Media16.02.2014

Op bezoek bij Willem van Leunen: een gesprek over TagTour


Willem van Leunen, Cum Laude afgestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten in Hilversum (Muziektechnologie)haalde de internationale pers met zijn nieuwste vinding SmartTag: de eerste interactieve QR-code. Maar wat is dat nu eigenlijk en wat kun je er mee? Redenen genoeg om eens op bezoek te gaan bij deze energieke, creatieve man.

op-bezoek-bij-willem-van-leunen-een-gesp.jpg
op-bezoek-bij-willem-van-leunen-een-gesp.jpg

Uitvinder
Het kantoor van Van Leunen zit in Hilversum. Bij een heerlijke kop koffie springt het gesprek van de hak op de tak en krijg ik een kijkje in het hoofd van een uitvinder. Want uitvinden is de core business van Van Leunen, hij ontwikkelt ideeën en maakt ze klaar voor de markt en daarnaast helpt hij anderen met het realiseren van nieuwe plannen (personal creative coach). Uniek is de aanpak: no cure no pay. Heb je niets aan de brainstormsessie, aan het begeleiden door Van Leunen van je eigen creatieve input, dan betaal je niets.

SmartTag
We kennen QR codes als de zwart-witte afbeeldingen die je kunt scannen met je smartphone of tablet waarna je een tekst of filmpje ziet met relevante content. Iedereen ziet dezelfde content. Met SmartTag is dat anders. Hiermee is het mogelijk om voor iedere gebruiker andere content te tonen. Een soort interactieve QR code.

Een uitgewerkt voorbeeld hiervan bevindt zich in Natuurspeeltuin De Natureluur in Amsterdam. Wanneer éénmalig de leeftijd ingegeven wordt van het kind wat de interactieve speurtocht daar wil doen, zal bij iedere tag andere informatie en andere opdrachten zichtbaar worden.

TagTour maakt niet alleen gebruik van de traditionele QR codes, maar ook van MS Tag (Microsoft Tag) waardoor er niet alleen meer grafische mogelijkheden zijn, maar waardoor er meer informatie over het gebruik van de Tag beschikbaar is (statistieken) waarmee de inhoud geoptimaliseerd kan worden. Opslag van data gebeurt in de cloud en de inhoud is eenvoudig te bewerken.

TagTour
Er zijn legio mogelijkheden en toepassingen te bedenken voor deze slimme QR codes. Het concept is klaar, het werkt en Van Leunen zoekt nu naar een format waardoor anderen er hun voordeel mee doen, zodat hij het goed kan achterlaten en zijn handen vrij heeft voor het uitwerken van de vele nieuwe ideeën die inmiddels opborrelen of zelfs al vorm krijgen. Hiervoor is een soort licensieformule bedacht waardoor bijvoorbeeld marketeers eenvoudig zelf een stroomschema kunnen maken om zo de SmartTag voor hun eigen doeleinden te kunnen inzetten.

Te denken valt aan stadsrondleidingen (informatiekeuze tussen architectuur, geschiedenis of toeristische attracties), musea (iedere leeftijdsgroep zijn eigen informatie op maat, of juist per schilderij kunnen kiezen om meer informatie over de schilder of over de periode of misschien over de gebruikte techniek te kunnen lezen), recepten (vegetariërs krijgen een ander aanbod dan mensen die wel vlees eten), winkels (shows van kleding aangepast aan smaak, favoriet merk, geslacht, leeftijd van de klant), bioscopen (info per genre, leeftijdsgroep) enz. enz.

What’s next
Behalve het begeleiden van anderen om met TagTour aan de slag te kunnen, het coachen van personen en bedrijven in het vormgeven en realiseren van ideeën, is Willem van Leunen bezig met het creëren van apps rond de populaire boekjes van Studio Pompidou. En ook deze getuigen weer van veel creativiteit.