Crackdown 2 heeft glas in de zandbak

Crackdown 2 is de opvolger van het origineel dat dankzij een ingesloten Bèta code voor Halo 3 mateloos populair werd. het was een échte sandbox game, waarin je meer dan andere games als GTA lekker kon aanklooien en waarbij het rondlopen vaak leuker was dan je missies. Sinds dat succes is originele ontwikkelaar Realtime Worlds is uit elkaar gevallen: een aantal mensen zetten Ruffian Games op en gingen met dit vervolg aan de slag en Realtime Worlds kwam met onlangs de MMO shooter APB op de proppen

Het lijkt wel alsof de splitsing beide games geen goed heeft gedaan. APB scoort zeer slecht bij de pers en hoewel je Crackdown 2 niet mislukt mag noemen, hadden veel fans van het eerste uur toch beter verwacht. Zelf heb ik het eerste deel nooit gespeeld, dus ik kan me gelukkig niet laten beïnvloeden door nostalgische herinneringen. Het flinterdunne verhaal lijkt echter hetzelfde te zijn als in deel één: red Pacific City van de slechteriken, agent!

Crackdown 2 heeft glas in de zandbak

Het is leuk om samen met vrienden in deze zandbak te duiken, want ondanks alle gebreken van de game is er veel lol te beleven in de wereld. Het allerleukste is het jagen op orbs, voornamelijk de 'agility orbs' die je tocht door Pacific City steeds leuker maken. Nadat je er één hebt gevonden, zie je de ander al weer liggen en weet je dat je volgende upgrade alweer in het vooruitschiet ligt. Elke orb helpt je zo de volgende te pakken en dat mondt uit in een obsessieve collectiedrift.

Naast de standaard orbs zijn er bewegende orbs die achtervolgd moeten worden. Sommige van deze zijn alleen met een voertuig te pakken, andere alleen als je online met andere mensen speelt. Co-op play is sowieso aanbevolen als je Crackdown 2 gaat spelen, want dat maakt de ervaring wel leuker.

Screen-shot-2010-07-18-at-14.40.03

Je hebt te maken met twee types vijanden. Cell is een terroristische organisatie die op je schieten en waarvan je de bazen moet uitschakelen. Dat zou theoretisch hetzelfde moeten zijn als in de eerste Crackdown, maar als de gevechten in die game ook zo waren snap ik echt niet dat die een succes is kunnen worden. De actiemomenten worden namelijk verknald door het richtsysteem.

De automatische lock-on pakt gewoonweg het eerste object en dat kan vervelend zijn als een vijand achter een leeg voertuig staat. De intelligentie om te zien dat je in een gevecht met twee vijanden vlak bij wilt switchen van de één naar de ander en niet naar het olievat dat aan de andere kant van de stad staat is er niet.

Dan zijn er nu de 'freaks' je het leven zuur maken. Die zijn eigenlijk gewoon zombies en dan wel van het type kannonnenvoer: niet bijster intelligent en op wat handtastelijkheden en maagzuur na ongevaarlijk. Als toevoeging die het verschil maakt tussen Crackdown 2 en het eerste deel doen ze niet genoeg, vooral ook omdat de missies, die voornamelijk bestaan uit het plaatsen van lichtbommen om de freaks te verjagen, vreselijk eentonig zijn.

Screen-shot-2010-07-18-at-14.42.21

De look van Crackdown 2 is om te janken. Ondanks het gebruik van Unreal Engine 3, ziet deze game eruit als een Xbox 360 launch game en dat is toch niet wat je verwacht van een vervolg. Sterker nog: het lijkt wel of het eerste deel er iets beter uitzag, wat misschien een effect is van de noodzaak om ales lopend te houden voor vier spelers tegelijk.

Er zitten wel zeker leuke ideeën in Crackdown 2, maar ik kan niet om het feit heen dat de game nogal gedateerd aanvoelt. Tegelijkertijd is het jagen op orbs ontzettend leuk en dat ligt in de lijn van de eerste game. Een vervolg zou echter op zijn minst iets van verbetering moeten brengen, dat is echter nergens te bekennen. Crackdown 2 is misschien geen slechte game, maar ik voel gewoon de noodzaak niet om het te spelen. Het heeft er alle schijn van dat dit een vervolg is dat heel snel de deur uit moest, tegen elke prijs. Een prijs die wij moeten betalen, helaas.

Crackdown 2 voor de Xbox 360, ontwikkeld door Ruffian Games en uitgegeven door Microsoft Game Studios op 09-07-2010.