Search15.05.2007

Google: Search, Ads & Apps


-129.jpg
-129.jpg

Google heeft vanaf vorige week een nieuw motto (of tagline), die de strategie van Google van de afgelopen en de komende tijd representeert: “Search, Ads & Apps”

Zo maakte het bedrijf bekend tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering (te beluisteren via webcast).

Maar hoe zit het met het motto “Don’t be evil”? en “Alle informatie wereldwijd toegankelijk en bruikbaar te maken”?

Google missie De missie van Google is sinds jaar en dag om alle informatie wereldwijd toegankelijk en bruikbaar te maken. Deze missie van Google blijft onveranderd, naar eigen zeggen: “It is worth saying that our underlying mission has not changed. We are not using “Search, Ads & Apps” as a formal corporate tagline”, aldus Google CEO Eric Schmidt.

Don’t be evil Het informele motto van Google, de Google gedragscode is ook onveranderd: “Don’t Be Evil”, maar dit motto staat al langer ter discussie. Met name wat betreft het feit dat Google zoekresultaten censureert in landen als Duitsland en China.

Google en censureren in China In januari gaf Google nog aan dat censureren in China ‘een slecht idee’ was, maar het economische gewin lijkt de overhand te krijgen. De aandeelhouders stemden, op het advies van Google, tegen een voorstel om de zoekresultaten van Google China niet te censureren. Google blijft dus actief in China en blijft de zoekresultaten aldaar censureren.

Google is niet langer alleen ‘Search’ De hernieuwde strategie van Google berust op de drie componenten “Search, Ads & Apps”, wat een verandering reflecteert, naast een focus op zoeken (Search) en adverteren (Ads), in de richting van online software applicaties (Apps).

Google vertelt met deze drie pijlers over haar initiatieven en activiteiten zodat de aandeelhouders en het publiek het begrijpen. In feite probeert Google activiteiten en initiatieven te rechtvaardigen zoals de overname van YouTube, de overname van DoubleClick, maar zeker ook het lanceren van ‘Google Office’ (Google Apps Professional).

Zoals ik ook beschreef in het artikel Google zoekgeschiedenis wordt webgeschiedenis (en gevolgen voor zoekresultaten en privacy) gaf Eric Schmidt vorige maand in een interview aan dat we Google moeten zien als: – Een advertentie bedrijf – Een ‘end-user system’ (combinatie van besturingssysteem en -office suite- software) – Een gigantische supercomputer – Een sociaal fenomeen

Richt je op één concept en zorg dat je daar de beste in bent Maar waar is Search? Gelukkig is Search nu weer terug in het motto Search, Ads & Google Apps. Toch sluit de filosofie van Google daar nog niet helemaal bij aan. Zoals de Tien waarheden volgens Google aangeven, is na de gebruiker het belangrijkste: “Richt je op één concept en zorg dat je daar de beste in bent”.

Dat ene concept is ‘Search’. Toch…? Maar hoe zit dat met Blogger? AdSense? Google Talk? Advertenties in kranten, op de radio, billboards en TV?

...

Verder lezen over Google

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Google Lens krijgt flinke AI-updates: video’s maken en zoeken met je stem

Google heeft een reeks indrukwekkende updates aangekondigd voor Google Lens, waarmee de tool nog veelzijdiger wordt. Lens, dat al bekend staat om zijn visuele zoekfunctionaliteiten, krijgt nu een flinke boost door integratie met AI. Deze updates zijn nu beschikbaar in Search Labs voor mobiele apparaten.

Search26.11.2024

Google Lens krijgt flinke AI-updates: video’s maken en zoeken met je stem

Verder lezen over Privacy

Bluesky neemt standpunt in tegen AI-training met gebruikersdata

Bluesky, het opkomende sociale mediaplatform dat de laatste tijd steeds meer aandacht trekt, heeft een duidelijk standpunt ingenomen tegen het gebruik van gebruikerscontent voor AI-training.

Social Media25.11.2024

Bluesky neemt standpunt in tegen AI-training met gebruikersdata

Hoe bescherm je de data in je brein?

Het is niet ondenkbaar dat er straks ook mensen die geen lichamelijke beperkingen hebben met een breinchip rondlopen. Maar: hoe zorg je dat je breindata beschermd blijft?

Cybercrime30.09.2024

Hoe bescherm je de data in je brein?

Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer

Cybercrime16.09.2024

Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer

zorgen om privacy tijdens woon-werkverkeer
Telegram modereert privégesprekken toch niet

Het leek erop dat Telegram van plan was om ook privégesprekken te gaan modereren, maar stelt nu dat dat niet zo is.

Social Media09.09.2024

Telegram modereert privégesprekken toch niet

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Er zijn weinig gegevens gevoeliger dan informatie over je HIV-status of wanneer je voor het laatst bent getest. Grindr is daar echter niet zo voorzichtig mee omgegaan en wordt nu aangeklaagd.

Online24.04.2024

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig