verschijnt alleen op een bepaald trefwoord wanneer je een toppositie (1) hebt op dat trefwoord.
Wat geen invloed heeft
1. Inkomende links vanaf ‘authority websites’ of websites met een hoge PageRank.
2. De PageRank van je website heeft geen invloed, er zijn gevallen van websites met PR2 site Sitelinks hebben.
3. De goeie ouwe meta-tags
4. Google Sitemaps, ik heb het gezien op websites zonder Google Sitemap.
Vaak wordt overigens ook genoemd dat Sitelinks alleen bestaat uit links op het hoogste niveau. Dus eigenlijk alleen de links vanaf je indexpagina, niet dieper dan 2 links. Dat betwijfel ik, want ik meen eerder diepere links te hebben gezien.
Dat zijn ze, als iemand andere ervaringen heeft, die afwijken van de hieronder genoemde punten hoor ik het graag. Het zou natuurlijk geweldig zijn als we Google Sitelinks konden optimaliseren 😉
Update: Gino Goossens heeft hierover een goede aanvulling geschreven.
Verder lezen over Google
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Search25.09.2024
Google introduceert een speelse doodle met popcorn
Gadgets23.09.2024
5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Artificial Intelligence12.09.2024
Podcast maken? AI doet het vanaf je notities
Zeg maar niksTechnology11.09.2024
De EU wordt rijk deze week: miljardenboetes voor Google en Apple
Mobile14.08.2024