Uit cables van Wikileaks is gebleken dat de Amerikaanse ambassade in Jarkarta 100.000 dollar aanvroeg om hun Facebook pagina te laten groeien naar 1 miljoen fans. Directe aanleiding hiervoor was het bezoek van Barack Obama aan Indonesië. De ambassade wilde in de weken voorafgaand aan het bezoek een grotere fanbase opbouwen dan alle Amerikaanse ambassades tezamen en noemde zichzelf ‘voorloper op het gebied van Public Diplomacy 2.0’.
De ambassade claimde al 50.000 fans op Facebook te hebben. De 100.000 dollar zou gaan naar marketingacties om de Facebook fanpagina in 30 dagen te laten uitgroeien tot 1 miljoen fans. De ambassade lokte mensen fan te worden door een ‘educatieve trip’ aan te bieden naar de Verenigde Staten naar plaatsen die een belangrijke rol hebben gespeeld in het leven van Obama. Drie fans maakten hierop kans.
The Facebook fanpagina van de ambassade heeft op dit moment 300.000 fans.
De vraag is: waarom zouden de Verenigde Staten 100.000 dollar over hebben om de fanbase te laten groeien? Het bezoek van Obama is niet een marketingactie. Staatsbezoeken zijn onderdeel van de PR-strategie van Amerika. Een grote fanbase is nodig om het ‘sociale’ bereik te vergroten. Een grote fanbase draagt bij aan de online buzz rond het bezoek van de president en de reputatie van de president. Vraag is of de online buzz op gang komt als je fans koopt. De marketingactie is een goede aanzet om de fanbase op te bouwen, maar een goede reputatie bouw je alleen door waardevolle informatie te delen. En hoe waardevoller de informatie, hoe groter de kans dat de fanbase op een organische manier groeit.
Ik vrees dat de fans die ze hebben verzameld, na het bezoek van Obama weer net zo makkelijk in de steek zijn gelaten.
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over PR
DC Business21.12.2023
Edelman versterkt sectorleiderschap met nieuwe benoemingen in EMEA
DC Business10.07.2020
Digital Marketing Summit: PR meets Marketing
Online21.04.2020
Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0
Online21.03.2019
Waarom free publicity een goede basis is voor een contentstrategie
DC Business17.06.2018
5 redenen waarom visitekaartjes nog steeds nuttig zijn in 2018
Entertainment23.11.2017
Beste escape room ever: 13 uur in een rijdende trein door Finland
Murder on the Orient Express in het echtSocial Media12.04.2017
Het PR-drama van United Airlines gaat viral
Social Media10.04.2017
Man hard op weg naar meeste retweets ooit om gratis kipnuggets
gratis PR-stunt voor burgerketen Wendy'sVerder lezen over PR 2.0
DC Business10.07.2020
Digital Marketing Summit: PR meets Marketing
Online21.04.2020
Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0
Online21.03.2019
Waarom free publicity een goede basis is voor een contentstrategie
Media10.03.2014
Nederlander minste vertrouwen in sociale media
Startups08.02.2013
Startupscène zweert bij growth hacking
Media19.06.2011
Facebook PR op voet van oorlog met media
Media08.06.2011
Don’t mess with the US Army, don’t mess with YouTube!
Social Media19.05.2011