Battlefield 4 is slechts een blauwdruk

Je kent de vraag wel: welke is beter, Battlefield of Call of Duty? Een vraag die niet te beantwoorden is, beide series staan als een huis. De een zweert bij CoD, de ander bij Battlefield. Zelf sta ik in het midden, ik heb niet zoveel met de moderne shooter, desondanks gaf ik Battlefield 4 een kans, en ik werd niet verrast door het gevoel wat er achterbleef. Jammer, maar misschien is dat juist goed.

Battlefield 4 is slechts een blauwdruk

Blauwdruk

Sinds EA de neiging heeft zich te moeten bewijzen ten opzichte van Activision, is het dit jaar, na de koude kermis van vorig jaar, weer eens aan Battlefield om zich te bewijzen. Om het nog wat ingewikkelder te maken zitten we nu ook nog eens in het cross-gentijdperk, wat betekent dat naast de game die ze gewoonlijk zouden afleveren, er ook een versie die is opgepoetst en vol geblazen met steroïden klaar moet staan. DICE gooide allerlei termen rond, waarbij levelution de belangrijkste zou moeten zijn. Daar kan ik kort over zijn, levelution is vooral voor de next-gens en de monster PC's.

Uiteraard kent de game de gewoonlijke singleplayer en multiplayer tweedeling. Singleplayer is geheel naar verwachting. Van de ene explosie naar de ander, neerstortende helikopters, vliegdekschepen die doormidden breken, en heel veel schieten. De AI van je squad is dusdanig ingesteld dat jij -uiteraard- al het werk moet doen. ''Komen er daar drie tanks aan? Pak jij maar die raketwerper en doe het werk, terwijl wij hier blijven staan.'' Dat is de gedachte. Ja, dat is ongetwijfeld met de beste bedoelingen om de beleving van de speler te verhogen, maar ik voel er niet zoveel voor. En waarvoor ik nu eigenlijk heb gevochten in de singleplayer? Geen flauw idee. Het verhaal is zo afstandelijk en de personages zijn buitengewoon zwak dat je de singleplayer misschien maar beter kunt overslaan.

De multiplayer is daarentegen een stuk aangenamer - hoewel deze nog wel wat kinderziektes bevat. Goed, het is niet veel bijzonders, maar dat wordt ook niet verwacht. Een enorme lading wapens en een goede hoeveelheid maps houden je wel even bezig. Daarnaast is er dan nog 'commander mode' (later op tablets en smartphones) en het eerder genoemde levelution. Persoonlijk vind ik het aantal beschikbare gamemodes aan de magere kant, maar de gamemodes die erin zitten zijn dusdanig goed dat je hier meer dan genoeg plezier aan gaat hebben.

Battlefield-4-Paracel-Storm-4

Minachtend naar PC gamers?

Battlefield 4 kent echter een probleem buiten zichzelf: Origin. Of beter gezegd: Hoe Origin niet wordt gebruikt. Wat is er namelijk aan de hand, als je Battlefield 4 op de PC wilt starten moet je ingelogd zijn op Origin. Vervolgens wordt Battlelog geopend in je browser, waarom dit niet in Origin kan is me een raadsel. Maar we zijn er nog niet, eerst nog een plugin downloaden om alles vanaf Battlelog weer te kunnen starten - ook voor de campaign. Daar word je als PC gamer gewoon niet blij van. Ik ben best bereid Origin te gebruiken, maar dan verwacht ik ook dat de games dat ook doen!

Console gamers hebben deze problemen niet, afgezien van wat patches dan. En gelukkig is het eerdergenoemde slechts een minor issue, als je het systeem door hebt weet je niet anders meer. Daarbij heeft het gebruikte systeem dat je het verbinden met een server of het laden van een level kan afbreken zonder laadschermen, je kunt direct een andere server of gamemode uitzoeken.

Al met al is Battlefield 4 dus vooral een game die je voor de multiplayer moet halen. De singleplayer is eigenlijk alleen goed om kennis te maken met verschillende wapens. Helaas lijkt het er wel op dat een aantal zaken op de Xbox360 en de PS3 toch echt minder netjes werken, wat af en toe framedrops oplevert of het ontbreken van een red-dot als je door de scope van je wapen kijkt. Maar wat wil je ook, Battlefield perst het laatste restje kracht uit deze generatie en als je een mooie multiplayer shooter zoekt is dit de geschikte kandidaat. Maar als het niet zo'n haast heeft zou ik misschien maar wachten op de next-gen variant, die zal ongetwijfeld een stuk netter uitzien. Kort gezegd doet Battlefield 4 dus niets nieuws, en dat is ook nergens voor nodig!

Battlefield 4 is ontwikkeld door DICE en uitgegeven door EA op 29 oktober 2013 voor Xbox360 (getest), Playstation 3 en PC (getest) - Xbox One en Playstation 4 krijgen beide ook een versie.