Gaming26.01.2011

Duitsland krijgt Idols voor online gamemakers


Nou ja, zoiets dan toch. Computec Media AG, een Duits bedrijf dat vooral actief is in de bladensector heeft nu een wedstrijd uitgeschreven, “Make The Game” die kandidaten de mogelijkheid geeft om uit een prijzenpot van een miljoen euro te kunnen snoepen door een gouden idee voor een social/browsergame te deponeren vóór 15 april en het dan tegen 30 juni in te leveren. De winnaars zullen dan tijdens de Gamescom beurs in augustus dit jaar bekend gemaakt worden. En het mooie is: iedereen mag meedoen, of je nou in je eentje bent of met een team van 20.

duitsland-krijgt-idols-voor-online-gamem-1.jpg
duitsland-krijgt-idols-voor-online-gamem-1.jpg

Nu zijn er natuurlijk wel een aantal addertjes onder het gras: de pot bestaat voor 75% uit marketingbuget, oftewel advertenties in de bladen en op de sites van Computec (is mijn gok) én dat bedrag en de €250.000 die nog beschikbaar zijn als niet-terugvorderbaar voorschot kan over een maximum van vijf games verdeeld worden. Maar goed, zelfs al hebben we het over 50 mille voorschot en voor €150.000 aan advertenties (worst-case scenario) zullen een leuke boost zijn voor elke onafhankelijke ontwerper.

Nou ja, onafhankelijk: je geeft natuurlijk wel je global marketing rights weg want Computec wordt je uitgever. Dus bedenk je goed voordat je een potentiële million seller weggeeft, want aan het “MTG 2011”-labeltje te zien willen ze het ook elk jaar gaan doen. En als dat succesvol is gaat een andere uitgever weer “The Game Factor” maken en dan weten we allemaal waar het eindigt: met getatoeëerde broers die een rondvaart krijgen in hun geboorteplaats omdat ze Farmville zo mooi nagemaakt hebben.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.