Podcast Conference, day 1

Vorig artikel Volgend artikel
1131784138Stern

It was some day. Bijna 12 uur lang ondergedompeld in Podcasting mania op de Podcast Conference. De stemming onder de aanwezigen hing ergens tussen die van een revolutie en goudkoorts. De revolutie leeft vooral onder de in grote getale aanwezige ‘independent' podcasters die er heilig van overtuigd zijn dat podcasting de toekomst is, juist omdat nu eindelijk de grote networks niet meer nodig zijn om je show voor het voetlicht te krijgen. Ze voelen zich letterlijk bevrijd. De goudkoorts wordt vooral gevoeld door de vertegenwoordigers van nieuwe bedrijven die podcasters op allerlei manieren willen helpen om hun podcast exploitabel te maken. De koorts werd echter in de eerste keynote van Jason Calacanis van het onlangs voor veel geld aan AOL verkochte Weblogs Inc. getemperd. Hij liet zien dat zij bijna geen kans maken tegen partijen als Apple, Yahoo! en Google, die podcasting al omarmd hebben.

Geen goudkoorts maar positief realisme bij de marketeers van enkele grote bedrijven in een sessie over de waarde van podcasting als marketing tool. Disney, Whirlpool, software bedrijf BMC, een jonge onderneming als Logofactory.com en zelfs de US department of treasury zijn allemaal zeer positief over hun eerste ervaringen met podcasten. Het blijkt voor hen een kostenefficiënte en ook effectieve manier om met hun publiek te communiceren. Voor een entertainment bedrijf als Disney is het bijna iets vanzelfsprekends (“We are a storytelling company"), maar voor witgoedfabrikant Whirlpool biedt podcasten een kans om hun doelgroep op een authentieke, emotionelere manier dan puur productgericht te bereiken. De word-of-mouth effecten van podcasten worden geroemd, en bij de b2b bedrijven leidt dit ook tot concrete leads.

Kortom iedereen voelt dat podcasting groot gaat worden, maar de mening wordt gedeeld dat podcasten iets is van de podcasters en luisteraars, waar platenmaatschappijen of networks niet tussen moeten komen. En grote merken? Die moeten met een verdomd goed en echt verhaal komen om een plek op dit speelveld te verdienen.

Tot slot voor de nieuwsgierigen n.a.v. mijn vorige post: ondanks dat Adam Curry niet sprak op de conferentie door wat onenigheid in de aanloop, was hij gewoon aanwezig en viel er geen onvertogen woord toen hij z’n award voor ‘best produced podcast’ kwam ophalen.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies