Podcast conference day 2 & Adam’s UnExpo

Vorig artikel Volgend artikel
1131874461Wealth

Stond de eerste dag van de Podcast Expo in het teken van de revolutie die podcasting op dit moment teweeg brengt. Zaterdag werd er naar de toekomst gekeken en daarin dook de mobiele telefoon opvallend vaak op als het platform dat na de iPod de volgende belangrijke drager van portable content wordt. Klaas Weima schreef hier en op Emerce al vanaf de Ad:Tech dat de populariteit van podcasting gerelativeerd moet worden vanwege de relatief geringe penetratie van iPod’s (overigens blijkt de meerderheid van de podcast luisteraars gewoon op de PC te luisteren). Er zijn daarentegen een veelvoud mobiele telefoons in omloop en veel daarvan kunnen al met rich-media omgaan. Angel Gambino van MTV Networks liet in haar keynote zien wat zij samen met Motorola in de UK al doen met mobiele content. Geen podcasting, maar wel ‘portable media’, en ze verdienen er meer geld mee dan met advertising op sommige van hun gewone kanalen.

In een van de paneldiscussies daarna werd gesproken over hoe content distributie voor de mobiele telefoon zal moeten veranderen, wil het net zo’n succes worden als de iPod en podcasting. Veel is gelegen aan een goede standaard op digital rights management gebied. Mensen zijn gewend dat zij zodra zij muziek of andere content aanschaffen, ermee mogen doen wat ze willen. Bij podcasting kan dat, maar aanbieders van content voor de mobiele telefoon gaan hier juist tegenin met DRM, gesloten netwerken of eigen standaarden (initiatieven als Melodeo daargelaten) Ook de gebruikerservaring moet drastisch versimpeld worden. Iets waar Apple geniaal in is, maar op veel mobiele telefoons nog te wensen overlaat.

Een andere paneldiscussie die op het eerst oog interessant leek was die over het meten van het gebruik van mobiele content, wat natuurlijk erg interessant is voor adverteerders. In het vervagende gebied tussen content en communicatie is het namelijk steeds lastiger meten. Het gebrek aan standaarden en de versnippering van het aantal manieren waarop je content tot je kunt nemen betekent dat er nu alleen nog maar deeloplossingen zijn.

Last but not least op audiëntie bij de Podfather. Bij het zwembad van het nabijgelegen Sheraton hotel had Podshow (www.podshow.com) een heel wat relaxtere omgeving gekozen om pers en potentiele podcasters te ontvangen. Ook Adam predikte de ongekende passie van podcasters, die vooral in de VS tot bloei kunnen komen omdat traditionele radio daar zo suckt. Podcasters bouwen een veel intiemere relatie met hun publiek op. Adverteerders staan volgens hem dan ook in de rij voor de Podshow casts. En dit keer zijn de rollen omgedraaid: adverteerders moeten auditie doen om in Podshow podcasts te komen.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies