NS: ondergesneeuwd of slimme marketing?

Vorig artikel Volgend artikel
NS: ondergesneeuwd of slimme marketing?

Het openbaarvervoer zorgde ook de afgelopen winter weer voor dankbaar gespreksvoer binnen sociale media. Clipit onderzocht de winterse online & social berichtgeving over vervoersbedrijven. Over de NS werd niet alleen veruit het meest geschreven, ook het meest negatief én het meest positief. Wat onze mening over de vervoerder dan ook is, het merk laat ons zeker niet onverschillig...

Over de Nederlandse Spoorwegen werd met 67.481 online berichten in 3 maanden tijd veruit het meest geschreven. Een piek in de berichtgeving is zichtbaar in het weekend van 4 februari. Uiteraard de periode waarin Nederland werd geteisterd door winterse taferelen. De NS kwam er met 23% negatieve berichtgeving niet goed vanaf binnen social media. Reizigers zaten vast op stations en uitten hun frustraties online. Dat ging vooral over vertragingen, overvolle treinen, onduidelijke informatie op de stations en een defecte website.

Er bevond zich echter ook een groep binnen de sociale platformen die het opnam voor de NS; 10% van de berichten was positief. Zij vonden het niet meer dan normaal dat de NS, evenals de rest van het land, problemen ondervindt bij hevige sneeuwval en extreme kou. Deze superpromotors wijzen er op dat de spoorwerkers van de NS het pas zwaar hebben, en dat die overvolle treinen tenminste lekker warm zijn. Daarnaast blijft de vraag wie verantwoordelijk is; Prorail of NS. Brengt dit de NS naar een underdog positie?

Slimme marketing?
Wat levert een dergelijke periode nu op voor 's lands meest besproken openbaar vervoerder? Geen enkel ander vervoersbedrijf hield de gemoederen van ons land zo bezig als de NS. Dat is op zichzelf al een aardige prestatie. Sinds begin februari berekent Clipit de PR-waarde van online & social media berichten.

In de maand februari vonden we voor de NS een waarde van ruim 4 miljoen euro. Uiteraard haalde het negatieve sentiment de waarde enigszins omlaag, maar de branding voor NS was enorm. De nummer 2 Connexxion komt daar met ruim €200.000 nog niet een beetje in de buurt. Al met al geen slechte online prestatie voor de NS. Slimme marketing?

NS-Infographic

Via

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Behalve...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies